شرکت دانش بنیان مخترعین برنده ، عنوان شرکت دانش بنیان برتر پارک های علم و فناوری را  از طرف ستاد ملی هفته پژوهش در سال ۱۳۹۸ ، دریافت کرده است.

مدال طلای جهانی مسابقات اختراع و نوآوری ۲۰۲۲ INTARG® کشور لهستان در دستان دو مخترع ایرانی

به گزارش سلام نو، تیمی دونفره از پژوهشگران فعال در زمینه تولید بازدارنده های خوردگی هوشمند موفق به کسب مدال طلا از نمایشگاه بین المللی اختراع و نوآوری INTARG® ۲۰۲۲کشور لهستان با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) و فدراسیون بین المللی انجمن های مخترعان (IFIA) و انجمن های مالکیت معنوی اختراع جهانی (WIIPA) در ۱۱ تا ۱۲ ماه می ۲۰۲۲ گردید.

در این دوره ازمسابقات جهانی اختراعات ، بیش از ۶۰۰ طرح از ۲۷ کشور جهان حضور داشتند.

مدال طلای دسته بندی محیط زیست / شیمی / زیست فناوری به اختراع با عنوان استفاده از خانواده مواد گلوتامینی در کپسوله کردن آزول ها به عنوان یک بازدارنده خوردگی هوشمند برای جلوگیری از خوردگی فلزات و آلیاژها ، اعطا شد .

این اختراع همچنین در همین دوره موفق به اخذ جایزه ویژه پژوهش از سازمان پژوهشی آموزش خلاق، ویتنام (از حامیان فکری مسابقات) گردید.

این تیم پژوهشی متشکل از دکتر نوید حسین آبادی و حسین علی دهقانیان، پژوهشگران خلاق در زمینه بازدرنده های خوردگی در سیستم های آبی است. این دو از اعضای هیات علمی دانشگاه و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت دانش بینان در زمینه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های نوین شیمیایی و نیز از فارغ التحصیلان دانشگاه شیراز و تربیت مدرس در رشته مهندسی مواد و متالورژی با تمرکز بر نانوفناوری و خوردگی / محافظت مواد، هستند.

مدال طلای جهانی مسابقات اختراع و نوآوری ۲۰۲۲ INTARG® کشور لهستان در دستان دو مخترع ایرانی

این اختراع در زمینه استفاده از خانواده مواد گلوتامینی در کپسوله کردن آزول ها به عنوان یک بازدارنده خوردگی هوشمند برای جلوگیری از خوردگی فلزات و آلیاژها که به صورت ویژه در سیستم های خنک کننده آبی صنعتی و مجمتع ها بکار می روند. این اختراع با توجه به نیاز حفاظت از منابع آبی از آسیب های زیست محیطی صنایع طرح ریزی شده است. روش های فعلی نیازمند وارد کردن حجم بالایی از بازدارنده هستند که علاوه بر هزینه، برای نیروی انسانی و کارکنان نیز خطر زیست محیطی دارد.

این بازدارنده ها با توانایی آزاد سازی هوشمند مواد، امکان جلوگیری از خوردگی های میکروبی توسط عواملی مانند باکتری ها، جلبک ها، و خزه ها را بدون ایجاد آسیب های زیست محیطی فراهم می آورند. ساختار لایه ای این مواد امکان مبارزه هوشمند با این عوامل خورنده بر اساس فعال سازی محرک هایی مانند کاهش یا افزایش شدید pH (اسیدی یا بازی شدید) و افزایش دما (بالاتر از ۳۷ درجه سانتیگراد) در مناطق مستعد به خوردگی را فراهم می آورد. در این اختراع، از روش های پیشرفته تولید نانوکپسول ها مانند هموژیناسیون ابرسریع و امولیساسیون دو مرحله ای استفاده شده است که قابلیت مبارزه با ده عامل مخرب و خورنده با این روش مورد تایید قرار گرفت. این مواد را می توان به آسانی و به صورت وسپانسیون رقیق یا پودر به محیط اضافه کرد. 

مدال طلای جهانی مسابقات اختراع و نوآوری ۲۰۲۲ INTARG® کشور لهستان در دستان دو مخترع ایرانی

نگاه مخترعین بر بهبود و بهینه سازی مواد صنعتی با توجه به الزامات زیست محیطی و کاهش میزان مصرف آب و انرژی در صنایع بوده است. استفاده از مواد نوین هوشمند، علاوه بر ایجاد بهنه سازی فرایندی مانند سهولت کار و افزایش دقت مبارزه با عوامل خورنده در بازدارندگی خوردگی؛  مزایای زیست محیطی از جمله کاهش میزان آلوده شدن پسآب های صنعتی به مواد شیمیایی را به همراه دارد که آسان سازی تصفیه آب، به اجرای الزامات جهانی سند حق بر آب پاکیزه سازمان ملل برای تمامی جمعیت نیز یاری می رساند.

با توجه به سابقه پانزده ساله و تمرکز مخترعین بر بهینه سازی مواد بازدارنده خوردگی هوشمند در صنایع آب و بخارصنعتی و حضور آنها در صنعت در قالب شرکت دانش بنیان، تلاش برای تجاری سازی و عرضه بین المللی این خانواده از محصولات وجود دارد. همکاری بین المللی در راستای انتقال و گسترش دانش فنی و همکاری هایی در راستای جایگزینی مواد رایج با بازدارنده های هوشمند ، از مهم ترین برنامه های مخترعین است.

موضوع اختراع و نتایج بدست آمده از آزمون های میدانی در بعضی صنایع داخلی در گردهمایی های تخصصی بررسی و کنترل خوردگی مانند کنفرانس بین اللملی خوردگی ۲۰۲۲ – مسقط عمان به متخصصین حوزه نفت، گاز و پتروشیمی معرفی گردیده است و تفاهم هایی در زمینه استفاده از آنها انجام شده است.

با توجه به افزایش الزامات زیست محیطی که دائما در قالب کنوانسیون های بین المللی، منطقه ای، و کشوری و استانداردها در جهان مطرح می شود، مخترعین فعال در این زمینه می بایست علاوه بر اشراف بر مسایل علمی و فنی ، به این موارد هم توجه داشته باشند که انتخاب مواد و فرایند را با چالش های بسیاری مواجه می سازد.

شرکت دانش بنیان مخترعین برنده ، عنوان شرکت دانش بنیان برتر پارک های علم و فناوری را  از طرف ستاد ملی هفته پژوهش در سال ۱۳۹۸ دریافت کرده است.

مدال طلای جهانی مسابقات اختراع و نوآوری ۲۰۲۲ INTARG® کشور لهستان در دستان دو مخترع ایرانی

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید