کرمان یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. در جنوب استان کرمان گُلم به حوضچه آبی گفته میشود که در رودخانه ها و یا در محل آبریز آبشارها به وجود می آید.

دره گلم ؛ آبشاری حیرت‌انگیز در دل جیرفت

سلام نو - سرویس گردشگری: آبشار دره گلم دخترکش از جاذبه‌های طبیعی استان کرمان و جاهای دیدنی جیرفت است و در فاصله ۴۷ کیلومتری شمال جیرفت، در بخش سردسیر دلفارد، در دره‌ای شرقی–غربی و مملو از چنار قرار دارد. گلم در مناطق جنوبی استان کرمان به معنای حوضچه آبی است که در رودخانه‌ها یا در محل آبریز آبشارها به وجود می آید. این آبشار از چهار حوضچه یا گلم تشکیل شده که گلم دوم بزرگ‌تر از بقیه است و ارتفاع آبشار نیز در آن به حدود ۱۰متر می‌رسد.

دره گلم ؛ آبشاری حیرت‌انگیز در دل جیرفت

مشخصات آبشار

این آبشار که از چهار حوضچه یا گُلم تشکیل شده، گُلم دوم برزگتر از بقیه آنها است و ارتفاع آبشار این حوضچه به حدود ده متر می رسد. با عبور از دیوار سمت چپ آبشار، به گلم دوم که کاسه سنگ زیبایی را تداعی می ‌کند؛ می ‌رسیم و به این ترتیب ادامه می دهیم. ارتفاع آبشارها زیاد نیست و در جمع حدود ۲۰ متر تخمین زده میشود.

رودخانه در بالا دست آبشارها و در کف دره ای پر از درختان کوهی جاری است که با دست طبیعت فضایی بکر و هیجان آور به نمایش در آمده است. در شیب دامنه های این دره درختان بنه تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری دیده میشود. مسیر پیاده روی برای رسیدن به آبشار دارای درختان چنار بلند و قدیمی فراوان است.

روستای دلفارد نیز که در این منطقه واقع شده از زیباترین روستاهای استان کرمان و کشور است و از قطبهای طبیعت گردی استان کرمان محسوب می شود. این روستا دارای زیر ساختهای مناسبی از جمله مجتمع اقامتی و رفاهی و سکونتگاه های زیبا است. این روستا نیز هر سال مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد و از سرمایه های گردشگری منحصر به فرد استان کرمان محسوب می شود. دره دلفارد در تابستان محلی برای ییلاق محسوب شده و بر جمعیت روستا نیز افزوده می شود که اکثرا گردشگرانی هستند که بلند مدت در این منطقه سکونت می ‌کنند.

دره گلم ؛ آبشاری حیرت‌انگیز در دل جیرفت

رودخانه ای که در این منطقه جاری است، رودی دائمی به طول ۳۰ کیلومتر است که از کوه بهرآسمان در ۵۳ کیلومتری شمال غربی جیرفت سرچشمه گرفته و روستاهای بسیاری از جمله دربا، دلفارد، دهنه زنگر، رزشیرین، رضی آباد و کولدون را سیراب می کند و در انتها با رودخانه سگدر مخلوط شده و رودشور جیرفت را تشکیل می دهد.

اسفند و فروردین از بهترین زمانهای سال برای سفر به دلفارد است. در فصل پاییز نیز دلفارد زیبایی خاصی دارد. برگهای سرخ و زرد درختان در این فصل علاوه بر زیبایی شگفت انگیز، نشانه ای از تکامل گیاهانی هستند که رشد آنها از ۳۵ میلیون سال قبل آغاز شده است.

دره گلم ؛ آبشاری حیرت‌انگیز در دل جیرفت


نحوه دسترسی به دلفارد

دلفارد در ۲۵ کیلومتری شمال شهر جیرفت و ۱۷۵ کیلومتری جنوب شهر کرمان، در محور ارتباطی کرمان-راین-جیرفت واقع شده ‌است. پس از گذشتن از کنار جنگلهای انار شیطان که با گلهای زرد رنگ خود چشم را می نوازد به منطقه سرسبز و زیبای دلفارد می‌رسیم.
برای رفتن به جیرفت از تهران از راه زمینی، باید یک شبانه روز در مسیر باشید. بنابراین می ‌توانید با اتوبوس یا با قطار تهران ـ کرمان راهی شوید. از طریق هوایی نیز میتوانید راهی جیرفت شوید. (فاصله تهران تا دلفارد ۱۱۵۵کیلومتر است.)

هموطنان اهل جنوب نیز در هر کجا که باشند ابتدا خود را باید به کرمان برسانند، مگر اینکه در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان ساکن باشند. با هرمزگان بویژه بندرعباس فاصله‌ زیاد نیست. کسانی که خود را به کرمان می‌ رسانند باید ۳ ساعت جاده نوردی کنند تا به جیرفت برسند. بعد از آن می ‌توانند خود را به دلفارد برسانند.

دره گلم ؛ آبشاری حیرت‌انگیز در دل جیرفت

مسیر رانندگی از تهران

از بزرگراه نواب و بزرگراه شهید تندگویان وارد بزرگراه خلیج فارس در منطقه ۱۹ شوید.
بزرگراه خلیج فارس را ادامه دهید. بزرگراه رفسنجان – باغین بسوی کرمان برانید. جاده درب بهشت- راین-کرمان و ‪درب بهشت -راین‏ را بسوی جاده جیرفت- درب بهشت در دلفارد دنبال کنید

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید