۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 55386265

هرمز به عنوان یکی از جزایز بی‌نظیر در جنوب ایران و خلیج همیشه فارس قرار دارد گردشگران بسیاری تمایل دارند بدانند لباس مناسب جزیره هرمز چه لباسی است؟

لباس مناسب جزیره هرمز

سلام نو _ سرویس گردشگری: جزیره هرمز با قرارگیری در شهرستان بندرعباس استان هرمزگان دیدنی از مقاصد و نقاط جذاب گردشگری جنوب به شمار می‌آید و تنها با داشتن مساحتی ۴۲ کیلومتر مربعی و جمعیتی ۵۸۹۱ نفری توانسته به موقعیتی مثال‌زدنی در جنوب ایران تبدیل شود. جالب است که به دلیل نزدیکی و همسایگی جزیره هرمز با تنگه هرمز، این جزیره به کلید خلیج فارس شهرت دارد و به لحاظ بازرگانی و البته راهبردی دارای اهمیت ویژه‌ای در طول تاریخ بوده است. خالی از لطف نیست بدانیم هرمز از ۱۵۲۲ تا ۱۶۲۲ تحت اشغال پرتغالی‌ها بوده و در زمان شاه عباس پس گرفته می‌شود.

انتخاب لباس مناسب با توجه به موقعیت و شرایط اقلیمی و فرهنگی

اگر به طور خاص خواهان سفر به هرمز زیبا باشیم بهتر است بدانیم لباس مناسب جزیره هرمز چه ویژگی‌هایی دارد و برای جمع کردن و بستن بار سفر خود بهتر است چه نوع پوششی را انتخاب کنیم. لازمه هر سفری بعد از نهایی کردن محل و صورت اقامت، برداشتن لباس مناسب با توجه به موقعیت مکانی و محلی، فرهنگ، آب‌وهوا و راحتی است. از این حیث در ابتدا به طور کامل از موقعیت مکانی جزیره هرمز اطلاعاتی در اختیار قرار داده می‌شود و در ادامه به شرایط اقلیمی و فرهنگی آن برای انتخاب درست و هوشمندانه لباس پرداخته خواهد شد.

لباس مناسب جزیره هرمز با در نظر گرفتن اقلیم جنوب ایران که گرم و مرطوب است، پایبندی مردم منطقه به آداب و رسوم خاص خود و نیز وجود فرهنگی غنی در کنار پذیرا بودن دیگر ملیت‌ها بهتر است تعیین شود. جزیره هرمز جذاب و دوست‌داشتنی سطحی پوشیده از سنگ‌های رسوبی و لایه لایه‌های مواد آتشفشانی دارد و در آن مرتفع‌ترین نقطه تنها ۱۸۶ متر از سطح آب‌های خلیج همیشه فارس بالاتر است. کم بودن بارش، خاک و آب این دیار را شور کرده و آب شیرین به وسیله خط لوله آب به آن انتقال پیدا می‌کند.

لباس مناسب جزیره هرمز
لباس زنان هرمز

توجه به پوشش محلی هرمز در گزینش لباس مناسب برای سفر به آن

آن چه در این محدوده شگفت‌انگیز است تنوع بی‌بدیل و بالای خاک در آن است همین امر هرمز را مشهور کرده و زمین‌شناسان، این جزیره را به خاطر متنوع بودن خاک آن بهشت می‌خوانند. تا اینجا توجه شود که لباس مناسب جزیره هرمز، لباسی است خنک، نخی و آزاد تا در برابر اقلیم گرم و مرطوب آن سبب آسایش شود. بدون شک در نظر گرفتن پوشش محلی و بومی بسیار کمک‌کننده است و این کار دو حسن دارد؛ یک اینکه ما به لباس‌های کسانی توجه می‌کنیم که طی سال‌ها در هر شرایط و آب‌وهوایی در هرمز زندگی کردند و قطعا در طول زمان بهترین لباس با دقت به آسایش، راحتی و کاربردی بودن انتخاب و استفاده شده. دوم اهمیت فرهنگ مقصد است.

با مشاهده کردن پوشش مردم محلی، به نحوه لباس پوشیدن که در هرمز مرسوم است پی برده و همین سبب می‌شود سفری پایدار و بدون آسیب و تأثیر منفی بر فرهنگ مردم محلی داشت، توجه شود این مسئولیت کمی نیست چرا که نازیباترین و ناخوشایندترین کار حین سفر به یک نقطه در نظر نگرفتن شرایط و فرهنگ آن نقطه است. پیشنهاد می‌شود در آخر به راحتی لباس و رنگ، طرح و مدل آن پرداخته شود، و با دقت به اقلیم و فرهنگ هرمز چه بسا بهترین انتخاب به لحاظ جنس و مدل، پوشش نخ پنبه و گشاد (کوتاه یا بلند) باشد و از جهت رنگ نیز می‌شود لباس‌هایی با رنگ‌های خنثی یا روشن را انتخاب کرد.

لباس مناسب جزیره هرمز
نمایی از مراسم زار و پوشش در هرمز

گفتنی است که خاک هرمز به اندازه‌ای زیبا، رنگی و شگفت‌انگیز است که مسافران و گردشگران زیادی تمایل دارند لباس‌هایی به رنگ‌های خاک این جزیره به تن کنند. در ارتباط با طرح لباس مناسب جزیره هرمز می‌توان سلیقه‌ای عمل کرد یا لباس‌های محلی را خریداری کرد تا نه تنها راحتی و آرامش تجربه شود بلکه از اقتصاد این مقصد بی‌نظیر نیز حمایتی هر چند اندک داشت. در نهایت توصیه می‌شود علاوه بر انتخاب و گزینش لباس مناسب برای سفر به هرمز، از کرم ضدآفتاب و همراه داشتن کلاه آفتابگیر غافل نشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید