استان خوزستان یکی از استان‌های زیبای ایران است که زیبایی‌های فراوانی در دل دارد. یکی از زیبایی‌های این استان آبشار شیوند می‌باشد، این آبشار در منطقه شیوند شهرستان ایذه در استان خوزستان قرار دارد و به همین دلیل به آبشار شیوند معروف است.

آبشاری با ارتفاع ۹۰ متر در دامنه‌های خوزستان

سلام نو - سرویس گردشگری: آبشار شیوند ایذه از آبشارهای دیدنی استان خوزستان است که در روستای شیوند قرار دارد. این روستا با طبیعت بکر و زیبایی خود در بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه و در ساحل غربی دریاچه سد کارون۳ واقع شده است. آبشار شیوند که از رشته کوه مُنگُشت سرچشمه می‌گیرد از چند آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است و آخرین آبشار با ارتفاع تقریبی ۵۰ متر، بعد از عبور از روستای شیوند به کارون در محل دریاچه پشت سد کارون۳ می‌پیوندد.

زیبایی‌های این آبشار از ابتدای مسیر آغاز می‌شود؛ ابتدا باید قایق‌سواری کنید. سپس یک نیسان‌سواری را تجربه کنید و بعد از آن یک پیاده‌روی در کوچه باغ‌های زیبای روستا به آن می‌رسیم.

آبشاری با ارتفاع ۹۰ متر در دامنه‌های خوزستان

موقعیت جغرافیایی

آبشار شیوند آبشاری زیبا در استان خوزستان است که در ۳۰ کیلومتری ایذه در روستای شیوند و در موقعیت جغرافیایی E۵۰۱۱۱۷ N۳۱۳۶۲۸ واقع شده است. ارتفاع این آبشار ۹۰ متر است و در دامنه های شرقی کوه منگشت قرار دارد.

از بیشترین گونه های گیاهی منظقه شیوند می توان به درختان بلوط با تاژ گسترده و گیاهان بن سرخ، پونه، کتیرا، که کاربرد دارویی دارند و پوشش بسیار خوب گیاهان برای چرای دام است اشاره کرد. از مهمترین گونه های جانوری نیز می توان به شغال، گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بز کوهی، گراز، خرس و کبک اشاره کرد.

روستای شیوند به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه کارون از یک سو و رشته کوه های زاگرس با جنگلهای بلوط، رودخانه ها، آبراه ها، آبشارها، صخره‌‎ ها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر، از جذابیت های بی نظیری برای گردشگری برخوردار است.

آبشاری با ارتفاع ۹۰ متر در دامنه‌های خوزستان

نحوه دسترسی

برای رفتن به شیوند باید در جاده ایذه به دهدز، اندکی پس از سد کارون ۳ از یک راه انحرافی که در سمت راست جاده است به سمت دریاچه برویم و در ساحل دریاچه با شناور های مخصوص (بارج) به سوی دیگر رویم. این مسیر در حدود ۱۴ کیلومتر طول دارد و بارج آن را در حدود یک ساعت و نیم می پیماید. در ساحل چپ دریاچه پس از پیمودن یک راه روستائی سه و نیم کیلومتری سربالا با اختلاف ارتفاع ۳۳۰ متر و پس از گذشتن از روستاهای شهرک، ده کهنه و سر آسیاب به روستای مرغاب می رسیم. برای رفتن به آبشار باید از مرغاب، یک راه مال رو ۱۵۰۰ متری با اختلاف ارتفاع ۱۸۰ متر را طی کنیم. در طول این مسیر مناظر زیبائی از حرکت رودخانه در میان درختان به وجود آمده که بسیار دیدنی است. آبشار شیوند در دامنه کوه منگشت و در جنوب شرقی شهرستان ایذه واقع گردیده و یکی از جلوه های زیبای طبیعت خوزستان است.

آبشاری با ارتفاع ۹۰ متر در دامنه‌های خوزستان

مناسب‌ترین زمان بازدید

با توجه به موقعیت جغرافیایی آبشار شیوند و گرمای این منطقه در فصل تابستان، بهترین فصل بازدید از آبشار اوایل بهار می باشد.

راهنمای بازدید از آبشار شیوند ایذه

برای رسیدن به روستای شیوند که میزبان این آبشار زیباست باید از میان دریاچه کارون۳ عبور کنید. ابتدا باید خود را به اسکله رکعت برسانید که در ۵ کیلومتری سد تاج قرار دارد و از طریق جاده دهدز به ایذه قابل دسترسی است. بعد از رسیدن به اسکله دو انتخاب دارید؛ یا با قایق‌های موتوری خود را خیلی سری به روستای شیوند برسانید یا اینکه از بارج‌ها استفاده کنید. بارج‌ها در واقع شناورهایی هستند که امکان حمل خودرو را تا روستا برای شما فراهم می‌کنند. از اسکله رکعت تا اسکله شیوند با بارج‌ها حدود ۱.۵ ساعت در راه هستید. بعد از رسیدن به اسکله شیوند، معمولا نیسان‌هایی منتظر شما هستند تا شما را از مسیر تقریبا ناهموار روستا، به آبشار برسانند. اگر هم علاقه‌ای به نیسان سوار شدن نداشتید و یا اینکه به هر دلیلی در اسکله روستا ماشینی برای سوار شدن وجود نداشت، باید نزدیک به یک ساعت پیاده‌روی کنید. طی کردن این مسیر خیلی سخت نیست؛ هر چند بخش‌هایی از آن پاکوب است پیمودن آن برای اکثر افراد راحت است؛ بخش‌هایی از مسیر پاکوب و بخش‌های هم به صورت سنگفرش است. بعد از پشت سر گذاشتن تمام اینها، این آبشار شیوند است که با تمام زیبایی‌اش منتظر شماست.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید