استان خراسان رضوی جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های زیبای این استان منطقه گردشگری باجگیران می‌بشاد که در دل کاشمر واقع شده است.

 باجگیران ؛ منطقه‌ای زیبا در مرز ایران و ترکمنستان

سلام نو - سرویس گردشگری: منطقه گردشگری باجگیران یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی است که در ۷۸ کیلومتری شمال شهر قوچان و دو کیلومتری جنوب مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد. شهر باجگیران نیز با قدمتی تاریخی، در ۳۰ کیلومتری عشق‌ آباد، پایتخت ترکمنستان واقع شده است.

 باجگیران ؛ منطقه‌ای زیبا در مرز ایران و ترکمنستان

موقعیت جغرافیایی

باجگیران مرکز بخش “باجگیران” جزء دهستان دولتخانه از شهرستان قوچان می‌باشد که در شمال شرقی استان خراسان رضوی و در سه کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان و در فاصله تقریبی ۳۲ کیلومتری عشق آباد مرکز آن کشور قراردارد.این شهر در مدار۳۷ درجه و۳۹ دقیقه به طول ۵۸ درجه و۲۵ دقیقه عرض شمالی قرارگرفته است. فاصله این شهر تا قوچان مرکز شهرستان ۸۴ کیلومتر و تا مشهد مرکز استان ۲۱۴ کیلومتر می‌باشد که جاده‌های ارتباطی طرف عشق آباد و قوچان آسفالته است.
بر اساس تقسیمات آب و هوایی باجگیران از نوع معتدل کوهستانی است، در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته ، ارتفاع زمین‌های زراعتی تا حدود ۱۹۰۰ متر رسیده ولی کوههای اطراف به ۱۵۰۰ تا۲۵۰۰ متر میرسد.

 باجگیران ؛ منطقه‌ای زیبا در مرز ایران و ترکمنستان

سرگذشت گمرک باجگیران

هنگامی که گمرکات ایران در مرز عشق آباد به بلژیک‌ها واگذار شد، در روستای بردر ( ۸ کیلومتری غرب باجگیران ) نیز گمرکی بوجود آمد و اداره گمرکات اقدام به استخدام افرادی با اسب و تفنگ کرد تا سهم گمرک را که از مرز ایران خارج می‌شد را می‌گرفتند و آوازه (باج بگیرها) در تمام منطقه پیچید، هنگامی که محل گمرک از روستای بردر به محل باجگیران انتقال یافت نام محل نیز از مامورین باج بگیرها گرفته شده و محل باج بگیرها ، باجگیران نام گرفت.

محل گمرک ابتدا ساختمان حاتم بیک سپس کاروانسرای حاجی قربان و پس از آن به محل فعلی که با کمک آلمانی‌ها ساخته شده است منتقل شد.

 باجگیران ؛ منطقه‌ای زیبا در مرز ایران و ترکمنستان

گمرک باجگیران در حال حاضر دارای دو ساختمان تجاری و مسافری است که به فاصله حدود یک کیلومتر از یکدیگر قراردارد .

قسمت تجاری گمرک حدود یک هزار متر مربع می‌باشد که دارای چهار انبار قدیمی و دو انبار جدید بوده و قسمت مسافری هم در نقطه صفر مرزی قراردارد که به طور شبانه‌روزی فعال می باشد.

بخشی از گمرک در قسمت بازارچه مشترک مرزی است که تا ساعت ۱۶:۳۰ به غیر از روزهای سه‌شنبه حسب وظایف مقرر انجام وظیفه می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید