یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کردستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان مقبره پیر شالیار می‌باشد که در مریوان واقع شده است.

از مقبره پیر شالیار چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: استان زیبا، تاریخی و سرسبز کردستان از جمله مناطق بکر ایران به شمار می‌رود که سالانه میزبان گرشگران خارجی و داخلی بسیاری است. آداب و رسوم و جشن‌های دیرینه اهالی کرد این منطقه یکی از دلایل مجبوبیت و شهرت آن محسوب می‌شود. مقبره پیرشالیار از جاهای دیدنی مریوان است. هر ساله مراسمی منحصربه‌فرد در محوطه این مقبره اجرا می‌شود و گردشگران به تماشای آن می‌نشینند.

از مقبره پیر شالیار چه می‌دانید؟

نحوه دسترسی به مقبره پیرشالیار

آدرس: استان کردستان، ۷۵ کیلومتری شهرستان مریوان، منطقه اورامانات

مناسب‌ترین زمان بازدید از مقبره پیر شالیار

استان کردستان از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری برخوردار است. امروزه سفر به روستای زیبای اورامان تخت کردستان در تمام طول سال امکان‌پذیر است؛ اما با توجه به طبیعت کوهستانی و سردسیر منطقه، فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر محسوب می‌شود.

از مقبره پیر شالیار چه می‌دانید؟

پیر شالیار که بود؟

درباره اینکه پیر شالیار چه کسی بود، دو دیدگاه وجود دارد، دیدگاه اول می‌گوید پیرشالیار پسر جاماسب و از مغان زرتشتی بوده که قبل از میلاد مسیح در هورامان زندگی می‌کرده است و کتابی به نام "ماریفه تو پیرشالیاری" دارد. دیدگاه دوم اما پیرشالیار را منتسب به سادات می‌داند. از نظر این دیدگاه، نام وی سید مصطفی عریضی (پیش الله یار) است که در سال ۵۳۵ هجری در هورامان متولد شده و در سال ۶۱۰ هجری فوت کرده است؛ اما آنچه نام پیرشالیار را صدها سال است بر سر زبان‌ها انداخته، داستان و ماجرای جذاب عروسی پیرشالیار است؛ می‌گویند در آن زمان دختر حاکم بخارا شاه بهار خاتون، کر و لال بوده و پدرش اعلام کرده بوده اگر کسی بتواند وی را شفا دهد او را به دامادی خواهد پذیرفت چراکه طبیبان از مداوای وی عاجز شده بودند. حاکم بخارا آوازه‌ی پیرشالیار اورامی را شنیده بود پس دخترش را به سمت شهر اورامانات به نزد پیرشالیار راه کرد. در راه در نزدیکی اورامان تخت ناگهان گوش‌های دختر شروع به شنیدن می‌کند، به نزدیکی خانه‌ی پیر شالیار که می‌رسند دیوی نعره‌زنان از تنوره‌ای که اکنون اهالی تنوره دیوها می‌نامند، بیرون می‌افتد و کشته می‌شود و در همین حین دختر به سخن می‌آید و شروع به حرف زدن می‌کند. بدین ترتیب حاکم دخترش را به عقد پیرشالیار درمی‌آورد و او هم وصیت می‌کند تا همیشه روز مراسم عروسیش را جشن بگیرند که امروزه هنوز این مراسم برپا می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید