صومعه‌سرا یکی از روستاهای سرسبز گیلان می‌باشد که جاذبه‌های زیبای بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های صومعه‌سرا پل خشتی گوراب تولم است که قدمت آن به دوران قاجاریان بازمی‌گردد.

گوراب تولم ؛ پلی خشتی در صومعه‌سرا با قدمت قاجاری

سلام نو - سرویس گردشگری: پل خشتی گوراب تولم در منتهی الیه شمال غربی روستای گوراب تولم، از توابع صومعه‌ سرا و روی رودخانه گازروبار احداث شده است و قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. با ۱۷ متر طول و سه متر عرض، این پل دارای یک دهانه جناغی است و به دلیل شباهت شکل ظاهری آن به تخم مرغ، مردم محلی از آن با نام پل مرغانه پرد یاد می‌کنند. مصالح به کار رفته در پل شامل آجر و ملات ساروج می‌شود. همچنین گذرگاه پل سنگفرش بوده که قسمت‌های زیادی به دلیل تردد وسایل نقلیه از بین رفته است. پل خشتی گوراب تولم که از جاذبه های گردشگری صومعه سرا محسوب می‌شود، به شماره ۱۳۶۴۰ در ۱۵ آبان ماه سال ۱۳۸۴، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گوراب تولم ؛ پلی خشتی در صومعه‌سرا با قدمت قاجاری

پل خشتی گوراب تولم با قدمت قجری که نمای بسیار زیبایی را بر روی رودخانه گازروبار پدید اورده است. حدود ۳ متر ارتفاع و ۱۷ متر طول دارد. گذرگاه عبوری آن سنگفرش بوده اما اینجا هم از دست انسان در امان نیست، بیشتر سنگفرش نیز کنده می باشد. از نظر جغرافیایی در شمال غربی روستای گوراب تولم حضور دارد. این پل خشتی، در واقع ارتباطی بین روستاهای خراط محله و گوراب محسوب می شود؛ که نیاز مبرمی به مرمت و بازسازی دارد . امید است در حفظ این اثر تاریخی زیبا کوشا باشیم و به تخریب آن دست نبریم.

گوراب تولم ؛ پلی خشتی در صومعه‌سرا با قدمت قاجاری

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید