استان قزوین از زیباترین شهر های ایران زمین همواره در عرصه های مختلف نشانه های از قدمت و اعتقاد به دین مبین اسلام را بر پیکره این شهر تاریخی نمایان کرده است

ادغام ایمان و هنر در مسجد جامع قزوین

سلام نو-سرویس گردشگری:مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد ایران و یکی از جاهای دیدنی قزوین است که در سال ۱۹۲ هجری قمری به فرمان هارون‌الرشید ساخته شد. این مسجد شگفتی‌های معماری دوران مختلف تاریخ را به نمایش گذاشته و روایت‌هایی از دوران بنی عباس تا قاجاریه را در خود جای داده است. عالی‌ترین معماری ایرانی-اسلامی را می‌توان در گنبد بسیار زیبای مسجد و مناره‌های کاشی‌کاری و صحن‌های آن مشاهده کرد. این مسجد جزو آثار ملی ایران به شمار می‌رود و بازدید از آن در ساعات برگزاری نماز جماعت امکان‌پذیر است.

ادغام ایمان و هنر در مسجد جامع قزوین

معرفی

مسجد جامع قزوین یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد ایرانی است که با نام‌های مسجد کبیر و مسجد عتیق نیز شناخته می‌شود. مسجد جامع یکی از پنج مسجد بزرگ ایران به شمار می‌رود که پس از ورود دین اسلام به ایران ساخته شد. این سازه تاریخی در ردیف نخستین مساجد چهار ایوانی ایران قرار دارد و مهم‌ترین و زیباترین ایوان آن، ایوان جنوبی است. مسجد جامع تا قبل از دوره صفوی بسیار کوچک و حتی تک ایوانی بود. گنبد سلجوقی، طاق هارونی، مناره‌های مرتفع و کتیبه‌های چشم‌نواز از جاذبه‌های حیرت‌انگیز این مسجد تاریخی هستند که بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورند. این مسجد در دی ماه سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسید.

تزیینات زیبای مسجد جامع قزوین

هنر معماری

مسجد جامع قزوین، بنایی چهار ایوانی است که معماری آن با فرهنگ و اقلیم ایران تناسب دارد. این مسجد با صحنی به وسعت ۴۰۰۰ متر مربع، چهار در ورودی و هشت شبستان، از بزرگ‌ترین مساجد ایرانی به شمار می‌رود. ظاهرا مسجد جامع در ابتدا تک ایوانی بود و در گذر زمان به چهار ایوانی تبدیل می‌شود. در دو طرف هر ایوان، رواق‌هایی قرار دارد و روی هر رواق، نام امام جماعت آن دوران نوشته شده است. قدیمی‌ترین بخش مسجد، طاق هارونی است که در کنار طاق احمدیه و در میان رواق‌های جنوبی قرار دارد.بخش‌هایی از مسجد جامع قزوین نظیر ایوان جنوبی، سردر ورودی و... در پی حوادث طبیعی و حمله مغولان دچار آسیب‌های فراوانی شده‌اند؛ اما طرح اولیه آن آن‌قدر قوی بوده است که توانسته بارها مورد مرمت قرار بگیرد.

ادغام ایمان و هنر در مسجد جامع قزوین

سنگ نوشته های تاریخی

در این مسجد کتیبه‌ های قدیمی، زیبا و با شکوهی وجود دارد. با وجود تخریب و از بین رفتن بخشی از کتیبه ها درگذر زمان، اما باز هم از دیدن آن‌ ها سیر نخواهید شد. دری که به سمت طاق‌ نمای شمالی باز می‌شود، از کتیبه قرآنی با رنگ آبی لاجوردی پوشیده شده است. همچنین کتیبه‌ ای باریک که بین این دو طبقه قرار دارد به خط نستعلیق و رنگ لیمویی نوشته شده است که مربوط به دوره شاه عباس دوم صفوی می باشد.علاوه ‌بر این ها کتیبه‌ ای به نسخ عالی از سوره جمعه در سردر غرفه بالایی قرار گرفته که به رنگ طلایی در کاشی لاجوردی نقش شده است. دو طرف درگاه ‌های زیر گنبد، لوحه‌ هایی از جنس سنگ مرمر نیز قرار دارد. پنج کتیبه گچ‌ بری شده زیبا بر روی گنبد فیروزه ای رنگ مسجد که در ضلع جنوبی مسجد است قرار گرفته. این کتیبه‌ ها را می توان از ‎شاهکار های هنر ایرانی دانست که با حمله مغول ها، همچنان استوار و پرشکوه باقی ‌مانده اند.کتیبه اول به خط ثلث و قلم درشت در هشت ضلع گنبد گچ ‌بری شده که در این نوشته نام سازنده و مدت ساخت آن را می‌توان دید. کتیبه دوم نیز به خط کوفی جلی بسیار زیبا می باشد. همچنین کتیبه سوم به خط کوفی مارپیچی است که کل سوره بقره را شامل می‌شود. کتیبه چهارم هم به خط نسخ ثلث می باشد و همچنین کتیبه پنجمبه خط نسخ کوفی می باشد که در آن شرح تقسیم آب قنات نوشته شده است.

ادغام ایمان و هنر در مسجد جامع قزوین

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید