خراسان رضوی یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر پل کسکک می‌باشد که در تربت حیدریه واقع شده است.

کسکک ؛ پلی ثبت شده در فهرست آثار ملی

سلام نو - سرویس گردشگری: پل کسکک با بنایی متعلق به به اواخر دوره قاجار، از دیدنی های تربت حیدریه در استان خراسان رضوی به شمار می‌آید و در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۹۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. با هدف فراهم آوردن امکانات رفاهی و رونق‌بخشی و توسعه شهری، پل کسکک به همراه رباط سفید و رباط کسکک توسط مرحوم امین التجار، از تجار معروف تربت حیدریه بنا شد.

کسکک ؛ پلی ثبت شده در فهرست آثار ملی

موقعیت جغرافیایی پل کسکک تربت حیدریه

این پل تاریخی در یک کیلومتری روستای کسکک یا کسگک و در مسیر رسیدن به این روستا، یک کیلومتری جنوب روستای کامه و نرسیده به این روستا و در بیست و پنج کیلومتری شمال غرب شهر تربت حیدریه واقع شده است. فاصله‌ی شهرستان تربت حیدریه تا مشهد مقدس حدود صد و چهل کیلومتر است.

کسکک ؛ پلی ثبت شده در فهرست آثار ملی

معماری پل کسگک

پایه‌های این پل به عرض سه متر است که از مصالح سنگی ساخته شده است. لابه لای سنگ‌ها را ملات ساروج قرار داده شده است. همچنین در پایه‌های این پل را به صورت موج شکن‌هایی بنا کرده‌اند.

بدنه‌ این پل از آجر ساخته شده است که پایه‌های سنگی این پل بار بدنه‌ی آن را تحمل می‌کند. چشمه طاق‌های پل کسکک نیز از آجر ساخته شده‌ است. طول این پل شصت متر، عرض آن پنج متر و ارتفاع آن پنج و نیم متر است. بانی ساخت این پل را امین التجار معرفی شده است که از تجار مشهور تربت حیدریه بود.

کسکک ؛ پلی ثبت شده در فهرست آثار ملی

آب و هوای تربت حیدریه

برای بازدید راحت‌تر از جاهای دیدنی تربت حیدریه اطلاع از وضع آب و هوا لازم است. به همین خاطر در بخش زیر پیشبینی وضع آب و هوای تربت حیدریه را در پنج روز آینده مشاهده می‌کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید