کرمان یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این شهر که در دل بافت واقع شده است تپه یحیی می‌باشد که قدمت آن به حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد.

بنایی با قدمت ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در بافت

سلام نو - سرویس گردشگری: تپه یحیی از تپه‌های باستانی ایران است که برخی پژوهشگران سابقه سکونت انسان در آن را به حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد نسبت می‌دهند. این منطقه جزو نخستین مکان‌هایی بوده که انسان در آن یکجانشینی را تجربه کرده و تمدنی در این منطقه شکل گرفته که موجب استمرار در هزاره‌های مختلف شده است. ۶ لایه فرهنگی در تپه یحیی وجود دارد که مجموعه‌ای از آثار و تمدن‌های بشری در ایران زمین از دوران نوسنگی تا ساسانیان را در بر می‌گیرد.

در اصل، کاوش‌ها در تپه یحیی در استان کرمان نه‌تنها برای ثبت پیشرفت عصر برنز اولیه در جنوب شرق ایران، بلکه برای نمایش الگوی ارتباطی و تجاری این منطقه با بین‌النهرین، خلیج فارس و بلوچستان مورد توجه بوده است.

بنایی با قدمت ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در بافت

سرگذشت تپه

زمان شناسایی این تپه به سال ۱۳۴۳ شمسی بر می گردد و در همان سال های اولیه دو مرتبه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. به نظر می رسد تپه یحیی به مدت بیش از شش هزار سال، به طور مداوم مورد سکونت و استقرار قرار داشته و تنها مرحله قطع سکونت در آن مربوط به هزاره چهارم ق.م می شود که در میان دوره های طبقاتی پنج A و چهار C و طی هزاره دوم ق.م در میان دوره های طبقاتی چهار A و سه قرار گرفته است.

بنایی با قدمت ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در بافت

ساختار تپه یحیی

این تپه ارتفاعی برابر با ۲۰ متر و قطری معادل ۱۸۷ متر دارد، طبق آزمایشات کربن که در این منطقه انجام شده، بقایای خانه هایی کشف شده در برخی از لایه های سطحی این تپه مربوط به ۱۳۴۳ سال قبل از میلاد بوده است. نخستین کاووش ها در این تپه در سال ۱۳۴۲ انجام شده و اشیای مختلف در کنار آثاری از قلعه و خانه ها پدیدار شده است که نشان می دهد مصالح اصلی خانه ها از خشت خام و داخل خانه ها نیز دارای رنگ آمیزی بوده است. اغلب اطاق ها فاقد درگاه ورودی است و ورود و خروج احتمالا از طریق روزن موجود در سقف صورت می گرفت. جنس دیوار ها از خشت هایی است که با دست تهیه کرده و در آفتاب خشک کرده اند. وجود قطعاتی از چب، نی و حصیر در کف اطاق ها نشانه ای از سقف های فرو ریخته است. آلات و ابزار پائین ترین لایه یعنی دوره عصر نو سنگی از استخوان و چخماق ساخته و پرداخته شده است.

بنایی با قدمت ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در بافت

نحوه دسترسی به تپه

برای اینکه بتوانید از این محوطه دیدن کنید باید به شهرستان ارزوئیه بروید و پس از آن خود را به به سمت شرق این منطقه برسانید. اینکار را بهتر است با خودرو شخصی یا تاکسی انجام دهید تا راحت تر به این محل برسید. فاصله این محل از مرکز شهرستان، ارزوئیه، حدود ۵۵ کیلومتر است که در مدت زمان ۴۵ دقیقه می توانید آن را طی کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید