۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
کد خبر: 55472904

لاهیجان طبیعتی جذاب و دیدنی دارد و مقصدی بی‌نظیر برای سفر است، با ما همراه باشید تا بدانیم بهترین سوغاتی لاهیجان چیست.

بهترین سوغاتی لاهیجان چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: لاهیجان را به شهر چای و کلوچه می‌شناسند، اما سوغاتی‌های این شهر فقط به این نوشیدنی گرم خوش‌ طعم محدود نمی‌شود. در واقع سوغات لاهیجان انقدر تنوع دارد که گاهی انتخاب از بین آن ها سخت است.

البته وقتی یک شهر سوغاتی‌های زیادی داشته باشد هربار می‌توانید یکی از آن ها را با خود به خانه بیاورید و چه چیزی جذاب‌تر از سوغاتی‌های متنوع از شهر محبوبی که از سفر به آنجا و دیدن زیبایی‌هایش خسته نمی‌شویم.

سوغات خوراکی لاهیجان

کلوچه لاهیجان

از هر چه بگذریم سخن کلوچه لاهیجان خوش تر است! وقتی از چای لاهیجان حرف می‌زنیم امکان ندارد کلوچه را به یاد نیاوریم. اصلا محال است به لاهیجان بروید و دلتان نخواهد طعم بهشتی کلوچه لاهیجان را بچشید. خرید کلوچه به عنوان سوغات لاهیجان که دیگر جای خود دارد.

کلوچه شیرینی‌ای است که آن را به عنوان سوغات شمال می‌شناسیم، اما جالب است بدانید زادگاه کلوچه، در اصل، لاهیجان است. محمدعلی بگلری اولین بار در دهه ۳۰ شمسی کلوچه را به روش سنتی در لاهیجان پخت که بعدها به نام کلوچه نوشین به تولید انبوه رسید. طعم و کیفیت خوب باعث شد که کلوچه خیلی زود جای خود را در میان ایرانیان پیدا کند. کارخانه‌های نادری و نوشین از جمله بزرگ ترین کارخانه‌های تولیدکننده کلوچه در لاهیجان هستند. شما می توانید انواع کلوچه های گردویی، نارگیلی، موزی و کاکائویی را به عنوان سوغات لاهیجان خریداری کنید.

بهترین سوغاتی لاهیجان چیست؟

چای لاهیجان

قبل از هر چیز به سراغ معروف ترین و محبوب ترین سوغات لاهیجان برویم. چای لاهیجان، عطر و طعم فوق العاده‌ای دارد. اگر می‌خواهید طعم واقعی چای ایرانی را تجربه کنید، چای لاهیجان را دم کنید و بنوشید. یکی از بهترین سوغاتی های لاهیجان چای خوش عطر و خوشبوی این شهر است.

مربا

نام لاهیجان با عطر و طعم چای و کلوچه گره خورده است، اما مربا هم جای خاص خود را در بین سوغات لاهیجان دارد و طرفداران مرباهای خوش عطر و طعم لاهیجان هم کم نیستند. مرباهایی همچون تمشک، بهار نارنج، شقاقل و بالنگ که ویژه‌ شمال کشور و شهر زیبای لاهیجان است و در هیچ جای ایران شبیه این مرباهای خوشمزه را نمی‌توانید با این کیفیت پیدا کنید.

ماهی

شمال بهشتی است با طعم ماهی. ماهی یکی از اجزای اصلی سفره شمالی است. بعضی از روش‌های آماده‌سازی ماهی مثل شورکردن و دودی کردن هم مخصوص این خطه است. حتی نام بعضی غذاها و ماهی‌ها با شمال گره خورده مثل چلو و ماهی سفید و سیرترشی. با این حساب ماهی هم می‌تواند گزینه خوبی باشد برای سوغاتی بردن برای کسی که عاشق غذا و آشپزی است!

ترشی‌ها و لواشک‌های لاهیجان

اصلا مگر می‌شود سفره شمالی و لاهیجانی را بدون سیرترشی تصور کرد. بوته سیر زیبا در یک کاسه سرامیکی خوش‌ رنگ در کنار غذاهای شمالی تصویر زیبای خوشمزه‌ای است. با این تعریف‌ها چه چیزی بهتر از یک شیشه سیرترشی فرد اعلا به عنوان سوغاتی لاهیجان؟ سیرترشی تنها یکی از آن هاست. به جز آن، ترشی بادمجان شکم ‌پر و انواع دیگر ترشی‌ها که با سبزی‌های محلی لاهیجان درست می‌شوند را هم فراموش نکنید. ترشی‌ها هم مثل مرباها هم با بسته ‌بندی کارخانه‌ای وجود دارند و هم خانگی.

بهترین سوغاتی لاهیجان چیست؟

وقتی وارد مغازه های مسیر لاهیجان می شوید، خواهید دید که انواع لواشک و ترشی ها با رنگ‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارند و شما می توانید هرچقدر دلتان خواست لواشک و ترشی بخرید.

صنایع دستی لاهیجان

حصیر بافی

سوغات لاهیجان به دو دسته خوراکی‌ها و صنایع دستی لاهیجان تقسیم می‌شوند. اگر می‌خواهید سوغاتی شما برای عزیزانتان ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشد، باید از خوراکی‌های لاهیجان دل بکنید و به سراغ صنایع دستی این شهر به عنوان سوغاتی بروید. یکی از بومی‌ترین صنایع دستی لاهیجان، محصولات حصیری است. هنرهای زیبای حصیربافی و بامبو بافی در شهر لاهیجان هم مثل بقیه شهرهای استان گیلان رونق زیادی دارد و بسیاری از زنان هنرمند این شهر از حصیربافی و تولید صنایع دستی لاهیجان زندگی خود را می‌گذرانند. سبد، کلاه، زیرانداز، آبکش، قندان و ظرف برنج جز محصولاتی است که حصیرباف‌های لاهیجانی با استفاده از حصیر و هنر دست خود آنها را در اندازه‌های مختلف می‌بافند و مسافران هم این اجناس زیبا را به عنوان سوغات لاهیجان برای عزیزان خود می‌خرند.

سفال

سفالگری یکی از قدیمی ترین هنرهایی است که هنوز هم در استان گیلان به خصوص در شهر لاهیجان رونق دارد. تاریخچه ورود سفالگری به ایران به قبل از اسلام برمی‌گردد، این هنر ریشه عمیقی در فرهنگ و هنر ایرانی دارد. مردم هنرمند و هنردوست لاهیجان در زمینه تولید ظروف سفالی و سرامیکی بسیار فعال هستند و به سایر شهرهای ایران هم سفال‌های تولیدی خود را می‌فروشند. ظروف آشپزخانه، لوازم تزئینی و لوازم پذیرایی از جمله سوغات سفالی است که توسط هنرمندان لاهیجانی در کارگاه‌های کوچک و بزرگ این شهر تولید می‌شود و مسافران به عنوان صنایع دستی لاهیجان این محصولات را تهیه کرده و با خود به خانه می‌برند.

بهترین سوغاتی لاهیجان چیست؟

لوازم چوبی

در شمال ایران به خصوص در شهر لاهیجان تا چشم کار می‌کند، همه جا جنگل و سرسبزی است و به همین دلیل سالانه بخش زیادی از چوب کشور در شهرهای شمالی ایران تولید می‌شود. بسیاری از مردم شهر لاهیجان هم از چوب‌های با کیفیتی که در این منطقه موجود است برای تولید لوازم چوبی استفاده می‌کنند تا این اقلام را در مغازه‌های شهر به عنوان سوغات لاهیجان بفروشند. شغل خراطی در شهر لاهیجان طرفداران زیادی دارد، هنرمندان خراط با استفاده از چوب لوازم تزئینی و کاربردی زیادی تولید می‌کنند که در بخش‌های مختلف خانه به درد می‌خورد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید