کرمان یکی از استان‌های تاریخی ایران می‌باشد که جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. یکی از این چاذبه‌های قلعه برج معاذ می‌باشد که در دل بم قرار گرفته است.

برج معاذ ؛ قلعه‌ای تاریخی در قلب بم

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه برج معاذ در قسمت جنوب غربی روستای برج معاذ، در هشت کیلومتری جنوب شهر فهرج واقع شده است. این قلعه ابعادی برابر با ۶۰ متر در ۸۵ متر و مساحتی بیش از ۵۰۰۰ متر مربع دارد. دورتادور قلعه اتاق‌هایی قرار گرفته‌اند که جهت سکونت اهالی قلعه بودند. تعداد این اتاق‌ها در ضلع‌های شمال و جنوب هر کدام ۱۵ اتاق و در ضلع‌های شرقی و غربی هر کدام ۱۱ اتاق است. از اتاق‌های ضلع شمالی بیشتر به‌عنوان اصطبل حیوانات و محل نگهداری و ذخیره علوفه استفاده می‌شد.

برج معاذ ؛ قلعه‌ای تاریخی در قلب بم

معماری بنا

قلعه برج معاذ دارای ۶ برج است و قسمت‌ های بیرونی مرتبط با قلعه نیز دارای نخلستان بود. همچنین یک آب انبار دو طبقه نیز در وسط قلعه برج معاذ وجود دارد که ساکنان قلعه آب قنات را از بیرون برج معاذ در مرکز قلعه ذخیره می ‌کردند. به دلیل وجود برخی دستکند ها در کلوت ‌های اطراف قلعه احتمال آنکه این قلعه بعدها بر این دستکند ها احداث شده باشد وجود دارد و وجود همین دستکند ها نیز احتمال تعلق محوطه قلعه برج معاذ فهرج به دوره های تاریخی قبل از صفوی را مطرح می‌ کند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید