جاذبه‌های گردشگری فارس بسیار است همراه باشید و درباره منطقه‌ی حفاظت شده‌ی میان جنگل؛ جاذبه‌ای درجه یک در فسا بدانید.

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی میان جنگل؛ جاذبه‌ای درجه یک در فسا

سلام نو _ سرویس گردشگری: منطقه حفاظت شده میان جنگل در سال ۱۳۶۷، جزو مناطق «شکار ممنوع» قرار گرفت و پس از آن، به‌دلیل اهمیت زیستگاهی منطقه به‌ویژه با در نظر داشتن تنوع گونه‌های گیاهی موجود در آن، در سال ۱۳۷۵ با مساحت حدودی ۵۶ هکتار، به‌عنوان «منطقه حفاظت شده» به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

این منطقه که از جاهای دیدنی فسا به شمار می‌رود، به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می‌شود.

در قسمت غربی شاهد کوه‌ها و کوهپایه‌ها هستیم و در قسمت شرقی تپه‌ها، تپه ماهورها و دشت‌های نسبتا کوچک جای گرفته‌اند. حدود ۳۲۵ گونه گیاهی در این منطقه می‌روید که بیش از همه گیاهان دائمی و اغلب بوته‌ای، درختی و درختچه‌ای هستند.

از گونه‌های جانوری ساکن در میان جنگل می‌توان به کل و بز، قوچ و میش، گرگ، روباه، گراز، پرندگانی همچون انواع بازهای شکاری، کلاغ نوک سرخ، باقرقره شکم سیاه و هوبره و خزندگانی مانند لاک‌پشت‌های مهمیزدار و خزری، انواع مارمولک و سوسمار، مارها و دوزیستان اشاره کرد.

آشنایی با منطقه‌ی حفاظت شده‌ی میان جنگل

منطقه حفاظت شده میان جنگل فسا یکی دیگر از مناطق حفاظت شده استان فارس است که در شمال غربی شهرستان فسا قرار گرفته است.

این منطقه حفاظت شده ابتدا در سال ۱۳۶۷ به عنوان یک منطقه شکار ممنوع معرفی شد اما در نهایت در سال ۱۳۷۵ چیزی بالغ بر ۵۷۰۰۰ هکتار از آن به دلیل ارزش بالای زیست محیطی و وجود گونه های گیاهی و جانوری نادر و ارزشمند به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی میان جنگل؛ جاذبه‌ای درجه یک در فسا

این منطقه حفاظت شده هم اکنون در ۹۰ کیلومتری جاده شیراز به فسا قرار گرفته است و دارای طبیعتی کاملا کوهستانی و نیمه خشک است.

در این منطقه حفاظت شده که در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر سروستان قرار گرفته، بخش غربی منطقه به صورت کوهستانی و بخش شرقی آن به صورت تپه ها، تپه ماهورها و دشت های کوچک است.

این منطقه دارای دو رشته کوه اصلی به نام میان جنگل با ارتفاع تقریبی ۲۷۹۰متری و نظرآباد با ارتفاع تقریبی ۲۸۵۰ متری می باشد که به صورت شمالی به جنوبی کشیده شده اند.

در انتها رشه کوه بره این دو رشته کوه را در انتها به یکدیگر می رساند و دره زیبای قشقه یا همان لای تاریک در انتها پدیدار می شود.

علاوه بر این دره زیبا چشمه های زلالی نیز در این منطقه به چشم می خورد که از میان آن ها می توان به چشمه های بجشک، تزنک، چالبا و قشقه اشاره کرد.

از زیباترین چشمه های منطقه می توان به چشمه اهروم اشاره کرد که مسیر دسترسی به آن با درختان پسته وحشی و کیکم به همراه گیاهانی همچون گون به زیبایی آراسته شده است.

علاوه بر این چند گونه بالغ بر ۳۲۰ گونه گیاهی دیگر نیز در این منطقه به چشم می خورد که نشان از غنی بودن پوشش گیاهی این منطقه حفاظت شده دارد.

ارس، بنه، ارژن، افرا، بادام کوهی، تنگرس، کوما و ابنوس از دیگر درختان و گیاهان موجود در این منطقه است. این منطقه فاقد هر گونه رودخانه دائمی و تالاب است.

قوچ، میش، کل، بز، گراز، روباه، بالابان، شاهین، سوسمار، مارمولک، لاک پشت و بحری از جمله جانداران ساکن در این منطقه حفاظت شده است.

امامزاده اسماعیل یکی از تفرجگاه های اصلی این منطقه است که دارای امکاناتی همچون پارکینگ و زائرسرا می باشد که در نزد مردمان فسا از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی میان جنگل؛ جاذبه‌ای درجه یک در فسا

ویژگی‌های جالب منطقه‌ی حفاظت شده‌ی میان جنگل

شهرستان فسا با گستردگی ۴۲۰۵ کیلومتر مربع و به مرکزیت شهر فسا در منطقه مرکزی استان فارس جای گرفته است.

این شهرستان از شمال با شهرستان استهبان، از شرق با شهرستان های داراب و زرین دشت، از جنوب با شهرستان جهرم، از غرب با شهرستان سروستان و از شمال غربی با شهرستان خرامه همسایه است. شهر فسا در ۱۴۰ کیلومتری شرق شیراز جای گرفته است.

تاریخ فسا حداقل به زمان هخامنشیان برمیگردد که در آن زمان نام این شهر پسه یا پسا بوده که بعد از حمله اعراب به فسا تبدیل می‌شود.

منطقه ی میان جنگل منطقه ای بکر و زیبا و حفاظت شده در ۹۰ کیلومتری جاده ی شیراز-فسا در شمال غربی شهرستان فساست. این منطقه به ۲ قسمت شرقی و غربی تقسیم می شود.

قسمت غربی پر از کوه و کوهپایه و قسمت شرقی پر از تپه و تپه ماهور و دشت های نسبتا کوچک است. دو رشته کوه اصلی این منطقه کوه میان جنگل با ارتفاع ۲۷۹۰ متر و کوه نظرآباد با ارتفاع ۲۸۵۰ متر است.

در انتهای جنوبی کوه نظرآباد رشته کوه دیگری به نام کوه بره با ارتفاع ۲۵۷۷ متر از غرب به شرق کشیده شده و نقطه اتصالی بین انتهای کوه نظرآباد و میان جنگل است.

حد فاصل این ۳ رشته کوه را دره ای شامل می شود که به دره ی قشقه (لای تاریک) مشهور است. منطقه ی میان جنگل فسا منطقه ای کوهستانی است و آب و هوایی از نوع سرد نیمه خشک دارد.

میانگین بارندگی این منطقه حدود ۳۵۲ میلیمتر تخمین زده شده که بیش از نود درصد آن در شش ماه دوم سال و بیشتر در دی ماه و اسفند ماه اتفاق می افتد.

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی میان جنگل؛ جاذبه‌ای درجه یک در فسا

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید