جاهای دیدنی استان خراسان رضوی پر شمار است همراه باشید و درباره زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاشمر بدانید.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاشمر

سلام نو _ سرویس گردشگری: قدمت کاشمر به بیش از ۲هزار سال پیش باز می‌گردد، این شهر در طول حیات خود، دشواری‌ها و روزگار تلخی را به خود دیده‌ است.

گفتنی است در طی سال‌های متعدد، این شهر نزدیک به 25 اسم مانند ترشیز، ترسیس، کشمر، سلطان‌آباد داشته است و اکنون با نام کاشمر شناخته می‌شود.

بنای این شهر را به بهمن پسر اسفندیار و نوه گشتاسب نسبت می‌دهند. در طول دو سه قرن اولیه حکومت اسلامی، این منطقه بین حکومت‌های صفاریان و طاهریان، دست‌به‌دست می‌شد.

پس از مدتی کاشمر تحت سلطه حکومت غزنویان درآمد و بعد از آن سلاطین سلجوقی بر آن حکم راندند.

در زمان حمله مغول، این شهر هم مانند بسیاری از شهرهای خراسان بزرگ غارت و تخریب شد. در عهد ایلخانان نیز هلاکوخان مغول به آن یورش برد.

تیمور لنگ پس از مدتی کاشمر را به دست گرفت و زمانی که این منطقه در دست آخرین پادشاه تیموری بود، ازبک‌ها بر این شهر چیره شدند. در زمان صفویه این شهر به تصرف شاه اسماعیل صفوی درآمد و جزو خاک ایران ماند.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاشمر

کاشمر از طریق جاده 87 به سبزوار و سپس به جاده شماره 44 و مسیر شاهرود در استان سمنان متصل می‌شود.

مسیر دیگر دسترسی به این شهر جاده 36 است که این شهر را به تربت‌حیدریه و سپس با جاده 95 به مشهد متصل می‌کند. این شهر با ادامه جاده 95 از سمت جنوب به بیرجند و با جاده 91 به کرمان می‌رسد.

پس از سال‌ها تلاش و انتظار، طرح راه آهن سراسری کاشمر تصویب شده و قرار است از شهرهای تربت‌حیدریه، سبزوار و بردسکن عبور کند.

خوشبختانه سومین فرودگاه خراسان رضوی پس از شهرهای مشهد و سبزوار در کاشمر احداث خواهد شد. بنا بر این است که فرودگاه شهید مدرس هم به‌صورت اشتراکی بین شهرستان‌های کاشمر و تربت‌حیدریه فعالیت خود را شروع کند.

جاذبه‌های گردشگری کاشمر

روستای نامق

روستای نامق قدمتی دیرینه دارد و با تپه‌های متعددی محاصره شده است.

آب‌وهوای این روستا معتدل و نیمه‌خشک است و مردمش زمستان‌هایی سرد را تجربه می‌کنند. مردم این روستا با فروش صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی همچون گندم، تره‌بار، چغندرقند امرار معاش می‌کنند.

روستای کوهسرخ

روستاها به دلیل داشتن بافت سنتی و طبیعی مقصد بسیاری از گردشگرانند. روستای خوش آب‌وهوای کوهسرخ در شهر کاشمر قرار دارد. کوهسرخ همان طور که از نامش مشخص است منطقه‌ای کوهستانی است و برای روزهای نوروز و اقامت چند روزه تفرجگاهی مناسب است. رودخانه‌ای فصلی، خانه‌های گلی با پنجره‌های چوبی و طبیعت زیبای روستا واقعا دیدنی‌اند و جزو جاهای دیدنی کاشمر.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاشمر

قلعه گبر حصار

قلعه‌ها از آثار تاریخی و نشانه تمدن شهرهای ایرانند. در روستای خضربیگ از توابع شهر کاشمر ویرانه‌ای وجود دارد که به قلعه گبر حصار شناخته می‌شود.

این قلعه از سال دوم تا پنجم هجری قمری به‌عنوان خانه اهالی مورد استفاده قرار گرفته است. قلعه گبر حصار نمادی از تمدن خراسان است که متأسفانه خیلی شناخته شده نیست.

منطقه شکارممنوع سید مرتضی

منطقه مورد بحث مابین بخش‌های مرکزی و کوه‌سرخ با وسعت ۴۷۰۰۰ هکتار در ۵ کیلومتری شمال شهر کاشمر و در ۲ کیلومتری جنوب شهر ریوش واقع شده است که از شرق به غرب به طول ۳۰ کیلومتر و عرض متوسط ۱۵ کیلومتر می‌باشد.

آبشار و آب گرم کریز

آبشار و آب گرم کریز آبشار بسیار زیبای کریز حدود ۱۵ کیلومتری شهر ریوش در منطقه واقع شده است. آب گرم آن نیز دارای خواص دارویی و درمانی بسیار است.

این آب گرم بدین جهت بسیار مورد توجه بومیان منطقه و گردشگران می باشد. وجود رودخانه ای پر آب نیز در این محل، آن را به به یکی از تفرجگاه های بسیار مشهور در منطقه مبدل نموده است.و از جاذبه های گردشگری کاشمر است.

جاهای دیدنی کاشمر

یخچال طبیعی بند قرا

اگر به حوالی روستای بند قرا و حدود ۷کیلومتری آن بروید، با یخچال طبیعی این منطقه مواجه می‌شوید. این یخچال‌ در فصل تابستان منبع بسیار خوبی برای برداشت یخ و آب آشامیدنی بوده است. این یخدان هنوز هم مثل گذشته پابرجاست و جاذبه گردشگری جالبی در کاشمر به حساب می‌آید.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاشمر

کاروانسرای حاج کاظم مدرس

کاروانسرای مدرس به دلیل معماری جالب توجهش مورد بازدید گردشگران تور مشهد قرار می گیرد. این ساختمان در اوایل دوران پهلوی در کاشمر ساخته شد. امروزه حجره های این کاروانسرا کاربردی تجاری پیدا کرده اند.

مسجد جامع کاشمر

این بنا در مرکز شهر واقع شده و به استناد کتیبه آن حدود سال ۱۲۱۳ ه.ق روزگار حکمرانی عبدالعلی خان و مصطفی قلی خان میش مست همزمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار بنا گردیده است.

مسجد جامع از جاذبه های گردشگری کاشمر دارای بنایی ساده و با شکوه، صحن، ایوان، شبستان ستون دار و غرفه های پیرامون صحن می باشد.

در اطراف صحن مسجد چندین غرفه آجری ساده و در ضلع جنوبی آن ایوانی با تزئینات مقرنس و دو شبستان ستون دار واقع شده است. محراب و ایوان مسجد با کاشی معرق مزین گشته است.

مدرسه علمیه حاج سلطان العلما

مدرسه علمیه حاج سلطان العلما در دوران قاجار بنا شده و معماری ساده اما درعین‌حال زیبایی دارد. صحن مرکزی این بنا با ۴ حجره و ۲ ایوان شمالی و جنوبی محصور شده و ۴۰ اتاق برای مطبخ، اقامت طلاب دارد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاشمر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید