ایران قلعه‌های بسیار زیبایی را در خود دارد. یکی از این قلعه‌های بسیار زیبا قلعه‌ی سموران می‌باشد که در دل جیرفت در کرمان واقع شده است. این قلعه در ارتفاع ۲۰۰ متری قرار دارد.

قلعه‌ای در ارتقاع ۲۰۰ متری در جیرفت

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه سموران جیرفت که از سنگ‌های مرمر متمایل به قرمز ساخته شده است، از جاهای دیدنی جیرفت در استان کرمان به شمار می‌آید و در ۶۰ کیلومتری شرق این شهر، بر فراز کوهی قرار دارد. دیواره بالای کوه از صخره‌هاو پرتگاه‌های طبیعی تشکیل می‌شود. در قسمت‌هایی که امکان نفوذ دشمن وجود داشته اشت، دیواری بلند با دو دروازه در ضلع جنوبی و ۱۲ برج دیده‌بانی احداث شده است. در ارتفاع ۲۰۰ متری بالای قلعه، دیوار سنگی دیگری با ملات آهک وجود دارد که دورتادور قلعه کشیده شده است. قلعه سموران به‌علت استحکام و موقعیت طبیعی، شباهت زیادی به قلعه‌های اسماعیلیه دارد و شاید مدت‌ها مورد استفاده پیروان اسماعیلیه قرار داشت، زیرا گروه‌هایی از فرقه اسماعیلیه در جبال بارز زندگی می‌کردند.

قلعه‌ای در ارتقاع ۲۰۰ متری در جیرفت

معماری قلعه سموران

این قلعه مساحتی برابر با ۱۰۰۰ متر مربع دارد که دیواره های آن از صخره و پرتگاه های طبیعی تشکیل شده است. در قسمت‌هایی که امکان نفوذ دشمن بود، دیواری بلند شامل دو دروازه در ضلع جنوبی با ۱۲ برج دیده‌بانی احداث کرده اند. دروازه های این بنا در قسمت شمالی و جنوبی آن احداث شده بودند. طول بالای قلعه یک کیلومتر و عرض متوسط آن حدود ۱۵۰ متر است. آثار بناهای ویران قلعه با پایه ‌های سنگی و آجری در ابعاد و قطر ۳ سانتی‌متر در آن منطقه دیده می شود. ۲۰۰ متر بالاتر از قلعه، دیوار سنگی با ملات آهکی قرار دارد که دور تا دور قلعه به چشم می خورد. دیواره‌ درونی بالای قلعه، محل نگهداری اسب‌ها بوده که هنوز آخورهای آن قابل دیدن است. چاه نسبتاً عمیق با دهانه ای به شکل V در قلعه وجود دارد که با وجود گذشت قرن‌ های متمادی و علی رغم آسیب‌های فراوان که دیده، هنوز عمق خود را حفظ کرده و طرز سنگ چینی اطراف آن بسیار جالب توجه است. در بالای قلعه دو حوض کوچک و بزرگ وجود دارد که آب باران را درون آنها جمع می کردند. حوض بزرگ ۲۰ متر طول و ۸ متر عرض و ۳ متر عمق دارد و چهار ستون سنگی در داخل آن قرار گرفته که روی آن را برای رفع آلودگی می‌پوشانده‌اند. دیواره آجری حوض با روکش ظریفی از ماسه و آهک پوشش داده شده و حوض کوچکتر هم در فاصله نزدیک و بالاتر از حوض اصلی قرار گرفته است. برای جلوگیری از نفوذ مهاجمان، در معابر تنگ کوه و بالای قله کوه، دیواره های سنگ چین با سنگ لاشه و ۱۲ برج چهار گوش، مدور و نیم دایره برای نگهابانی بنا کرده بودند.

قلعه‌ای در ارتقاع ۲۰۰ متری در جیرفت

نحوه دسترسی به قلعه

برای اینکه بتوانید از این قلعه دیدن کنید باید به نزدیکی روستای رود فرق که در فاصله ۸۰ کیلومتری از شهر جیرفت قرار دارد بروید. این سفر را می توانید هم با خودرو شخصی و هم با وسایل حمل و نقل عمومی درون استانی انجام دهید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید