یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کرمان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از شگفتی‌های بی‌نظیر این استان گورستان ایستاده کودکان می‌باشد که در بم واقع شده است.

گورستانی عجیب و غریب با کودکان ایستاده در بم

سلام نو - سرویس گردشگری: گورستان ایستاده کودکان در دل یکی از ارزشمندترین دیدنی‌ های بم، ارگ بم، قرار دارد و از عجایب تلخ و معماهای این مجموعه تاریخی است. پس از زلزله ویرانگر بم، باستان‌شناسان و کارشناسان جسد چند کودک و اسکلت نوزادهایی را در دیواره‌های بلند و لابلای حصارهای ارگ پیدا کردند که تعداد این اجساد به عدد ۶۸ می‌رسد. برای دفن این اجساد که برخی از آن‌ها مربوط به دوران معاصر هستند، از سه روش مختلف استفاده شده است. همچنین طبق بررسی‌ها، تمام این کودکان پسر بوده‌اند.

گورستانی عجیب و غریب با کودکان ایستاده در بم

چگونگی پیدایش گورستان

سال ۱۳۸۲ زمانی که زلزله ی هولناک بم رخ داد، یکی از کارشناسان ایرانی به نام نرگس احمدی به این شهر رفت تا گزارشی درباره میزان خرابی هایی که به وجود آمده به سازمان میراث فرهنگی ارائه دهد. او در طی این گزارش ناگهان با استخوان هایی که از دیوار ارگ بم بیرون ریخته بودند مواجه شد به منظور بررسی های بیشتر گزارش بلندی را از این مشاهده خود ثبت کرد و به طور رسمی موضوع را در رسانه ها مطرح کرد. با توجه به بررسی هایی که انجام شد تعداد ۶۸ جسد کودک و نوزاد در دیوارهای ارگ بم کشف شدند. طول عمر این جسد های دفن شده به سال های دور بر می گردد. تصاویر تازه ای در خبرگزاری های آن زمان حاکی از این بودند که پس از زلزله بم در سال ۸۲ مجددا در دیوارهای این ارگ، کودکانی دفن شده اند. به طوری می توان این گونه گفت که دیوارهای ارگ بم گورستان ایستاده کودکان است. طی بررسی های انجام شده دو تن از این کودکان دفن شده دارای گیره پلاستیکی بند ناف بودند که نشان دهنده ی معاصر بودنشان بود.

گورستانی عجیب و غریب با کودکان ایستاده در بم

این کودکان در پارچه بیمارستانی پیچیده شده و جایی گذاشته بودند که نشان می‌داد عمل دفن بعد از وقوع زلزله انجام شده است. میزان پوسیدگی و تعفن بدن این کودکان نشانگر آن است که احتمالاً هنگام کشف اجساد، شش ماه تا حداکثر دو سال بیشتر از زمان مرگ و تدفین آنان نگذشته است. به این ترتیب ارگ بم از دوران صفویه تا همین سال‌های اخیر میزبان جنازه ده‌ها کودک بوده که به اصطلاح به آن گورستان ایستاده کودکان می گویند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید