قزوین یکی از استان‌های پرجاذبه ایران می‌باشد که گردشگران زیادی را به خودش جلب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان قلعه لمبسر می‌باشد که از مهم‌ترین پایگاه‌های اسماعیلیان محسوب می‌شد.

شگفت‌انگیزترین قلعه ایران در دل قزوین

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه لمبسر یکی از جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌رود که در سه کیلومتری شمال شرقی رازمیان در بخش الموت غربی قرار دارد. الموت و دژهایش در طول تاریخ به‌سختی توسط قوای مهاجم فتح می‌شدند؛ لمبسر نیز دژی مستحکم و فتح‌ناپذیر بود که از مهم‌ترین پایگاه‌های اسماعیلیان محسوب می‌شد. از نکات شگفت‌آور در مورد این قلعه، سازوکار حیرت‌انگیز جمع‌آوری و ذخیره آب باران، سیستم آب‌رسانی و همچنین مخازن غلات در جنوب و جنوب شرقی آن است که سبب می‌شد، ساکنان آن علی‌رغم محاصره بلندمدت به زندگی خود ادامه دهند. در حال حاضر، بخشی از مسیر پای کوه تا قلعه مجهز به پله است و به‌راحتی می‌توانید از این جاذبه تاریخی و باشکوه بازدید کنید.

در ناحیه رودبار نیز بیش از هر چیز ویرانه های قلعه اسماعیلیه که برفراز ستیغ کوهساران خودنمایی می کند نمایان است.دژ لمبسر یکی از عظیم ترین و وسیع ترین دژهای منطقه است ه دو رود نینه رود و لمه در در دوسوی ان جریان دارند . قلعه لمبسر از سه جهت مشرق ، جنوب و شمال به پرتگاه های مخوفی منتهی میگردد . بخش از سمت شرقی آن یعنی سمت رودخانه نینه رود شیب کمتری دارد . به همین جهت دیواری عظیم و قطور با سنگهای بسیار بزرگ ساخته اند ه تا امروز قسمتی از آن پا برجاست و در حدود 2.متر طول و 1. متر عرض ارتفاع دارد . برجهای دفاعی این منطقه تسلط خود را بر دره های اطراف و جلگه جنوبی و قطعه زمین شیب دار قلعه به نمایش گذاشته اند.برج‌ها و خرابه های دیوار اطراف قلعه و پرتگاه های خطرناک پای دیوار چشم ببینندگان را خیره کرده و آنان را به تمجید وا می دارند . باروی غربی و برجهای آن نسبت به باروی شرقی استحکام زیادی ندارند . زیرا وضع طبیعی آنها یعنی پرتگاه‌های عمیق این سمت بهترین بارو و حصار دفاعی است .

شگفت‌انگیزترین قلعه ایران در دل قزوین

سرگذشت قلعه

سال ساخت بنای قلعه لمبسر در متون تاریخی نیامده است؛ با این حال، قدمت بنای اصلی قلعه را به پیش از اسلام نسبت می‌دهند. قلعه مزبور پس از تصرف در سال ۴۸۹ هجری توسط کیابزرگ امید، بازسازی شده و توسعه یافته است. این قلعه به‌واسطه موقعیت و اهمیت خاص خود در دوره تسلط اسماعیلیه شهرت زیادی پیدا کرد و یکی از مهم‌ترین قلعه‌های اسماعیلیه در عصر سلجوقی بود.

پس از سقوط میمون‌دژ و الموت در سال ۶۵۴ هجری قمری به دست مغولان، لمبسر یک سال دیگر در برابر آن‌ها مقاومت کرد. هولاکو مدتی در روستای منصور باغ توقف کرد و امیدوار بود که بتواند ساکنان قلعه را با مذاکره ترغیب کند تا از قلعه بیرون بروند؛ اما انتظار او بیهوده بود. تنها بعد از آنکه وبا در میان اهالی ساکن در قلعه شیوه پیدا کرد و بسیاری از مدافعان را از پای درآورد، هولاکوخان موفق به فتح آن شد.

شگفت‌انگیزترین قلعه ایران در دل قزوین

معماری بنا

بر سرهر تیزی و پیش امدگی کوه ،برجی کوچک ساخته اند ،که فاصله انها از هم دیگر در حدود 1.. متر است. باروی جنوبی و شرقی قلعه هنوز باقی است. دیوار شرقی دیواری بسیار مستحکم و دو پوسته است و بین دو پوسته ان شکافی پیدا شده است که ممکن است پس از مدتی موجب فرو ریختن ان شود. دروازه جنوبی که کف ان در حدود صد وپنجاه متر پایین تر از دروازه شمالی است سالم تر باقی مانده است . این دروازه شامل دو در ، در پشت سر یکدیگر است و اختلاف سطح این دو در حدود 6 متر است در اول روبه مغرب باز میشود و در دو طرف ان برجهای بلندی بوده که آنچه امروزه از برج سمت چپ باقی مانده است ، ارتفاعی بیش از 6 متر دارد.پس از این در ، راه قلعه پیچ میخورد و به در دوم که اتاق نگهبانان در کنار ان است ، منتهی میشود .دیوار و طاق این دو در گاه از سنگ تراشیده مکعب شکل ساخته شده است. در زمین شیب درا و محصور دژ خرابه های بسیاری دیده میشود . بعضی از این ویرانه ها از خشت و گل اند و از ویرانی بناهای درون قلعه به تازگی خبر می دهند. ساختمان مهم دژ لمبسر درست در زیر دست دروازه شمالی جای داشته اند و درفضایی بطول 35 متر و عرض 25 متر بنا شده بوده اند. در زاویه جنوب شرقی این فضا برجی نیز بنا شده است. ساختمانهای قسمت جنوبی این فضا سالم تر باقی مانده اند . دراین قسمت12 اتاق باریک وجود دارد که رو به مشرق ساخته شده اند. در عرض اتاقها درهایی کار گذاشته شده اند که به راهروها باز میشده اند. هلال شکسته تاق درگاه ها که از سنگ تراشیده و ساخته دشه اند ، هنوز باقی است . هراتاق 7./5 مترطول و9./1متر وپنجرههای کوچک دارد.دیوارهای اتاقها2./1 متر قطر دارند واز قطعات عظیم سنگهای تراشیده ساخته شده اند.کف اصلی قلعه با روزهایی که قله و بناهای آن بر پا بوده ند فرقی نکرده است،زیرا مجرای فاضلاب قلعه هنوز باقی است و با کف قلعه دی یک سطح است. غیر از بناهایی که شرح داده شدند،اتاقهای دیگری که دارای طاقهای ضربی هستند ، در داخل باروی قلعه دیده میشوندکه نیم از انها در زیر سنگ و خاک قرار دارد.

شگفت‌انگیزترین قلعه ایران در دل قزوین

مناسب‌ترین زمان سفر به قلعه لمبسر

با توجه به اینکه منطقه الموت کوهستانی و سردسیر است، ترجیحا بهار و اوایل تابستان را برای سفرتان انتخاب کنید که هوایی معتدل بر منطقه حاکم است. طبیعت منطقه نیز در این فصول سبزپوش شده و زیبایی آن دوچندان می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید