یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین غارهای استان خراسان‌رضوی غار مزداوند است. دهانه غار درمیان تخته سنگی رو به مشرق قرار دارد. عرض ورودی آن دو متر و ارتفاع آن ۲٫۵ متر است.

مزداوند ؛ عمیق‌ترین غار خراسان‌رضوی

سلام نو - سرویس گردشگری: غار مزدوران یا مزداوند در نزدیکی شهر سرخس، در سه کیلومتری شهر مزداوند واقع شده است. این غار که قدمت آن تا هزاره دوم پیش از میلاد تخمین زده می شود، در ارتفاعات چاهک و شورلق قرار دارد. نام دیگر غار مزداوند، مزدوران (یا مرزداران) می باشد. غار مزداوند به علت طول یک کیلومتری که دارد یکی از بزرگترین و عمیق ترین غار های استان خراسان است. داخل غار روشنایی نصب شده است.

غار مزدوران، در استان خراسان رضوی، در شهر مزدوران یا مزداوند (Mazdavand) یا مرزداران قرار دارد. شهر مزدوران یا مزداوند یا مرزداران در جنوب غربی شهرستان سرخس و در بخش مرزداران این شهرستان قرار گرفته است. سرخس در فاصلۀ ۲۰۰ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. مرزداران از نظر پیشینۀ سکونتی و قومی با سرخس تفاوت‌های بسیار دارد. غار مزدوران، با ۱۰۰ متر طول، از بی‌نظیرترین و قدیمی‌ترین غارهای افقی ایران است.

مزداوند ؛ عمیق‌ترین غار خراسان‌رضوی

دمای این غار همیشه ۲۵ درجۀ سانتی گراد است. تمام طول این غار با ستون‌ها و تشکیلات آهکی پوشیده شده است. دیدن قندیل‌ها که از جای جای تالار بزرگ آویزان شده‌اند را از چشمان‌تان دریغ نکنید. این غار توسط غارنوردان و متخصصان این امر شناسایی و برق ‌کشی شده است. این اتفاق امنیت غار را تأمین می‌کند. البته برق کشی غار سبب شده خفاش‌ها در خانۀ امن و بزرگ‌شان معذب باشند و به اجبار به گوشه‌های دنج و تاریک غار پناه ببرند.

مزداوند ؛ عمیق‌ترین غار خراسان‌رضوی

کشف غار مزداوند

این غار در سال ۱۳۳۵ توسط دو غارنورد (زنده یاد منوچهر مهران و زنده یاد خورشیدی) کشف شد که در آن زمان یکی از بزرگ ترین غارهای کشف شده در ایران به شمار می رفت.

غار نزدیک به این غار

در نزدیکی این غار، غار دیگری به نام بزنگان وجود دارد که برای دیدن آن باید به جنوب غرب روستای بزنگان از توابع شهرستان سرخس بروید. قدمت این غار نیز به دوره پیش از میلاد می رسد و از لحاظ تاریخی در زمره آثار تاریخی ایران قرار دارد که با شماره ۶۵۹ به ثبت رسیده است. روستای بزنگان در ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد در یک منطقه دشتی قرار گرفته و رشته کوه زیبای آن در بین کوهنوردان کشور مشهور است.

به گفته اهالی احتمالا این دو غار (مزداوند و بزنگان) به هم راه دارند.

مزداوند ؛ عمیق‌ترین غار خراسان‌رضوی

قدمت غار مزدوران

قدمت این غار به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد. این غار با شماره ۶۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

چشم‌انداز غار مزدوران

از شگفتی‌ها و زیبایی‌های درون غار که بگذریم. لازم است از چشم‌انداز وصف‌ناپذیر بیرون غار صحبت کنیم. در دهانۀ غار که بایستید از بالای کوه پایین کوه را می‌بینید که هم‌چون دشتی رؤیایی شما را به خود می‌خواند. در دل این دشت زیبا یک دریاچۀ کوچک می‌بینید که اتفاقاً درختان زیبایی هم دارد. شاید باورتان نشود ولی زیباترین عکس را می‌توانید در کنار این دریاچۀ کوچک و درختان جذابش ثبت کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید