۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
کد خبر: 55395512

استان خراسان رضوی یکی از قطب های گردشگری جهان است که در 150 کیلومتری جنوب خود شهر زیبا و تاریخی تربت حیدریه را با جاذبه های گردشگری فراوان در خود جا داده است

مزار مردی از دوران کلیم الله

سلام نو-سرویس گردشگری:مزار پیر یاهو از جاهای دیدنی تربت حیدریه به شمار می‌آید و در ۷۰ کیلومتری شمال غرب تربت حیدریه، در ارتفاعات شرق کدکن در کوه سجاوند قرار دارد. این مزار به منطقه تفریحی گرماب کاملا نزدیک است و جزی گردشگاه مزبور محسوب می‌شود. ساختمان این مزار از سنگ لاشه و ملاط گل و گچ در پی بنا و خشت و گل در بدنه آن استفاده شده است. این مزار مربوط به عصر قاجاریه است و شخص مدفون در آن را به دوره‌های گذشته نسبت می‌دهند. در داستان‌ها و افسانه‌هایی که بین مردم شهر مطرح می‌شود پیکری که در مزار خفته، از مردان بزرگی است که در زمان حضرت موسی زندگی می‌کرده است.

مزار مردی از دوران کلیم الله

مشخصات جغرافیایی مزار

مزار پیر یاهو واقع در تنگل گرماب (دره گرماب) در 15 کیلومتری روستای سعادت آباد واقع شده است. این مجموعه شامل یک دره کوهستانی، چشمه آب گرم، آب سرد، چندین چشمه، آبشار و مزار پیر یاهو است. چشمه آب گرم به یک استخر سرپوشیده کوچک هدایت می شود و بنابر خاصیت درمانی آب گرم آن، گردشگران خاص خود را دارد. آبشار در فصل تابستان به شدت کم آب است اما دره گردشگران زیادی را جذب کرده است.

مزار مردی از دوران کلیم الله

راز نامگذاری

اما چرا به اینجا پیر یاهو می گویند.در انتهای دره و پنجاه متر مانده به آبشار و آبگرم در سمت چپ دره مسیری مارپیچی با شیب تند شما را بعد از طی 200 متر طولی و حدود 100 متر ارتفاعی به دو مزار که با سنگ مرمر بصورت صندوقی کار گذاشته شده می رساند. این دو قبر توسط سنگ چینی، به ارتفاع یک متر و مساحت تقریبی پنجاه متر مربع محصور شده است. که بر روی یکی از آنها عبارت پیر یاهو را مشاهده می نمایی و در کنار دیوار بر روی لوحی ایستاده ومرمرین چند بیت شعر در وصف حال فرد مدفون حجاری شده است.این داستان تقریبا شبیه داستان موسی و شبان است که احتمالا شاعری گمنام، آنرا با اقتباس از آن سروده است.البته وجود این مقبره ها در این مناطق و منسوب کردن آن به زمان حضرت موسی جای بحث زیادی دارد که از حوصله این بحث خارج است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید