ایذه یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل خوزستان جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر نقش برجسته خونگ اژدر می‌باشد.

نگاهی کوتاه به نقش برجسته خونگ اژدر

سلام نو - سرویس گردشگری: نقش برجسته خونگ اژدر یکی از آثار باستانی استان خوزستان و جاهای دیدنی ایذه است که در ۱۵ کیلومتری ایذه، در منطقه طایفه نوروزی در شرق روستای خونگ اژدر قرار دارد. این سنگ‌نگاره دارای دو نقش برجسته است که یکی متعلق به دوره عیلامیان و دیگری به زمان اشکانیان تعلق دارد. نقش برجسته عیلامی متأسفانه تا حدود زیادی محو شده اما مشخص است که موضوع آن بارعام به حضور پادشاه است. در دومین نقش برجسته (سنگ‌نگاره اشکانی) تصویر یک مرد سوار بر اسب، یک مرد در وسط، سه مرد به صورت ایستاده و دو کبوتر دیده می‌شود. نقش برجسته خونگ اژدر که در سال ۱۹۶۱ میلادی توسط لویی واندنبرگ کشف شد، جایگزین شدن سبک چهره‌های روبرو و برافتادن چهره‌های نیم‌رخ در نقش برجسته‌های اشکانی را نشان می دهد.

نگاهی کوتاه به نقش برجسته خونگ اژدر

تاریخچه

همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، نقش برجسته های اژدر متعلق به زمان عیلامیان و اشکانیان هستند، این سنگ نگاره ها در سال ۱۹۶۱ میلادی توسط یک محقق انگلیسی به نام لویی واندبرگ کشف شده اند؛ و از آن زمان تا به امروز به ثبت و رسمیت ملی رسیده اند.

نگاهی کوتاه به نقش برجسته خونگ اژدر

دسترسی به خونگ اژدر

سنگ نگاره های خونگ اژدر درشرق روستایی به نام خونگ اژدر در ۱۵ کیلومتری شهر ایذه و در استان خوزستان قرار دارد. برای دسترسی و بازدید از این سنگ نگاره ها می توان با تمام وسایل نقلیه مانند، ماشین، اتوبوس و… به شهر ایذه و روستای خونگ اژدر سفر کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید