۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۳
کد خبر: 55396348

خراسان‌رضوی یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان گنبد شهمیر می‌باشد که در دل نیشابور واقع شده است.

گنبدی تاریخی در دل نیشابور

سلام نو - سرویس گردشگری: گنبدهای شه‌ میر در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب نیشابور بر کنار راه این شهر به کاشمر در میان قبرستان قدیمی قرار دارند که دو بنای آجری به فاصله کمی از یکدیگر با ساختار و اندازه متفاوت هستند که به مهروا، مهرآباد و شادمهر معروفند. گنبدهای آجری مهرآباد که «مهراوا»، «شه میر» و «شادمهر» نیز نامیده می‌شوند، از مهم‌ترین بناهای تاریخی و مکان های دیدنی نیشابور در دهستان ریوند هستند. گنبد بزرگ، دارای پلان بیرونی هشت‌ضلعی و درونی چهارضلعی است. در کف بنا سردابه یا راهرویی زیرزمینی قرار دارد که حالت چلیپایی شکل داشته و به نظر می‌رسد آرامگاه شخصی که این بنا به خاطر او ساخته شده در این محل باشد. این بنا که قدمت آن به دوره سلجوقی می‌رسد، در نوع خود یکی از شاهکارهای معماری به شمار می‌آید. گنبد کوچک، در حدود پانزده متری شمال گنبد بزرگ قرار دارد، پلان بیرونی و درونی آن، شبیه بنای گنبد بزرگ است. این بنا، چهارطاقی‌ای است که ورودی‌های آن کم‌عرض و رفیع هستنند. قدمت این بنا به دوره ایلخانی می‌رسد. با توجه به اطلاعات موجود، هنوز ابهاماتی در مورد گذشته پر فراز و نشیب محوطه تاریخی مهراوا وجود دارد و به عقیده برخی تاریخ‌نگاران، وجود کلمه مهر در نام‌های محوطه، از ارتباط تاریخی آن با آئین‌های مهرپرستی ایران پیش از اسلام نشان می‌دهد که با وجود آتشکده آذربرزین‌مهر در ریوند نیشابور و رواج آئین زرتشت در زمان حکومت ساسانیان و پیش از آن، ارتباط دارد.

گنبدی تاریخی در دل نیشابور

معماری گنبد بزرگ

این بنا، با پلان هشت ‌گوش و دهانه‌ های رفیع خود، از داخل و خارج، نماسازی شده و مجسم گویایی از گنبد سلطان محمد خدابنده در زنجان را به بیننده القاء می ‌کند با این تفاوت که بنا با اشل کوچک ‌تری ساخته شده و در نماسازی بیرونی، اثری از گلدسته‌ های تزئینی و غلام ‌گردش‌ های سلطانیه، در آن دیده نمی شود. تناسب ارتفاع و عرض دهانه‌ ها در این بنا قابل توجه بوده و نسبت عرض دهانه‌ ها به ارتفاع، ‌بیشتر است. پلان بنا از خارج، هشت‌ گوش و از داخل، به صورت فضای چهارگوشی است که در هر ضلع آن، یک ورودی عریض تعبیه شده است که بالای ورودی با پنجره‌ کوچکی، نور این فضای بسته را که سقف آن به صورت یک چهارم گنبد درآمده است، تامین می ‌کند. فاصله‌ بین ورودی ‌ها از داخل، هم‌ ارتفاع با قوس ورودی ‌ها تشکیل ترمبه‌ ای را داده ‌است که دو جانب ترمبه ها تا پایین، یعنی سطح کفت بنا، کشیده شده است. حاشیه‌ ترمبه ‌های قوس ‌های ورودی با گچ، قالب ‌گیری شده و با یک خمیدگی هماهنگ و متناسبی به پایین کشیده می ‌شود. در مجموع، از مشاهده‌ داخل بنا چنین استنباط می ‌شود که چهار دهانه‌ رفیع و چهار ترمبه کشیده در چهار کُنج، احداث شده که در بالا با ایجاد دو کجلی در اطراف ترمبه‌ ها، یک ستاره‌ شانزده ‌پَر به وجود آمده است و دایره‌ گنبد، روی آن تعبیه گردیده است.

گنبدی تاریخی در دل نیشابور

گنبد، به شکل نیم ‌لایه است که با شیب ملایمی به طرف مرکز، جمع می ‌شود و نحوه‌ آجرچینی در گنبد به صورت دوایری است که روی هم قرار گرفته و در مرکز دایره، کوچک ‌تر شده است. این قسمت بنا در عین سادگی، با سایر قسمت‌ های بنا از هماهنگی برخوردار است. چهار ورودی بنا که به صورت چهار فضای مستطیل‌ شکل درآمده است در بالای سردرهای ایجاد شده به طرز دلپذیری، حالت یک محراب تورفته‌ بزرگ را دارد که از داخل، به وسیله‌ ردیف طاقچه‌ های تزئینی، ... کوچکی را القاء می‌ کند که سقف این قسمت، روی آنها بنا شده و خود سقف به صورت گنبد بوده و نحوه‌ آجرچینی در این قسمت نیز به صورت افقی و موازی روی هم می ‌باشد.

گنبدی تاریخی در دل نیشابور

موقعیت مکانی

گنبد های آجری شه‌ میر یا مهرآباد در حدود سه کیلومتری جنوب نیشابور بر کنار راه این شهر به کاشمر-شادمهر در میان قبرستان قدیمی قرار دارند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید