یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کرمان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان ارگ راین می‌باشد که دومین بنای خشتی بزرگ جهان به شمار می‌رود.

دومین بنای خشتی بزرگ جهان در راین

سلام نو - سرویس گردشگری: یکی از دیدنی‌های شهر راین در استان کرمان، ارگ راین نام دارد. این قلعه تاریخی بعد از ارگ بم، دومین بنای خشتی بزرگ جهان به شمار می‌رود و متعلق به عصر ساسانیان است. ارگ راین در جنوب غربی شهر راین قرار دارد و در گذشته محل زندگی حاکم راین، اقوام و نزدیکان حکومتی، تاجران، کشاورزان، پیشه‌وران و دیگر مشاغل بوده است.

یکی از جاهای دیدنی کرمان ارگ راین است. این ارگ نام خودش را از شهری که در آن واقع شده وام گرفته‌است. بعضی‌ها فکر می‌کنند که دو کلمه «راه» و «این»، راین را می‌سازند. در فرهنگ لغت «راین» به قناتی با شیب ملایم گفته ‌می‌شود. ولی من آخرین نقل قول را به همه این تفاسیر ترجیح می‌دهم. اسم این ارگ هم باید مثل همه بخش‌های دیگرش با تاریخ گره بخورد.

روایت بعدی چنین می‌گوید که ارگ و شهر راین نام خودشان را از سربازی به نام «رایین» در دوران اردشیر دوم گرفته‌اند. شاید تاریخ آن دوره شاهد داستان‌ها و دلاوری‌های زیادی از سرباز رایین بوده ‌است و مردم نامش را لایق این دژ تسخیرناپذیر دانسته‌اند.

دومین بنای خشتی بزرگ جهان در راین

سرگذشت ارگ

استان کرمان از قلعه‌های متعددی برخوردار است. یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها قلعه‌ راین است که به عصر ساسانی تعلق دارد. این ارگ به مانند ارگ بم، به‌دلیل قرار داشتن در تقاطع مسیر شمال به جنوب خراسان، گواشیر به کرمان تا بندرعباس و بزرگراه غرب به شرق فارس به بلوچستان موقعیت تجاری مناسبی داشته و به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر شاه‌راه ارتباطی مذکور، همواره مورد تهدید و هجوم اقوام و دولت‌های مختلف قرار گرفته است.

ارگ راین در دوره نادرشاه افشار محل حکومت میرزا حسین خان راینی و سپس پسرش محمد علی خان در دوره زندیه بوده است. این ارگ باشکوه علاوه بر مکان زندگی حاکم راین، محل زندگی اقوام و نزدیکان حکومتی، تاجران، کشاورزان، پیشه‌وران و دیگر مشاغل نیز بوده است. ارگ راین همچنین محل داد و ستد کاروان‌هایی بوده است که از این منطقه عبور می‌کرده‌اند.

دومین بنای خشتی بزرگ جهان در راین

در دوران پس از اسلام، قلعه راین جنبه نظامی و دفاعی داشته و مردمان هنگام خطر و هجوم دشمن به این مکان پناه می‌بردند. در منابع تاریخی آمده است:

در زمان یزدگرد سوم، سپاه عرب به فرماندهی مجاشع ابن مسعود سلمی، هنگام فتح ایالت کرمان، نتوانست به قلعه راین که دژی مستحکم بود، وارد شود. در قرن ششم هجری قمری هم جنگ بهرام شاه با ملک ارسلان در نزدیکی همین قلعه به وقوع پیوست که راینی‌ها از قلعه خارج شدند و به نفع ملک ارسلان جنگ را به پایان رساندند.

در طول تاریخ و در اثر حوادث طبیعی و انسانی، بارها آسیب‌هایی به ارگ راین وارد شده است؛ اما با مرمت‌ها و بازسازی‌هایی که روی آن انجام شده، شکوه دیدنی خود را همچنان حفظ کرده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید