۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 55396194

استان لرستان از زیبا ترین و پر جاذبه ترین شهر های ایران است .که در غرب آن شهر اندیمشک قرار دارد کهه طبیعت بکر آن همواره کانون جذب گردشگران بوده است

دره خزینه استان لرستان

سلام نو-سرویس گردشگری:مناطق غربی ایران، مملو از شگفتی‌های طبیعی و پدیده‌های بکر زمین‌شناختی است که هرکدام از آن‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری استان خود محسوب می‌شوند. دره خزینه یکی از جاذبه های گردشگری استان لرستان است که با گذشت سالیان طولانی، در اثر فرسایش به وجود آمده است و شباهت بسیار زیادی به «گرند کانیون» در آمریکا دارد. این دره دارای بلندترین پل معلق خاورمیانه است که مناظری بدیع را با هیجان و نشاط در هم می‌آمیزد.

دره خزینه استان لرستان

مشخصات

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان و جاهای دیدنی پل دختر است که در میانه‌های جاده پل‌دختر به اندیمشک و در همسایگی روستایی به همین نام قرار دارد. این دره پس از فرسایش در طی سالیان دراز به وجود آمده است. رودخانه سیمره (از سرشاخه‌های سیمره) از میان این دره عبور می‌کند و سبب زیبایی هرچه تمام‌تر دره خزینه می‌شود.

دیدنی های دره

پل معلق دره خزینه پل معلق دره خزینه از جاذبه‌های اصلی و دیدنی این دره محسوب می‌شد که بلندترین پل معلق ایران و خاورمیانه بود. طول این پل ۱۱۲ متر و ارتفاع و عرض دهانه آن به‌ترتیب ۸۵ و ۸۰ متر بود. پل معلق دره خزینه با اختلاف پنج متر ارتفاع، بلندترین پل معلق ایران به حساب می‌آمد. این پل بسیار زیبا و با استحکام بود که از به هم پیوستن چوب‌های روسی و چهار طناب کابلی به وجود آمده بود.پل دره خزینه در منطقه دره‌ای و صخره‌ای و بالای رودخانه کرخه قرار داشت. متاسفانه این پل در سال ۱۳۹۷ توسط افرادی ناشناس تخریب شد. علت ساخت پل معلق دره خزینه قرار شده بود سد کرخه ۲، در جریان مطالعات و جانمایی اولیه روی رودخانه کرخه احداث شود؛ ولی در سال ۸۱ به‌علت شناسایی یک گسل در منطقه، ساخت‌وساز تعطیل شد.به‌منظور تعیین محل جدید، مطالعات ثانویه زمین‌شناختی و ژئوتکنیک در محلی دیگر با فاصله تقریبی یک کیلومتر از محل قبلی شروع شد. برای اینکه تردد و حمل و نقل این گروه مطالعاتی راحت‌تر صورت گیرد، پل معلق دره خزینه روی رودخانه کرخه ساخته شده بود.

پیچ نعل اسبی دره خزینه به گرند کانیون آمریکا (Grand Canyon National Park) شباهت بسیار دارد. در یکی از قسمت‌های دره، این شباهت بسیار شدید شده و تصویری که به پیچ نعل اسبی در گرند کانیون بسیار شبیه است، توجه همه را به خود جلب می‌کند. صخره‌ای در وسط این بخش وجود دارد که با آب احاطه شده و فرسایش، شکلی خاص به آن داده است.با ایستادن بر لبه دره خزینه گویی بر بالای یک ساختمان ۲۹ طبقه ایستاده‌اید و رودخانه‌ای زیر پای شما قرار دارد که صدای جریان آب آن به گوش می‌رسد و لحظاتی هیجان‌انگیز و دل‌نشین برای شما به وجود می‌آورد. از طرف دیگر وزش بادها باعث تکان خوردن پل می‌شود که نتیجه آن احساس هرچه بیشتر شما به معلق بودن پل شده است و هیجانی خاص را به ارمغان می‌آورد.

دره خزینه استان لرستان

تفریخات

دره خزینه مکانی فوق‌العاده برای تماشای قدرت و صبر طبیعت است؛‌ جایی که تشکیل لایه‌های سنگ‌های فرسایش‌یافته، نشان از قدمت منطقه دره خزینه دارد. کوهنوردی، صخره‌نوردی و کمپینگ مهم‌ترین تفریحات سفر به دره خزینه محسوب می‌شوند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند به پرنده‌نگری بپردازند یا در پایین‌دست دره، تفریحات آبی را تجربه کنند.یکی دیگر از تفریحات موردعلاقه گردشگران، عکاسی از مناظر بی‌نظیر دره است. جغرافیای این منطقه سبب پدید آمدن مناظر پانورامایی شده است.

دره خزینه استان لرستان

کی برم؟

استان لرستان منطقه‌ای کوهستانی است که در فصل بهار و تابستان آب و هوای معتدل دارد. از طرفی، دره خزینه در منطقه‌ای قرار دارد که در معرض تابش خورشید است. به همین خاطر بهار و اوایل پاییز بهترین زمان برای بازدید محسوب می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید