گلستان یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای این استان دهکده ییلاقی درازنو می‌باشد که در کردکوی واقع شده است.

دهکده‌ای ییلاقی در ارتفاعات کردکوی

سلام نو - سرویس گردشگری: درازنو یکی از دهکده های ییلاقی استان گلستان است که در بلندترین ارتفاعات کردکوی قرار گرفته است. این روستا آنقدر مرتفع است که از بلندای آن می توان منظره حیرت انگیز بیش از ۱۰ شهر و ده ها روستا در استان های گلستان و حتی مازندران را مشاهده کرد. چشم انداز انتهای شرقی دریای مازندران و خلیج گرگان از این روستا بدون اغراق از زیباترین مناظر دیدنی است.

طبیعت بکر روستای درازنو دیگر ویژگی منحصر به فرد این منطقه است. در این منطقه هم جنگل های انبوه را خواهید دید و هم مراتع سرسبز و چمنزارهای دل انگیز. این روستا در نزدیکی منطقه حفاظت شده جهان نما واقع شده که میتوانید از تماشای جنگل ابر آن نیز لذت ببرید.

در همان ابتدای ورود به روستا، خانه های کاهگلی و چوبی زیبا و البته ویلاهای نوساز جلب توجه می کند. در همسایگی آن نیز قله درازنو با ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است.

دهکده‌ای ییلاقی در ارتفاعات کردکوی

نحوه دسترسی روستای درازنو

روستای درازنو در جنوب شهرستان کردکوی قرار دارد و یکی از راه‌های دسترسی به این روستا از مسیرهای شمالی کشور ما این شهرستان است؛ اما اگر قصد تردد به روستای درازنو و مناطق اطراف آن از تهران یا سایر شهرهای مرکزی، غربی و شرقی دارید، می‌توانید از مسیر سمنان به این روستا بروید. مسیر جاده کردکوی به روستای درازنو از جاده‌ای پرپیچ و خم و شیب‌دار می‌گذرد؛ اما بسیار زیبا و تماشایی است.

جاده کردکوی به درازنو در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار لغزنده و خطرناک است و در بیشتر روزهای زمستان پوشیده از یخ و برف می‌شود

مسیر جاده‌ای کردکوی به روستای درازنو در حدود ۴۰ کیلومتر طول دارد و از میان پارک جنگلی امام رضا (ع) می‌گذرد. پس از طی مسیری در حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه در این جاده مسیر خاکی می‌شود و به دوراهی خواهید رسید. مسیر سمت چپ شما را به روستای درازنو و جاده سنگلاخی سمت راست، شما را به جنگل جهان نما می‌رساند. مسیر خاکی به روستای درازنو از این دوراهی بسیار کوتاه است؛ اما عبور از جاده سنگلاخی جهان نما بیش از یک ساعت طول می‌کشد.

دهکده‌ای ییلاقی در ارتفاعات کردکوی

فاصله تهران تا روستای درازنو بسته به انتخاب مسیر از جاده‌های فیروزکوه یا سمنان بین ۴۰۰ تا ۴۴۰ کیلومتر متغیر است. مسیر فیروزکوه به روستای درازنو برای ساکنان شرق و شمال تهران در حدود ۶ ساعت و نیم طول می‌کشد. اگر ساکن ورامین یا جنوب تهران هستید می‌توانید مسیر عبوری از استان سمنان به‌سمت دامغان را انتخاب کنید. مسیر فیروزکوه با عبور از شهرهای قائم شهر، ساری، نکا و بهشهر به کردکوی می‌رسد و ادامه راه از مسیر پارک جنگلی امام رضا (ع) ادامه پیدا می‌کند.

جاده سمنان با گذر از گرمسار، سرخه، سمنان و دامغان به جنوب روستای درازنو می‌رسد. در این مسیر پس از رسیدن به دامغان، از خروجی شمال غربی این شهر به‌سمت آستانه ادامه مسیر دهید. از آستانه نیز به‌سمت روستای دیباج و جنگل جهان‌نما بروید. این جاده از رادکان می‌گذرد و نسبت به جاده کردکوی پیچ‌وخم کمتری دارد.

آدرس روستای درازنو: استان گلستان، شهرستان کردکوی، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی کردکوی، روستای درازنو

دهکده‌ای ییلاقی در ارتفاعات کردکوی

معماری منطقه

در این دهکده، خانه ها با شرایط اقلیم منطقه ساخته شده است. خانه های کاهگلی با دیوار های چوبی و کاهگل و سقف کاله پوش مخصوص مناطق کوهستانی است. مزیت این گونه ساختمانها در این مناطق، حفظ گرما در زمستان و جریان هوای خنک در تابستان است و مقاوم بودن در برابر لرزش و زلزله نیز از دیگر ویژگیهای آن است. در ضمن یکپارچگی بافت روستایی در اینجا وجود ندارد. برخی از ساختمانها از چوب و تخته و کاه گل با کف کرسی است که بیشتر از سنگ کوهستانی و سقف کاله پوش و برخی از آنها تمام چوب است. ساخت این خانه های تمام چوب به اواخر دوره قاجار برمی گردد.

دهکده‌ای ییلاقی در ارتفاعات کردکوی

پوشش گیاهی و طبیعت درازنو

این روستای مرتعی، درختچه و درختکاری شده است. جنگل کاری توسط منابع طبیعی صورت گرفته است. آویشن، گل گاوزبان، بومادران، شیر خشک، مارم بو، گل بنفشه، کنگر وحشی، گلامیر حسن، گل پر، گل ختمی، گل بابونه، ریحان کوهی، پر سیاوش، یونجه وحشی و گزنه از جمله گل و گیاهان وحشی منطقه هستند.

این گل و گیاهان وحشی نه تنها با رویش خود در بهار و تابستان فضای روستا را زیبا و رنگارنگ می کنند و مراتع زیبایی خلق می کنند، بلکه در مصرف بسیاری از بیماریها از جمله دیابت، آسم، سرماخوردگی و… مفید بوده و مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

همچنین در این دهکده، گونه های درختچه ای زرشک، ازگیل، ولیک، تمشک، سیب وحشی، گلابی وحشی و آلوچه هر سال در فصل تابستان پربار هستند.

سطح زیادی از عرصه های «درازنو» به دلیل فقر پوشش گیاهی توسط آبخیزداری منابع طبیعی استان با گونه های کاج سیاه، افرا، زبان گنجشک، گیلاس وحشی، بلوط و گردو کشت شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید