یکی از استان‌های پر جاذبه ایران آذربایجان‌شرقی است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان کلیسای هوهانس مقدس یا کلیسای سن هوهانس می‌باشد که یکی از کلیساهای ارامنه کاتولیک است.

آشنایی با کلیسای ارامنه کاتولیک در مراغه

سلام نو - سرویس گردشگری: کلیسای هوهانس مقدس یا کلیسای سن هوهانس یکی از کلیساهای ارامنه کاتولیک است که جزو جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. کلیسای هوانس مراغه تنها کلیسای موجود در شهر مراغه است که در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی با شماره ثبت ۷۶۶ به‌عنوان اثری ملی به ثبت رسید.

کلیسای هوانس مقدس یکی از کلیساهای ارامنه کاتولیک است و نام آن از اسم یوحنا، یکی از حواریون عیسی گرفته شده است که ارامنه به آن «هوانس» می‌گویند. بنای مذکور به‌شکل مستطیلی با نمای آجری است.

آشنایی با کلیسای ارامنه کاتولیک در مراغه

آشنایی با کلیسا

مرمت این کلیسا از حدود سال ۱۳۹۶ هجری شمسی آغاز شد و تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد. در سال ۱۴۰۰ قرار است که سه طاق در قسمت سرودخانه و همچنین پوشش کلیسا مرمت شود و بهسازی محوطه نیز در دستور کار قرار بگیرد.

کلیسای هوانس مراغه با ۲۵۸ مترمربع مساحت یکی از ۱۵ اثری است که در پنجمین همایش ملی شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

آشنایی با کلیسای ارامنه کاتولیک در مراغه

سرگذشت کلیسای هوانس

پایه‌های اصلی کلیسای هوانس بسیار قدیمی است؛ اما ساختمان موجود در آن به اواخر قاجار و اوایل پهلوی می‌رسد. بنای اصلی کلیسا بارها بر اثر عوامل مختلف تخریب و بنای فعلی در سال ۱۲۱۹ هجری شمسی به ابتکار سردار سامسون خان و توسط معماران روسی و فرانسوی ساخته شد. کلیسای هوانس مراغه در دوره حکومت ایلخانیان مغول از موقعیت خاصی برخوردار بود؛ ولی در زمان حاضر این کلیسا به‌دلیل مهاجرت ارامنه به تهران و شهرهای دیگر، عملا بدون استفاده باقی مانده‌ است.

آشنایی با کلیسای ارامنه کاتولیک در مراغه

معماری کلسیا

کلیسای هوانس شامل سه بخش محل اسکان اسقف اعظم، مدرسه و روشن‌کردن شمع وعود است که برخلاف عرف رایج در کلیساسازی، دارای پلان مربع القاعده می‌باشد. مدخل این کلیسا در ضلع غربی و ورود به داخل آن از طریق درگاه زیر تاق گنبدی صورت می‌گیرد. سردر ورودی کلیسا دارای گنبد رک هرمی با روکش شیروانی است و ناقوس کلیسا نیز در این محل واقع شده‌است.

فضای اصلی کلیسا مستطیلی‌شکل است که عبادتگاه یا محراب در ضلع شرقی آن واقع شده و مرکب از سه تاق‌نما با قوس جناغی می‌باشد. تاق‌نمای میانی از دو تاق‌نمای طرفین بزرگتر بوده و در داخل این تاق‌نما دو پنجرهٔ مستطیل‌شکل وجود دارد که با شیشه‌های الوان مزیین شده‌اند. تاق‌نمای میانی دارای تاق جناغی و تاق‌نماهای طرفین دارای گنبد کوچکی می‌باشند.

ایوان آجری کلیسا به وسیله دو راه پله به برج ناقوس کلیسا که به صورت ستاره‌ای ۱۶ضلعی است و ۱۲ متر ارتفاع دارد، راه می‌ یابد. در ضلع شمالی و جنوبی برروی دیوارها و تاقچه‌ ها، نغول‌ های کم‌ عمقی جهت عرضه عکس‌ های یادبود تعبیه شده‌ اند. نور داخل کلیسا از درب ورودی و پنجره‌ های کوچک ضلع شرقی و شمالی و جنوبی تامین می‌ گردد. در ضلع غربی حیاط یکسری ساختمان یک‌ طبقه احداث شده که در گذشته مورد استفاده بوده‌ ولی براثر گذشت زمان متروک گشته اند. اتاق‌ های مخروبه دیگری نیز در اطراف حیاط دیده می‌ شود که مسکن افراد کم‌ بضاعت بوده‌ اند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید