زنجان یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان چهار طاق کلیسا می‌باشد که در ماهنشان واقع شده است.

آشنایی با چهار طاق کلیسا واقع در ماهنشان

سلام نو - سرویس گردشگری: چهار طاق کلیسا که یکی از مکان های دیدنی ماهنشان محسوب می‌شود، بنای ساده‌ای به ابعاد ده در ده متر است که بخش اصلی آن با سبک چهارطاقی ساخته شده است. نقشه بنا از بیرون مربع و از داخل تقریبا چلیپایی (صلیبی شکل) است. احتمالا روی فضای چهار طاقی در گذشته گنبدی قرار داشته است که امروزه اثری از آن باقی‌ نمانده است. بنا دارای سه ورودی در جهت شرقی، غربی و جنوبی است. مصالح استفاده شده در بنا خرده سنگ و ملات آن گچ و آهک است.

آشنایی با چهار طاق کلیسا واقع در ماهنشان

علت نام‌گذاری

با وجود نام گذاری بنا به کلیسا، از نظر معماری به کلیساهای شناخته شده در ایران شباهتی ندارد و بیشتر با اختلاف خیلی کمی شبیه آتشکده‌های دوره ساسانی است. ضمن اینکه با برخی از بناهای آرامگاهی دوران میانه اسلام در ایران هم قابل مقایسه است.

آشنایی با چهار طاق کلیسا واقع در ماهنشان

قدمت بنا

از نظر کارشناسان این بنای تاریخی به دوره ساسانیان مربوط بوده و به آتشکده شباهت زیادی دارد. متأسفانه پایه های اصلی طاق آن خراب شده و اطراف آن توسط افراد سودجو برای گنج یابی ویران شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید