یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کرمان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان خانقاه شیخ ابوسعید می‌باشد که در کوهبنان قرار گرفته است.

از خانقاه شیخ ابوسعید چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: خانقاه شیخ ابوسعید شهرستان کوهبنان که به‌گفته کارشناسان نخستین خانقاه استان کرمان به حساب می‌آید، قبل از زمان شاه نعمت الله ولی وجود داشته است. این خانقاه در کنار کوه خانقاه و در نزدیکی زیارتگاه خواجه خضر قرار دارد و نامگذاری آن به نام ابوسعید به این دلیل است که مرکز تجمع دراویش و مریدان او بوده است. همچنین این خانقاه به‌عنوان محل ریاضت و چله‌نشینی عرفای بزرگی چون شاه نعمت الله ولی و شیخ برهان‌الدین و مریدان ایشان به کار می‌رفت.

از خانقاه شیخ ابوسعید چه می‌دانید؟

معماری بنا

در ساخت بنا از مصالح سنگ و آجر چهارگوش و خشت استفاده شده است. در محوطه این بنا سکویی قرار دارد که از سنگ مرمر است و به احتمال زیاد محل درس و مراسم مذهبی شاگردان بوده است.

این خانقاه در مالکیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و به همین دلیل هرگونه تخریب و آسیب احتمالی ازسوی اشخاص حقیقی یا حقوقی جرم محسوب می‌شود و قابل پیگیری است.

از خانقاه شیخ ابوسعید چه می‌دانید؟

قدمت بنا

قدمت این بنا به دوره سلجوقی برمی‌گردد. بنایی بسیار زیبا با مصالحی از سنگ و ساروج که بعضی از قسمت‌های آن با آجر تزیین شده است. گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های به‌جامانده در محراب ایوان اصلی و اتاق‌های ضلع شمالی خانقاه، از دوره‌های تاریخی بیش از ۵۰۰ سال حکایت دارند. در سه ضلع این بنا اتاق‌هایی وجود دارد که در تعدادی از آن‌ها محراب‌های گچی با تزیینات مشجر و برجسته کار شده است. این گچ‌بری‌ها تاکنون چندین بار توسط شهرداری کوهبنان و اداره میراث فرهنگی استان کرمان مرمت شده‌اند.

به این خانقاه،‌ مقبره خانقانه ابوسعید ابوالخیر نیز می‌گویند؛ البته این بدان معنا نیست که ابوسعید ابوالخیر در اینجا دفن شده باشد. مردم معتقدند که در این بنا بسیاری از مشاهیر، عرفا، علما و شعرای مرید ابوسعید دفن شده‌اند و به همین دلیل، این محل قداست ویژه‌ای برای آن‌ها دارد. این قبرستان درگذشته سنگ‌ قبرهای تاریخی داشت که در گذر زمان تخریب شده‌اند و امروز اثری از آن‌ها وجود ندارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید