استان گیلان یکی از استان‌های بهشتی ایران می‌باشد که با زیبایی‌های فراوانش گردشگران زیادی را به خودش جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان دریاچه سقالکسار است که پاک‌ترین دریاچه گیلان نامیده شده است.

سفری مجازی به پاک‌ترین دریاچه گیلان

سلام نو - سرویس گردشگری: استان گیلان تکه‌ای از بهشت در شمال کشور است و جای‌جای آن، پر از جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیزی است که هر سال، گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. روستای سقالکسار و سد خاکی مشهور آن، یکی از دیدنیهای رشت است که بهتر است در سفر به این شهر، تماشای آن را از دست ندهید. 

روستای سقالکسار در فاصله بسیار کوتاهی از رشت، مکانی بی‌نظیر با امکانات مناسب است. دریاچه سقالکسار، پاک‌ترین دریاچه گیلان، شاید برای شما بسیار آشنا باشد؛ بله درست حدس زدید، این دریاچه لوکیشن فیلم ماهی و گربه است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به سفری به میان این دریاچه نیلگون ببریم که آیینه‌ای شفاف از زیبایی‌های اطراف است و انعکاس درختان انبوه در آن، آرامش و سکونی عجیب را به گردشگران هدیه می‌کند؛ چشم‌اندازی که نمی‌توان از آن چشم برداشت.

سفری مجازی به پاک‌ترین دریاچه گیلان

سقالکسار در کجا قرار دارد؟

در بخش مرکزی رشت از شهرستان های استان گیلان روستایی پاکیزه و باصفا به نام سقالکسار وجود دارد. این روستا در فاصله ی زمانی ۱۶ دقیقه ای از شهرستان رشت قرار دارد.

مردم سقالکسار غالبا به زراعت برنج، پرورش ماهی و دامپروری مشغول هستند و این موضع به محض ورود شما به روستا و مشاهده ی شالیزارهای برنج کاملا قابل مشاهده است.

مناظر زیبای سقالکسار، هر بیننده ای را ترغیب به عکاسی می کند، علاوه بر آن محیط پاک و نظافت آن مکانی مناسب و دنج جهت برگزاری دورهمی‌های کوچک و دوستانه بدون آسیب به محیط زیست است.

سفری مجازی به پاک‌ترین دریاچه گیلان

نحوه دسترسی

برای دسترسی به روستای سقالکسار از تهران، از طریق آزادراه تهران - کرج، کرج - قزوین و قزوین - رشت به‌سمت شهر رشت حرکت کنید. بعد از گذر از عوارضی رشت و پلیس راه، نرسیده به رشت در تقاطع روگذر به‌سمت فومن بروید. حدود ۱۴ کیلومتر در جاده فومن رانندگی کنید تا به بقعه آقاسید شریف برسید. به‌سمت چپ بپیچید و وارد روستای سقالکسار شوید. مسیر را ادامه دهید و با توجه به تابلوهای راهنما خود را به سد خاکی سقالکسار برسانید.

برای دسترسی به روستای سقالکسار از رشت چند راه وجود دارد. شما می‌توانید خود را به میدان گاز برسانید و وارد جاده لاکان شوید. ۱۰ کیلومتر رانندگی کنید تا به انتهای جاده لاکان برسید. از آن نقطه وارد جاده فومن شوید و چهار کیلومتر رانندگی کنید تا به بقعه آقاسید شریف برسید. به‌سمت چپ بپیچید و وارد روستای سقالکسار شوید. یک مسیر دیگر از رشت از فلکه رازی آغاز می‌شود. از این فلکه وارد جاده شیون فومنی و سپس جاده جیرده شوید تا به سقالکسار برسید.

اگر نگران جاده‌های ناهموار و خاکی برای رسیدن به دریاچه هستید باید به شما بگوییم که اشتباه می‌کنید؛ زیرا جاده دسترسی به سد خاکی سقالکسار کاملا هموار و آسفالت است.

سفری مجازی به پاک‌ترین دریاچه گیلان

اگر قصد برپایی پیک نیک در اطراف دریاچه را دارید یا می‌خواهید با ماشین، دورتادور دریاچه را رانندگی کنید با ماشین وارد محوطه سد خاکی سقالکسار شوید؛ البته در این صورت باید هزینه ورودی (پنج هزار تومان در تابستان ۱۴۰۰) را پرداخت کنید. شما همچنین می‌توانید در روزهای شلوغ و تعطیلات ماشین خود را بیرون از سد خاکی در پارکینگ پارک کنید و پیاده وارد محوطه شوید؛ در این صورت نیازی به پرداخت ورودی نیست. در نظر داشته باشید که ورود به دریاچه تا ساعت هشت شب امکان‌پذیر است.

دریاچه سقالکسار یکی از دریاچه های زیبای استان گیلان بوده و امکانات خوبی در حوالی آن در دسترس شماست. همچنین نزدیکی به دیگر جاذبه های استان مانند ماسوله موجب خاص بودن این منطقه شده است.

مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار (حدودا ۶۰۰ متر طول و ۵۰۰ متر عرض) و فقط امکان قایق سواری در آن فراهم است.

توجه داشته باشید که شنا و ماهیگیری به دلیل حفاظت از اکوسیستم منطقه در این دریاچه ممنوع است. آب موجود در دریاچه سقالکسار از طریق بارش‌ها و چشمه‌های اطراف آن تامین می‌شود.

در گذشته کلبه‌ای وسط دریاچه قرار داشت که جلوه خاصی به فضای اطراف داده بود. گاهی در صورت بارش‌های پی در پی این کلبه زیر آب می‌رفت و فقط بخشی از آن قابل مشاهده بود. اما اکنون این خانه در دریاچه وجود ندارد به این دلیل که آن را برداشته‌اند.

پیاده‌روی در فضای جنگل و پیرامون دریاچه و تماشای مناظر زیبا از جمله تفریحاتی است که در کنار دریاچه سقالکسار می توانید تجربه کنید. لازم به ذکر است که ورود به دریاچه تا ساعت هشت شب امکان‌پذیر است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید