استان گلستان مانند تمامی استان‌های زیبای ایرانزیبایی‌های فراوانی را در دل جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان جزیره آشوراده می‌باشد که بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در دریای خزر می‌باشد.

 آشوراده ؛ بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در گلستان

سلام نو - سرویس گردشگری: در غرب بندر ترکمن بزرگترین جزیره ایرانی در دریای مازندران، در شبه جزیره میانکاله واقع شده است. در گذشته آشوراده از سه جزیره تقریبا به هم پیوسته تشکیل می شده که دو جزیره کوچک و انتهایی در طول قرن ها به زیر آب رفته اند و حالا آشوراده نیز به همان دلیل متروک و نیمه مغروق مانده است

 آشوراده ؛ بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در گلستان

آشوراده جزیره‌ای قدیمی است که تاریخ پرفراز و نشیبی دارد. زمانی شکارگاه شاهان صفوی بوده و زمانی در تصرف روس‌ها. این جزیره در حال حاضر ساکنان کمی دارد که بیشترشان صیادان ماهی‌های خاویاری و کارکنان سازمان شیلات هستند. حدود ۴۰ درصد ماهی‌های خاویاری کشور را صیادان این جزیره و بندرترکمن صید می‌کنند. از اسکله بندرترکمن تا جزیره آشوراده ۱۰ کیلومتر فاصله است. اگر با وسیله نقلیه شخصی  به این منطقه سفر کردید می‌توانید وسیله نقلیه خود را در اسکله پارک کنید و برای تماشای این تنها جزیره مسکونی دریای خزر و خوردن ناهار با کمک قایق‌های تندرو به آشوراده بروید و چند ساعتی را در جزیره باشید. بعد از برگشت دوباره به اسکله پیشنهاد می‌کنیم از بازارچه محلی منطقه در اسکله هم بازدید کنید و به منطقه تاریخی گمیشان با معماری ویژه خانه‌هایش در ۱۵ کیلومتری بندرترکمن سری بزنید و از تالاب این منطقه دیدن کنید.
آب‌وهوای خاص، بنادر و ساختمان‌های خالی، تعداد زیاد پرنده‌های ساکن در جزیره، زمین و دریای بکر، میوه‌های وحشی و تپه‌های ماسه‌یی زیبای این ناحیه را از دست ندهید.

 آشوراده ؛ بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در گلستان

وجه تسمیه

آشوراده، آشور آده یا آشیر آداسی در زبان ترکمنی، دارای دو بخش آشیر (آشور) و آدا (جزیره) و به‌معنای «جزیره آشور» است. این جزیره در میان ترکمن‌ها با نام «مال آشیر» نیز مشهور است؛ زیرا در گذشته‌های دور، آشوراده در نظر دامداران ترکمنی اهمیت ویژه‌ای داشت. آن‌ها در گذشته دام‌های خود را از ساحل با قایق برای چرا به جزیره می‌بردند. در زبان ترکمنی، «مال» به‌معنای «دام» و «آشیر» به‌معنای مصدری «رساندن» است.

 آشوراده ؛ بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در گلستان

پوشش گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی جزیره آشوراده شامل بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش می‌شود؛  البته در برخی اسناد تاریخی به کشت خرما، پنبه و نیشکر نیز در این جزیره اشاره شده است؛ اما امروزه به‌غیر از برخی درختان میوه‌ موجود در منازل قدیمی، این منطقه پوشش زراعی دیگری ندارد.

شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی (مهاجر و غیرمهاجر) مانند انواع کاکائی، گیدانشاه، چوب پا، پرستوی دریایی و گلایول، انواع قو، اردک، فلامینگو، پلیکان و غاز نیز از جمله حیواناتی هستند که در این جزیره زندگی می‌کنند. از دیگر حیوانات جزیره آشوراده می‌توان به گراز و نوعی اسب وحشی اشاره کرد که قادر به خوردن آب شور دریا هستند و عمر کوتاهی دارند. آشوراده در اوایل قرن گذشته، محل زندگی ببر مازندران نیز بوده است؛ اما متاسفانه این ببرها به‌دلیل شکار بی‌رویه و مشکلات محیط زیستی از بین رفتند.

 آشوراده ؛ بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در گلستان

نحوه دسترسی و امکانات اقامتی

مسافران می توانند از بندر ترکمن با قایق موتوری ظرف ۱۰ دقیقه به آشوراده برسند و از زیبایی های بینظیر و آرامش مثال زدنی آن لذت ببرند.
اکنون اردوگاه دانش آموزی جزیره آشوراده با امکانات رفاهی و خدماتی آماده پذیرایی از میهمانان عزیز فرهنگی خصوصاً فرهنگیان و دانش آموزان گرانقدر استان گلستان می باشد.
مسافران برای ماندن و اقامت در بندر ترکمن باید از خانه‌های محلی و ویلاهایی که در اطراف منطقه اسکله به مسافران اجاره داده می‌شود، استفاده کنید. بندرترکمن هتل و اقامتگاه خاصی برای مسافران ندارد. قیمت خانه‌های محلی و ویلاها در این شهر با توجه به اندازه و زمان سفر بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید