یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کردستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان روستای شوی می‌باشد که در بانه واقع شده است.

شوی ؛ روستایی حیرت‌انگیز در بانه

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای شوی در هفت کیلومتری شمال غرب بانه، در دشت شوی قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه و جاهای دیدنی بانه به ‌شمار می‌رود. به سبب وجود آب کافی و خاک حاصلخیز، کشاورزی از فعالیت‌های پررونق در این روستا محسوب می‌شود و باغ‌ها و جالیزهای آن از شهرت قابل توجهی در منطقه برخوردار هستند. چشم‌اندازهای زیبای کوهستانی و جنگلی و رودخانه‌ پرآب روستای شوی آن را به یکی از مقاصد گردشگری در نزدیکی بانه تبدیل کرده‌اند. همچنین قرآن مسجد روستای شوی اهمیت زیادی دارد. این قرآن ۳۴۴ صفحه‌ای، با قدمتی که به دوره زندیه بازمی‌گردد، از نفیس‌ترین قرآن‌های استان کردستان به حساب می‌آید.

آبشار شوی با تمام عظمت خود در استان خوزستان و در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان دزفول در روستای شوی از توابع شیهون واقع شده است که از دل رشته کوه های زاگرس جاری می شود و صحنه ای پر ابهت و زیبایی را پدید می آورد.

شوی ؛ روستایی حیرت‌انگیز در بانه

مشخصات آبشار

این آبشار زیبا که در ارتفاع ۴۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد در میان رشته کوه های زاگرس و در بین دره ای که در اطراف آن با کوه چورویک و سالن کوه پوشیده شده است از دل کوهی جاری می شود. سرچشمه اصلی آبشار شوی کوه چورویک است که در مبدا آبشار غاری نیز وجود دارد و زیبایی آبشار شوی را دو چندان کرده است . ارتفاع آبشار شوی تا زمین ۱۰۰ متر و عرض آن ۷۰ متر می باشد جالب است بدانید آبشار شوی هنگام ریزش به صورت پله پله به زمین می رسد و در کف آن رودخانه ای به وجود می آید که با عبور از پیچ و خم کوه ها و صخره ها به رودخانه دز و در آخر به سد دز می رسد. آب آبشار شوی در تمامی فصول جریان دارد ولی در اواخر اسفند و اوایل بهار به حداکثر میزان خود می رسد که علت افزایش شدید آب آبشار شوی به دلیل آب شدن برف ها و بارش های فصل است افزایش میزان آب در کنار ارتفاع خاص آبشار شوی در بین رشته کوه های زاگرس، آبشار شوی را ملقب به نیاگارای ایران کرده است و آن را در سراسر دنیا به شهره رسانده است که همین امر منجرب شده است گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را از سراسر کشور و دنیا به خود جذب کند.

شوی ؛ روستایی حیرت‌انگیز در بانه

مسیر دسترسی به آبشار شوی

برای رفتن به آبشار شوی می توان از وسیله نقلیه هایی همچون قطار و یا خودروی شخصی استفاده کرد.
اولین راه برای رسیدن به آبشار شوی قطار تهران_ اهواز است که معمولا در اطراف ۱ صبح به ایستگاهی به نام تله زنگ می رسد این ایستگاه که ۳ ساعت بعد از ایستگاه دورود لرستان قرار دارد یک ایستگاه فرعی به شمار می رود و فقط قطار های عادی در این ایستگاه توقف دارند. بعد از رسیدن به ایستگاه تله زنگ باید تا روشنایی صبح در اطراف مسجد این ایستگاه اسکان داشته باشید سپس به سمت آبشار شوی حرکت کنید.این قطار علاوه بر اینکه از مسیرهایی همچون بیشه، سپید دشت، چم سنگر، کشور، تنگ هفت و تنگ پنج گذر می کند از دل مناظر زیبا و پیچ و خم ارتفاعات اشترانکوه نیز عبور می کند و طبیعت زیبا و چشم نوازی را به دید همگان می گذارد.
قطار دیگری وجود دارد که فقط از استان دورود لرستان می توان سوار آن شد این قطار محلی در مسیر حرکت به سمت اندیمشک در ایستگاه تله زنگ توقف می کند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید