درست است که ۸۰ درصد ایرانیان کمبود ویتامین دی دارند اما این به آن معنی نیست که می‌توانیم به صورت خودسر قرص ویتامین دی بخوریم.

نباید خودسرانه مکمل ویتامین دی مصرف کرد / چه کسانی حتما باید از مکمل استفاده کنند؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا دکتر افشین استوار با اشاره به اینکه میزان دریافت ویتامین D برای داشتن استخوان‌هایی سالم و قوی بسیار اهمیت دارد، گفت: ویتامین D از طریق تغذیه و نور آفتاب به بدن افراد می‌رسد. میزان مواجهه با نور آفتاب در میزان ساخته شدن ویتامین D موثر است؛ پوشاندن بدن،‌ عدم مواجهه با نور آفتاب، آلودگی هوا و... می‌تواند میزان ساخته شدن ویتامین D توسط پوست را کاهش دهد؛ بنابراین این مقدار باید از طریق تغذیه جبران شود.

او تاکید کرد: نکته با اهمیت این است که در افرادی که کمبود ویتامین D ندارند، نیازی به مصرف مکمل‌های ویتامین برای جایگزین کردن میزان ویتامین D نیست. در صورتی که فرد تغذیه مناسب داشته باشد،‌ ویتامین D به اندازه کافی دریافت می‌کند اما در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، این کمبود حتما باید از طریق مکمل جبران شود.

وی با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در کشور ما در میان افراد خیلی زیاد است، گفت: مطالعات مختلف نشان داده‌اند که بعضا تا ۸۰ درصد افراد دچار کمبود ویتامین D هستند. در مناطق روستایی که مواجهه با نور آفتاب به خوبی وجود دارد، طبیعتا کمبود ویتامین D از طریق ساخته شدن در پوست جبران می‌شود، اما برای کسانی که در شهر زندگی می‌کنند و مواجهه با نور آفتاب کمتر است، توصیه می‌شود که آزمایش ویتامین D انجام دهند و در صورت کمبود حتما با تجویز پزشک مکمل مصرف شود.

او تاکید کرد: بسته به میزان کمبود ویتامین D دُز مکمل ویتامین D متفاوت است و برای اینکه بدانیم باید چه میزان مکمل ویتامین D مصرف کنیم باید آزمایش دهیم و نتیجه را به پزشک نشان دهیم. نکته مهم این است که در افرادی که کمبود ویتامین D ندارند و یک تغذیه طبیعی و مواجهه کافی با نور آفتاب دارند، نیازی به مصرف مکمل ویتامین D برای پیشگیری از پوکی استخوان یا پیشگیری از شکستگی نیست؛ بنابراین مصرف خودسرانه مکمل ویتامین D توصیه نمی‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در خاتمه بیان کرد: برای کسانی که دچار پوکی استخوان هستند و یا برای خانم‌های در سنین یائسگی، برای درمان پوکی استخوان، کلسیم و ویتامین D روزانه در کنار داروهای اصلی درمان کننده تجویز می‌شود. درباره تاثیر ویتامین D در درمان بیماری‌ها از سرطان تا کووید۱۹ و... بحث علمی زیادی است، اما شواهد علمی معتبری وجود ندارد که ویتامین D می‌تواند جلوی این بیماری‌ها را بگیرد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید