"خور" در پارسی به چَم خورشید و آفتاب تعبیر شده و چغا به ترکی یعنی تپه و مرغزار و چغاخور یعنی "مرغزار خورشید". ویژگی منحصر به فرد تالاب، وجود نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (کپوردندان) در این مکان است.

تجربه سفری رویایی در تالاب چغاخور بروجن

سلام نو - سرویس گردشگری: تالاب چغاخور از جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌آید و در ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس و بر بلندای فلات ایران قرار گرفته است. زیبایی جغاخور به حدی است که کمتر جاذبه‌ طبیعت‌گردی نظیر آن را می‌توان درنظر گرفت.

تالاب چغاخور یک تالاب بین‌المللی است که در قدیم آبخور دام‌های ایل بختیاری بوده که در حدود ۳۰۰ سال پیش به اینجا مهاجرت کرده بودند. مساحت این تالاب حدود ۲۳۰۰ هکتار است که در ۶۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این تالاب از جاهای دیدنی بروجن در مسیر جاده شهرکرد - خوزستان است.

انعکاس چشم‌انداز زیبای طبیعت پیرامون تالاب در آب و رقص و آواز پرندگان بر سطح تالاب بسیار زیباست. در بهار در یک سوی تالاب، کوه‌های سر به فلک کشیده و سپیدپوش کلار و در سوی دیگر، درختان و چمن‌زاری وسیع و سرسبز خودنمایی می‌کنند. تصویر آسمان آبی و تکه ابرهای گذرا بر صیقل زیبای آب و رقص کوه‌های کلار در بازتاب آن، زیبایی بی حد و حصری به این تالاب می‌بخشد. این منطقه در تابستان محل ییلاق عشایر بختیاری ست که تماشای زندگی آرام و باصفایشان به اندازه تماشای زیبایی‌های طبیعی چغاخور جذاب و دلگرم کننده است.

تجربه سفری رویایی در تالاب چغاخور بروجن

پوشش گیاهی و زیست جانوری

در این تالاب ۵۸ گونه گیاهی و آبزی شناسایی شده است. پرندگانی مانند مرغابی، انواع حواصیل، لک‌لک سفید، خروس ولی، کشیم، باکلان، مرغابی سانان، فلامینگو، یلوه، اکراس، قو، سلیم، کاکائی ها و آبزیانی چون ماهی کپور، گامبوزیا (ماهی گورخری) و نیز لاک پشت آبزی و جانورانی همچون گراز، شغال، گرگ، روباه و خرگوش در اطراف این تالاب نیز زندگی می‌ کنند.
ویژگی منحصر به فرد تالاب، وجود نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (کپوردندان) در این مکان است. به دلیل وسعت خوبی که این زیستگاه دارد و بعلت عدم وجود آلاینده و یا حداقل بودن آلاینده ها در آب این تالاب، ماهیان تالاب چغاخور از نظر ژنتیکی ارزشمند هستند.
در سال ۱۳۹۵ اردک سرسفید در این تالاب بین المللی مشاهده و ثبت کمیته ملی پرندگان ایران شد. اردک سر سفید گونه در خطر انقراض و تحت حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست است.
پوشش گیاهی تالاب چغاخور از گونه‌ های حاشیه ‌ای، نم ‌پسند، شناور و غوطه‌ ور مانند بید، مرغ چگن، پتامژتون، پلی‌ گونیوم و ساز تشکیل شده است. در فصل بهار حاشیه های این تالاب پر از گل های قرمز رنگ شقایق میشود.

از سال ۷۸ به دلیل گونه های جانوری نادر در اطراف این تالاب و شرایط متنوع زیستی آن سازمان حفاظت محیط زیست آن را منطقه شکار ممنوع اعلام کرده است و آن را تحت پوشش و حمایت خود گرفته است. منطقه شکار ممنوع تالاب تا ۲۵۰۰ هکتار مساحت دارد.

تجربه سفری رویایی در تالاب چغاخور بروجن

مسیر دسترسی به تالابجغاخور

اگر ابتدا به شهرکرد می‌روید، می‌توانید وارد مسیر شهرکرد به شهر کیان شده و پس از عبور از شمس آباد، شلمزار و گهرود و درست قبل از ورودی جاده‌ای که به ایذه می‌رود به تالاب چغارخور برسید.

اگر از تهران قصد سفر به این تالاب را دارید، وارد آزاد راه تهران-قم-اصفهان شوید. در انتهای مسیر به جای آنکه به سمت ورودی اصفهان حرکت کنید مسیر را به سمت نجف آباد و آزادراه کنارگذر غربی اصفهان (بزرگراه خلیج فارس) ادامه دهید. با ادامه مسیر و عبور از فولاد شهر وارد خروجی سمت راست شده که به زرین شهر می‌رود و پس از طی مسافتی در حدود ۴۵ کیلومتر به یک دو راهی می‌رسید که یک سمت آن به فرخ شهر و سمت دیگر به سفید دشت می‌رود. وارد خروجی سمت چپ شده و مسیر را ادامه دهید تا به بروجن برسید. در ضلع جنوب‌غربی بروجن جاده‌ای وجود دارد که در آن پس از طی مسافت ۱۵ کیلومتری به خروجی بلداجی در سمت راست خود می‌رسید. با ادامه مسیر و عبور از بلداجی، کلبی بک و آورگان تالاب زیبای چغاخور را در سمت چپ خود خواهید دید.

تجربه سفری رویایی در تالاب چغاخور بروجن

مناسب‌ترین فصل بازید از تالابجغاخور

فصل بهار سرسبزی و طراوت خاصی به طبیعت اطراف این تالاب می‌بخشد. از اواسط مهر تا اواسط آبان هم سفر به تالاب رنگ و بوی پاییزی به خود گرفته جذابیت‌های خاص خود را دارد و نیز اگر می‌خواهید تالاب را زمانی که سطح آب آن به حداکثر می‌رسد ببینید اسفند ماه به این منطقه زیبا سفر کنید. تابستان تالاب را هم، حضور عشایر بختیاری در اطراف آن جذاب کرده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید