۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 55398736

کردستان یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این شهر پل گاران می‌باشد که در دل مریوان قرار گرفته است.

گاران ؛ پلی باشکوه در مریوان

پل گاران که با نام پل کردلان نیز شناخته می‌شود، در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مریوان و در جاده‌ی گاران-تیژتیژ قرار دارد و از جمله بناهای تاریخی و جاهای دیدنی مریوان به شمار می‌آید. در ساخت این پل از سنگ، ساروج، آجر و سنگ‌های تراشیده استفاده کرده‌اند و پنج دهنه دارد که دو دهنه‌ی آن در وسط رودخانه ساخته شده است. در گذشته با کمک این پل، ارتباط بین اسلام‌دشت و گاران در شهرستان مریوان آسان‌تر صورت می‌پذیرفت. همچنین با استفاده از این پل، سنندج به شهر مریوان متصل می‌شد. گفته می‌شود قدمت این سازه‌ی تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است و تا سال ۱۳۲۰ از آن استفاده می‌شد. پل گاران، در دوران حکومت صفویان و در زمان حکومت والیان اردلان، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

گاران ؛ پلی باشکوه در مریوان

ویژگی‌های پل

این پل تاریخی در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی مریوان و در مسیر گاران - تیژتیژ واقع شده و در زمان‌های نه چندان دور ارتباط بین دو منطقه اسلام دشت و گاران مریوان را با هم تسهیل می‌کرد.

این پل شهر مریوان را به سنندج متصل می‌کرده و در دوران والیان اردلان در زمان صفویه مرمت شده است اما پیشینه آن به زمان ساسانیان بر می‌گردد و تا سال ۱۳۲۰ از آن استفاده می‌شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید