کرمان یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان منطقه حفاظت شده مارز می‌باشد که در دل گنج قلعه واقع شده است.

از منطقه حفاظت شده مارز چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: منطقه حفاظت شده مارز واقع در شهرستان قلعه گنج از توابع استان کرمان است. این منطقه به وسعت ۱۹۳۴۵۶ هکتار بوده و در فصل پاییز و زمستان از جمله دالان های مهاجرتی هوبره ها می باشد. آب و هوای این منطقه خشک و گرم تا خنک می باشد و در حوزه آبریز جازموریان قراردارد و بخش کوهستانی آن در محدوده کوه های بشاگرد و جبال بارز است.

از منطقه حفاظت شده مارز چه می‌دانید؟

حداکثر ارتفاه منطقه بین کوه های کم سفید و توریگان ۱۴۴۰ متر و حداقل ارتفاع ۴۰۰ متر در اطراف چاه تمگران و چاه میرزا است. پوشش گیاهی قالب این منطقه نوبو-سندین است و درختچه های گرمسیری مثل گز، زیتون وحشی، کهور، انجیر وحشی و... است.

از منطقه حفاظت شده مارز چه می‌دانید؟

ویژگی آب و هوایی

منطقه حفاظت شده مارز از جاذبه های گردشگری قلعه گنج می باشد. آب و هوای این منطقه تحت تاثیر عوامل طبیعی و محیطی ثابت و همچنین عوامل جوی و تغییرات فصلی می باشد به دلیل قرار گرفتن این منطقه در محدوده پر فشار حاره ای دمای منطقه اکثراً نسبت به محدوده پر فشار دچار تغییر شده به نحوی که در تابستان، محدوده پر فشار در ایجاد فرونشینی در منطقه اثر گذاشته و از ایجاد و نفوذ ابر و توده های هوایی مرطوب تا حدی به این منطقه جلوگیری می کند. در فصل زمستان قلمرو پر فشار جنب حاره ای خلیج فارس و دریای عمان شرایط لازم را جهت نفوذ توده های مرطوب غربی مهیا می کند، بنابراین تمایل تابش خورشید و نفوذ توده های هوایی مرطوب سبب نزول درجه حرارت در منطقه می گردد.

در این منطقه چشمه های متعدد از جمله چشمه آب گرم مامانک و رودخانه هایی از قبیل گشمیران، گوانیسکن، پتورون، آورتین( سم سیلی)، بنگروشه کمان، گوجک، گریشک وجود دارد .

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید