۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
کد خبر: 55395074

در این مقاله شما را با برترین آثار باستانی شهرستان اردکان و نکات مهم مرتبط با آن آشنا خواهیم کرد.

آثار باستانی شهرستان اردکان

معرفی آثار باستانی شهرستان اردکان

به گزارش سلام نو، شهر اردکان یکی از بزرگترین شهر های استان یزد می باشد که به تنهایی از سه بخش مختلف تشکیل شده است. بسیاری از گردشگران و توریستان داخلی که استان یزد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند، از جاذبه های تاریخی و توریستی این شهر زیبا غافل می باشند. توجه داشته باشید که شهر اردکان در کنار شهر یزد دارای جاذبه های تاریخی و توریستی بسیاری می باشد و حرف های بسیاری برای گفتن دارد. ما در این مقاله تعدادی از برترین آثار باستانی شهرستان اردکان را به شما معرفی خواهیم می کنیم. در نتیجه به شما توصیه می کنیم اگر به آثار تاریخی و تاریخ کهن این شهر علاقه دارید، تا انتها همراه ما باشید.

برترین آثار باستانی شهرستان اردکان :

زیارتگاه چک چک زرتشتیان :

زیارتگاه چک چک یکی از تاریخی ترین نقاط شهر اردکان می باشد که در بین توریستان داخلی و خارجی نیز بسیار محبوب است. این زیارتگاه باستانی به نام پیر سبز نیز شناخته شده و ۴ روز در سال میزبان آیین دینی و سنتی زرتشتیان ساکن استان یزد می باشد. شما می توانید امکانات رفاهی مختلفی را درون این زیارتگاه تاریخی مشاهده فرمایید. از مهم ترین تجهیزات و امکانات موجود در این مکان تاریخی می توان به اتاق های مخصوص عبادت، استراحتگاه، منبع ذخیره آب و ... اشاره کرد. لازم به ذکر است که نام چک چک از صدای چکیدن آب بر روی صخره های موجود در این عبادتگاه الهام گرفته شده است.

مسجد جامع اردکان :

تقریبا در تمام شهر های استان یزد شما می توانید یک مسجد جامع تاریخی را مشاهده فرمایید. مسجد جامع اردکان بعد از مسجد جامع شهر یزد در لیست برترین آثار تاریخی این استان قرار می گیرد. مسجد جامع شهر اردکان یکی دیگر از برترین آثار باستانی شهرستان اردکان می باشد که در سال ۱۰۱۶ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد تاریخی با ظرافت و زیبایی خاصی ساخته شده است و هنر معماری دوران خود را به رخ میکشد. لازم به ذکر است که این مسجد جامع در طول تاریخ بار ها مورد بازسازی قرار گرفته و شکل ابتدایی آن با تغییرات نسبی روبرو شده است.

پیر هریشت :

پیر هریشت یکی از برجسته ترین آثار باستانی شهرستان اردکان می باشد که مجددا به زرتشتیان تعلق دارد. در زمینه این زیارتگاه تاریخی داستان های مختلفی مطرح می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به محل ناپدید شدن بانوی یزدگرد ساسانی هنگام حمله اعراب به ایران اشاره کرد. زیارتگاه پیر هریشت اردکان نیز مانند زیارتگاه چک چک در روز های خاصی از سال میزبان زرتشتیان می باشد. زرتشتیان مناطق مختلف از این محل برای جشن، عبادت، پایکوبی و ... در روز های مختلفی از سال استفاده می کنند.

آثار باستانی شهرستان اردکان

آثار باستانی شهرستان اردکان

معروف ترین آثار باستانی شهرستان اردکان :

برج ارجنان :

برج ارجنان یکی از آثار باستانی شهرستان اردکان می باشد که در کاروانسرای ارجنان قرار گرفته است. این کاروانسرا و برج داخلی آن جزو شناخته شده ترین آثار تاریخی و توریستی اردکان یزد می باشند. قدمت این کاروانسرا به زمان حکومت قاجار باز می گردد. برج ارجنان یکی از آثار تاریخی باشکوه شهر است که حدود ۸ متر طول دارد. برای بازدید از این کاروانسرای تاریخی و بخش های مختلف آن باید به بخش مرکزی روستای ارجنان سفر کنید.

غار اشکفت یزدان :

غار اشکفت یزدان یکی از شگفت انگیز ترین آثار باستانی شهرستان اردکان می باشد. این غار باستانی جزو مکان های مقدس زرتشتیان محسوب می گردد و در ۷۰ کیلومتری شهر اردکان قرار گرفته است. درون این غار تاریخی شما می توانید ۳ حوضچه ی آب مختلف را مشاهده کنید که از سقف آن آب جاری می باشد. لازم به ذکر است که این جاذبه تاریخی – طبیعی حدود هزار نفر ظرفیت داشته و امکان بازدید نامحدود از آن وجود ندارد. همچنین دسترسی به غار با کمک وسایل نقلیه امکان پذیر نمی باشد. در نتیجه برای رسیدن به این غار باستانی باید حدود ۲ ساعت پیاده روی کنید.

خانه تقدیری :

خانه تقدیری یکی از زیبا ترین جاذبه های تاریخی شهر اردکان می باشد که در زمان قاجار ساخته شده است. این خانه باشکوه به یکی تاجران مشهور اردکان یزد تعلق داشته است و امروزه به مکانی شبیه به موز برای گردشگران تبدیل شده است. درون این خانه شما می توانید معماری سنتی یزد را به زیبایی مشاهده فرمایید. خانه تقدیری اردکان از دو بخش کلی با نام اعیان نشین و نوکر نشین تشکیل شده است که امکان بازدید از هر دو بخش برای توریستان وجود دارد. به شما توصیه میکنم در صورت سفر به اردکان، حتما از این خانه تاریخی بازدید فرمایید.

آثار باستانی شهرستان اردکان

آثار باستانی شهرستان اردکان

توجه داشته باشید که شهر اردکان علاوه بر موارد فوق دارای جاذبه های گردشگری و توریستی متعدد دیگری نیز می باشد. لازم به ذکر است که جاذبه های توریستی این شهر به آثار تاریخی و باستانی خلاصه نشده و شما می توانید جاذبه های توریستی متنوعی را در آن مشاهده فرمایید. به شما توصیه می کنیم در صورت سفر به این شهرستان زیبا از روستای های تاریخی و سر سبز آن غافل نشوید. در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه آثار باستانی شهرستان اردکان به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید