آستانه ‌اشرفیه یکی از روستاهای زیبای لاهیجان است که زیبایی‌های فراوانی را در خود جای داده است. آستانه ‌اشرفیه آب‌وهوایی معتدل و مرطوب دارد و درصد رطوبت در آن بسیار زیاد است.

آستانه ‌اشرفیه ؛ مرطوب‌ترین روستای ایران در لاهیجان

سلام نو - سرویس گردشگری: برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند شهرستان آستانه ‌اشرفیه کجاست، باید بگوییم این شهر زیبا در مسیر راه اصلی کناره دریای خزر و در منطقه آزاد استان گیلان قرار دارد. این شهرستان از شمال به دریای خزر، از شرق به لاهیجان، از جنوب به املش و از غرب به رشت منتهی می‌شود. آستانه ‌اشرفیه در ۳۵کیلومتری رشت در شمال ایران واقع شده است. رودخانه سفیدرود از شمال غرب این شهرستان عبور می‌کند و همین امر سبب فراوانی باغ‌های کشاورزی در این شهرستان شده است.

آستانه ‌اشرفیه ؛ مرطوب‌ترین روستای ایران در لاهیجان

مناسب‌ترین زمان سفر به آستانه اشرفیه

آستانه ‌اشرفیه آب‌وهوایی معتدل و مرطوب دارد و درصد رطوبت در آن بسیار زیاد است. در واقع در تمامی فصل‌های سال می‌توان به این شهر سفر کرد؛ اما بسیاری مسافران، بهار و تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنند.

زیست آستانه اشرفیه

آستانه اشرفیه پوشیده از درختانی مانند ازگیل، انجیر، انار، گردو، به‌آلو، گلابی وحشی، توت، سیب، تمشک، شاه‌بلوط، گیلاس، توسکا، پلت و… است. آهو، گربه وحشی، شغال، گراز، گرگ، خوک، روباه، سمور، جوجه‌تیغی، کفتار، سنجاب، خرگوش و نوعی موش سینه سفید نیز مهمان این سرزمین هستند. همچنین خزندگانی مانند مار، سوسمار، مارمولک، لاک‌پشت و خرچنگ در این ناحیه دیده شده‌اند.

علاوه بر این‌ها، پرندگان مهاجر و غیرمهاجری هم در آستانه اشرفیه زندگی می‌کنند که از میان آن‌ها قرقاول، تیهو، جغد، بلبل، خوتکا، پرستو، دُرنا، سبزقبا، کلاغ، شاهین، بلدرچین، سار، باز، دم جنبانک، شانه‌به‌سر، سینه‌سرخ، غاز وحشی، سرت، چارخو، راب ایشکن، خوبوسه، زاغچه، زلوزن، هفت‌رنگ، کبوتر، کپر، گنجشک، چنگر، تولک، توکا، قدجقه، چوب‌پا و دارکوب را می‌توان مثال زد.

آستانه ‌اشرفیه ؛ مرطوب‌ترین روستای ایران در لاهیجان

جاذبه‌های دیدنی آستانه اشرفیه

پارک ساحلی آستانه اشرفیه

پارک ساحلی آستانه اشرفیه در کنار رودخانه سفیدرود واقع شده است و امکانات تفریحی و گردشگری مطلوبی دارد.

تالاب و پل چوبی کیاشهر

تالاب و پل چوبی کیاشهر، در شمال این بندر قرار دارد. این پل به طول یک متر از وسط تالاب بین‌المللی بوجاق عبور کرده است تا به ساحل دریا برسد. قایق‌سواری در تالاب و نیزارهای آن یکی از سرگرمی‌های پرطرف‌دار گردشگران است. همسایگی تالاب، دریا، جنگل و منطقه حفاظت‌شده بوجاق از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این منطقه است.

آستانه ‌اشرفیه ؛ مرطوب‌ترین روستای ایران در لاهیجان

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق که در کنار بندر کیاشهر و زیباکنار قرار دارد، نخستین پارک خشکی دریایی ایران است. این منطقه زیستگاهی بکر برای دوزیستان، پرندگان، ماهی‌ها، میگوها و پستانداران است. گونه‌های گیاهی این پارک عبارت‌اند از تمشک، توسکا، لویی، نی، عدسک آبی، کلونی، تراپا و درختچه‌های گز.

پارک جنگلی کیاشهر

پارک جنگلی کیاشهر از شمال به زمین‌های سایت گردشگری ساحل کیاشهر، از جنوب به بافت شهری، از غرب به نهالستان کیاشهر و از شرق به دهکده ساحلی کیاشهر محدود می‌شود. این پارک زیبا از درختان توسکای ساحلی پوشیده شده است.

آستانه ‌اشرفیه ؛ مرطوب‌ترین روستای ایران در لاهیجان

پارک جنگلی صفرا بسته

جنگل صفرابسته دارای طبیعتی بکر و گونه‌های متنوع و مختلفی از گیاهان است و ۱۵۰۰ سال قدمت دارد.

اسکله ماهیگیری کیاشهر

اسکله ماهیگیری کیاشهر در شمال غربی ساحل کیاشهر، در دل تالاب احداث شده است. دهانه سفیدرود در غرب اسکله قرار دارد و قدیمی‌ترین ایستگاه شیلات در گیلان به شمار می‌رود. از جذابیت‌های منحصربه‌فرد طبیعت‌گردی در این اسکله، صید و صیادی‌ است که در صیدگاه جریان دارد. قایق‌ها و کشتی‌های صیادی که پهلو گرفته‌اند، جنگل‌های طبیعی و دست‌کشت، طبیعت بکر تالاب و دریا و… از جمله زیبایی‌های این تالاب هستند.

آستانه ‌اشرفیه ؛ مرطوب‌ترین روستای ایران در لاهیجان

سرگذشت آستانه اشرفیه

آستانه ‌اشرفیه در گذشته کوچان، به معنای کوچ و محل کوچ، نامیده می‌شد. نام فعلی این شهرستان به رویداد تاریخی تدفین پسر امام موسی کاظم (ع) در این شهر باز می‌گردد. آستانه به معنای درگاه و محل ورود است و اشرفیه نسبت این شهر را به سید جلال‌الدین اشرف می‌رساند.

نحوه دسترسی

آستانه اشرفیه با جاده ۲۷ از شرق به لاهیجان و از غرب به رشت متصل می‌شود. این شهرستان از طریق جاده ۲۲۲ به شهرستان ساحلی کیاشهر و با جاده ۴۹۴ به لشت نشا و خمام وصل می‌شود.

این شهرستان فاقد فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن است و نزدیک‌ترین ایستگاه‌ و فرودگاه به آن در رشت قرار دارند.

کد خبرنگار: ۲۵
۲۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • شاهین IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    10 0
    لطفا اشتباه متن را تصحیح کنید.استانه اشرفیه روستایی در لاهیجان نیست.بلکه تاابتدای انقلاب جزو شهرستان لاهیجان بود وبعد تبدیل به شهرستان گردید.وازسمت جنوب به شهرستان لاهیجان مشرف میباشد.
  • مجید IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    6 0
    اطلاعات را بروز کنید. آستانه اشرفیه خود شهرستانی مستقل که شهر کیاشهر از زیر مجموعه آنست
  • ایران IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    4 0
    نویسنده ی محترم آستانه ی اشرفیه شهرستان میباشد نه یکی از روستاهای لاهیجان چرا چنین اشتباهی را به مردم آلفا میکنید شوهرم را روستا معرفی کردید تیترتون درست نیست .اصلاح کنید چون خواننده فکر میکنه آستانه اشرفیه یکی از روستاهای لاهیجان است.
  • فرزین IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    3 0
    چقدر داغونیدشما... آستانه اشرفیه یکی از روستاهای لاهیجانه؟؟!!
  • سمیه IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    2 0
    آستانه اشرفیه، خودش یه شهرستان بزرگه و اصلا جز روستا های لاهیجان نیست. از طرفی به هیچ وجه همسایه شهرستان املش نیست.!!!! این چه جور گزارشی هست اخه نوشتید!؟!؟
  • سمیه IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    آستانه اشرفیه، خودش یه شهرستان بزرگه و اصلا جز روستا های لاهیجان نیست. از طرفی به هیچ وجه همسایه شهرستان املش نیست.!!!! این چه جور گزارشی هست اخه نوشتید!؟!؟
  • ناشناس IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 0
    این کجاش استانه اشرفبه است این که شبیه شهر ماسوله است..استانه شهر خودمه بسیهر شهر زیبا سیاحتی وزیارتی.
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    😭😭
  • سمیرا IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 0
    سلام من امروز رفتم آستانه اشرفیه بارون نم نم می‌بارید بسیارعالی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید