لایزنگان ترکیبی است از سه واژه"لای"(Lay) به معنی دره و "زینه" (Zena) که در زبان اوستایی زئننه(Zaenanah) به معنی هشیار و بیدار دل و "گان" پسوند مکان است و در کل به معنی دره‌ای که مردمی هوشیار در آنجا ساکنند.

سفری به سرزمین گل‌های محمدی

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای لایزنگان یکی از روستاهای زیبای استان فارس و از جاذبه های گردشگری داراب است که در فاصله ۷۵ کیلومتری از داراب قرار دارد و از آن با عنوان سرزمین گل‌های محمدی یاد می‌شود. این روستا یکی‌ از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان عمده گل محمدی در استان فارس و ایران به شمار می‌رود. همچنین به دلیل نوع بافت و معماری، این روستای سردسیر کوهستانی به ماسوله‌ فارس شهرت دارد. باغ‌های زیبا، چشمه‌های زلال و غارهایی همچون غار لای سنه، غار معدن گاه، غار باغ کر، غار پیرنو و غار پیر شیخ علی نیز به جذابیت روستای لایزنگان افزوده‌اند.

سفری به سرزمین گل‌های محمدی

این روستا در دهستان رستاق شهرستان داراب دراستان فارس قرار دارد. این روستا بزرگترین روستای داراب محسوب میشود. لایزنگان ترکیبی است از سه واژه"لای"(Lay) به معنی دره و "زینه" (Zena) که در زبان اوستایی زئننه(Zaenanah) به معنی هشیار و بیدار دل و "گان" پسوند مکان است و در کل به معنی دره‌ای که مردمی هوشیار در آنجا ساکنند.(برگرفته از کتاب داراب شکوه فراموش شده پارس اثر مهندس احمدرضا خسروی)

از قدمت این روستا اطلاعات مشخص و موثقی در دست نیست.

سفری به سرزمین گل‌های محمدی

محصولات روستا

محصولات روستا عبارتنداز :بادام-گردو-الوزرد-انار -مویز-انجیر-هلو-پرتقال-نارنگی-توت _گوجه درختی-گل محمدی-شلیل و...

ویژگی جانوری

در این منطقه حیوانات زیادی از جمله خرگوش-اهو -پلنگ -بزکوهی-کفتار-روباه و... وجود دارد.

سفری به سرزمین گل‌های محمدی

موقعیت جغرافیایی لایزنگان

داراب در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. روستای لایزنگان از توابع بخش رستاق، شهرستان داراب واقع در استان فارس، در بین رشته کوههای جنوبی زاگرس قرار دارد.

لایزنگان روستایی است کوهستانی با ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا. در مدارهای ۲۸ درجه و ۱۴ دقیقه عرض شرقی و۵۴درجه و۵۹ دقیقه طول شمالی که از شمال به شهرستان نی ریز، از جنوب به روستای نوایگان و قلعه بیابان، از شرق به کوهستان بخش رستاق و از شمال غرب به روستاهای شکرویه و مروارید متصل می‌باشد و در جنوب شرقی استان فارس وشرق داراب قرار دارد.

سفری به سرزمین گل‌های محمدی

ویژگی آب و هوایی

روستای لایزنگان به طور کامل شرایط و اوضاع جوی و اقلیمی یک نقطه میان کوهی را دارا است و از نقاط سردسیر شهرستان محسوب می‌گردد. سرمای آن در سردترین روزهای زمستان به دو الی سه درجه زیر صفر می‌رسد و در گرمترین روزهای تابستان از ۳۵ الی ۳۷ درجه سانتی گراد بیشتر نمی‌شود و بدین لحاظ دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و متوسط بارندگی آن در سالهای پرباران معادل ۸۰۰ میلی متر است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید