استان خراسان رضوی بسیار تماشایی است همراه باشید و درباره بهترین جاذبه‌های طبیعی تربت حیدریه بدانید.

بهترین جاذبه‌های طبیعی تربت حیدریه

سلام نو _ سرویس گردشگری: تربت حیدریه از شهرهای تاریخی استان خراسان رضوی است که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام می‌رسد.

گفته می‌شود که نام این شهر از نام عارف «قطب الدین حیدر» که از قرن نهم هجری به بعد بر منطقه‌ای که پیش از آن ولایت زاوه خوانده می‌شد، برگرفته شده است.

تربت حیدریه را عموما با نام زعفران یا ابریشم نیز می‌شناسند؛‌ چراکه اولین قطب تولید زعفران در جهان و پایتخت ابریشم در ایران است.

از آنجا که این شهر در مسیر مشهد قرار گرفته است، سالانه گردشگران بسیاری به آن سفر می‌کنند.

تربت حیدریه علاوه بر زعفران و ابریشم، با توجه به موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی‌اش، آثار و دیدنی های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. با ما همراه باشید تا با دیدنی های این شهر تاریخی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با ویژگی‌های طبیعی تربت حیدریه

تربت حیدریه در آستانه‌ی کویر قرار دارد. آب‌وهوای آن کم‌باران و اقلیم آن بیابانی است. در شمال و جنوب آن رشته‌کوه‌هایی قرار دارند که موجب تلطیف هوا می‌شوند.

کوه ملکان با ارتفاعی بیش از ۳۰۰۰ متر، بلندترین قله تربت حیدریه است. در تربت رود دائمی جریان ندارد و آب شهر توسط قنات‌هایی که از عهد باستان به یادگار مانده تأمین می‌شود.

بهترین جاذبه‌های طبیعی تربت حیدریه

شاید این آب‌وهوا برای بسیاری جذاب نباشد؛ اما تربت حیدریه زمینی زرخیز دارد. تربت را مرکز طلای سرخ ایران می‌دانند.

قرن‌ها و حتی هزاران سال است که مردم تربت طلا می‌کارند و حاصل زحماتشان گیاهی خوش‌رنگ و خوش‌بو است که جهانیان ایران را با آن می‌شناسند، زعفران. اگر در آذرماه به تربت حیدریه سفر کنید، مزارع وسیع گل‌های بنفش زعفران را خواهید دید.

بهترین زعفران دنیا و ایران «دخترپیچ» نام دارد که مزارع آن در تربت است. البته علاوه بر زعفران، خارشتر، تلخه، سو، فریاس، بادبور، گَوَن، خارخسک، ریش‌بز از گیاهانی هستند که چه به‌صورت خودرو و چه به‌صورت کشت مصنوعی در تربت می‌رویند.

در کنار این گیاهان بنه، بادامشک، تاق، گز و قیچ از درختچه‌هایی هستند که در ارتفاعات تربت دیده می‌شوند.

تربت حیدریه پوشش جانوری غنی‌تری دارد. یوز، آهو، پلنگ، جبیر، گربه پالاس، کل، زرده‌بر، قوچ و میش اوریال از گونه‌های پستاندار تربت حیدریه هستند.

این شهرستان آشیانه پرندگانی چون سنقر سفید، یلوه‌ی حنایی، بالابان، دال سیاه، بحری، پلیکان و سبز قبا، و همین‌طور خزندگانی چون گرزه مار، کفچه مار و لاک‌پشت آسیایی نیز هست.

جاذبه‌های بهتر و طبیعی تربت حیدریه

منطقه گردشگری رودخانه حصار

منطقه گردشگری رودخانه حصار در ۵۰ کیلومتری غرب تربت حیدریه و جنوب روستای رودمعجن واقع شده است که منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا برای گردشگران به شمار می‌رود.

  • آدرس: ۵۰ کیلومتری غرب تربت حیدریه ، جنوب روستای رودمعجن

بهترین جاذبه‌های طبیعی تربت حیدریه

آبشار رودمعجن

آبشار رودمعجن، آبشاری با ارتفاع ۲۸ متر در ۴۸ کیلومتری غرب تربت حیدریه است که در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

این آبشار در میان دیواره‌ای بلند از کوه واقع شده است و آب با شدت بسیاری بر زمین فرو می‌ریزد. زیبایی‌های طبیعی این آبشار آن را به بهشت گردشگری تربت حیدریه مشهور کرده است.

منطقه شکار ممنوع بزمای

منطقه شکار ممنوع بزمای با وسعت ۲۸ هزار هکتار در هشت کیلومتری جنوب شرقی تربت حیدریه قرار دارد. گونه‌های گیاهی متنوعی در این منطقه کوهستانی همچون چوبک، کلاه میرحسن، میخک کوهی، شکرتیغال، فرفیون، ریواس، گون در این منطقه یافت می‌شود و از جمله حیات وحش آن می‌توان به کل، بز، قوچ و انواع پرندگان اشاره کرد. گونه کمیاب لک لک سیاه نیز در زمستان و تابستان از این منطقه مهاجرت و گذر می‌کند.

  • آدرس: ۸ کیلومتری جنوب شرق تربت حیدریه

پارک جنگلی پیشکوه

پارک جنگلی پیشکوه در حاشیه شهر تربت حیدریه واقع شده است که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ایران به شمار می‌رود. وسعت این منطقه ۸۰۰ هکتار است و در دامنه کوه و مشرف به شهر قرار دارد. امکانات تفریحی رفاهی مناسبی نیز برای گردشگران در این پارک فراهم شده است.

  • آدرس: تربت حیدریه، پیشکوه، دامنه کوه سه قله

بهترین جاذبه‌های طبیعی تربت حیدریه

پارک باغ ملی

پارک باغ ملی در مرکز شهر و در انتهای خیابان معروف به باغ ملی، بر فراز تپه‌ای قرار گرفته است که از زیباترین جاهای دیدنی تربت حیدریه محسوب می‌شود.

این باغ‌های ملی در ایران بعد از رنسانس احداث شده‌اند و قدمت آن‌ها عمدتا به دوره صفویه می‌رسد. باغ‌های ملی با باغ‌های ایرانی تفاوت دارند.

باغ ملی تربت حیدریه تا ۷۰ سال پیش یک گورستان بوده و به‌تدریج به باغ ملی تغییر کاربری داده است.

برخی از درختان این باغ که بیش از ۹۰ سال سن داشته‌اند و خشکیده شده بودند؛ توسط هنرمندان بدنه آن‌ها تراشیده شده و نمادهای مفهومی از آن‌ها ساخته شده است.

قله ملکوه

ملکوه سومین قله بلند استان خراسان رضوی است

قله ملکوه که هرسال کوهنوردان بسیاری را به خود جذب می‌کند، سومین قله مرتفع استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. این قله با طبیعتی بسیار زیبا، آب و هوایی تقریبا سرد و دریاچه‌ای زیبا به نام گل خاتون به یکی از مناطق جذاب گردشگری در منطقه تبدیل شده است.

  • آدرس: تربت حیدریه، بخش کدکن
کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا دشتی IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 1
    بسیار عالی .هنوز جاهایی دیگه هم داره واسه گردشگری و طبیعت گردی .صنوبر .منطقه پده و سریشا.مزارهای متعدد امام زادگان و بقعه بی بی حسنیه...تشکر از شما گزارشگرعزیز
  • بهروز IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 2
    سلام برخی اطلاعات خبر صحیح نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید