جاهای دیدنی و طبیعی جنوب ایران تماشایی است پس زیباترین جاذبه طبیعی بستک هرمزگان را از دست ندهید.

زیباترین جاذبه طبیعی بستک هرمزگان را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان بستک (Bastak) یک از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است. استانی که به سواحل بکر و زیباترین ناشناخته‌های طبیعی و تاریخی شهرت دارد.

شهر بستک در این استان مرکز شهرستان بستک بوده و شامل ۳ بخش، ۷ دهستان و ۵ شهر می‌شود.

از جمله شهرهای این منطقه می‌توان به شهرهای جناح، هنگویه و کوهیج که هرکدام دنیایی از دیدنی‌ها هستند اشاره کرد. جالب است بدانید در گذشته بستک جزئی از استان فارس بوده و به نام‌های جهانگیریه نیز شناخته می‌شود.

پس از تقسیمات جدید استانی در دهه ۷۰ خورشیدی، بستک نیز فارس جدا و به هرمزگان پیوست و از سال ۱۳۷۹ به شهرستان تبدیل شد.

گنبدهای نمکی؛ زیباترین جاذبه طبیعی بستک

گنبدهای نمکی یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی نادر هستند که در سراسر جهان تعداد معدودی از آن‌ها وجود دارد. برای مثال طولانی‌ترین غار نمکی دنیا در قشم قرار دارد. حالا صحبت از گنبدهای نمکی بستک است.

این گنبد به دلیل سال‌ها رسوب ذرات شن و نمک دریا روی هم لایه لایه ساخته شده و واقعا شکل و شمایلی عجیب و غریب دارند. در مورد گنبدهای نمکی باید بدانید که سالیان سال طول می‌کشد تا چنین پدیده‌ای شکل بگیرد.

درست به همین دلیل گنبدهای نمکی چند هزار ساله بستک برای حفاظت بیشتر به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌اند.

زیباترین جاذبه طبیعی بستک هرمزگان را از دست ندهید

گنبدهای نمکی بستک شاهکار دانه دانه چیدن ذرات رنگارنگ معدنی، نمک و شن‌های دریا است که اکنون با زیبایی بی‌مثالش در مقابل چشم هر گردشگری قد علم می‌کند و خود را به رخ همه می‌کشد.

این گنبدها از خاک‌های سرخ، نمک، مارن و سنگ‌های آتشفشانی اسیدی و غیره ساخته شده‌اند. همین ترکیبات مختلف رنگ‌های زیبای این گنبدهای نمکی را پدید آورده که واقعا تماشایی است.

گنبد نمکی علاوه بر این که یکی از منابع مهم اقتصادی در کشور به شمار می‌روند که برداشت از آن‌ها غیرقانونی است یکی از جاذبه‌های اصلی شهرستان بستک در استان هرمزگان و محل زندگی جانوران عجیب و غریب مانند آفتاب‌پرست‌ها است.

جالب است بدانید از بخش‌های قابل استخراج گنبدهای نمکی و معادن مجاز منطقه که به زیبایی اصلی این گنبدهای میلیون ساله ضربه نمی‌زند، نمک و مواد معدنی مختلفی استخراج می‌شود که در ساخت دارو، صنایع پلاستیکی و نساجی استفاده می‌شوند.

اگر مسافر دیدن گنبدهای نمکی بستک هستید حواستان باشد که دلتان نخواهد مزه این کوه‌های خوشرنگ را بچشید زیرا ظاهری شبیه به بستنی دارند و رنگ‌های مختلف آن شما را وسوسه می‌کند طعم گنبد نمکی را بچشید.

به دلیل مسائل سلامتی و وجود مواد آهنی سنگین این کار هرگز انجام ندهید زیرا برعکس برای سلامت شما ضرر دارد بنابراین به دیدن کوه‌ها، عکاسی و تفریح و گشت و گذار در اطراف گنبدهای نمکی بسنده کنید.

گنبدهای نمکی بستک آنقدر زیبا هستند که گویی هر کوه را نقاشی ماهر با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرده است.

از طیف رنگ‌های سبز تیره و روشن تا صورتی و قرمز و کوه‌های سفید و مشکی با دیدن این منطقه چشمتان مهمان هزار رنگ از رنگ‌های خلقت می‌شود.

ویژیگ‌های جالب گنبدهای نمکی بستک

گنبدهای نمکی در شهرستان بستک یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های زمین‌شناسی و البته از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان هرمزگان محسوب می‌شوند.

بازی رنگ در میان کوه‌های بلند و صخره‌های آهکی پدیده‌ای است که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت. وجود نمک‌هایی با رنگ‌های مختلف جلوه‌ی خاصی به این گنبدها داده‌اند.

زیباترین جاذبه طبیعی بستک هرمزگان را از دست ندهید

در گذشته به‌دلیل اینکه شهر بستک به استان فارس تعلق داشته است،‌ گنبدهای نمکی نیز جز جاذبه‌های استان فارس محسوب می‌شدند. اما امروزه به ‌دلیل اینکه شهر بستک به حوزه‌ استان هرمزگان منتقل شده است، این مکان زیر نظر استانداری هرمزگان قرار دارد.

این گنبدها در منطقه‌ای به وسعت ۴۵۰ هکتار واقع شده‌اند. این منطقه به‌دلیل وجود حیوانات مختلف در آن نیز شهرت دارد.

بهترین مسیر رفت و آمد به گنبدهای نمکی بستک از طریق شهر بستک است. پس از اینکه به شهر بستک رسیدید، خود را به میدان مولانا عبدالحمید برسانید و از آنجا وارد جاده بستک - لار شوید.

در این جاده پیش برانید تا در کمتر از نیم ساعت به روستای فتویه برسید. از اینجا می‌توانید راهی گنبدهای نمکی بستک شوید که با شماره‌های یک و دو مشخص شده‌اند.

در نظر داشته باشید بخشی از مسیر دسترسی جاده خاکی است؛ همچنین بخشی از مسیر پایانی را باید پیاده طی کنید. قسمت‌های دیدنی‌تر نیز در ارتفاعات قرار دارند که بازدید از آن‌ها مستلزم کوه‌نوردی است.

به‌دلیل اینکه گنبدهای نمکی بستک در بخش‌های جنوبی کشور قرار دارند،‌ بهترین زمان بازدید از آن‌ها فصل پاییز و به‌خصوص دی ماه است که گردشگران می‌توانند از هوای معتدل و کم رطوبت استان هرمزگان نهایت استفاده را ببرند.

بهترین مسیر برای رسیدن به گنبدهای نمکی بستک از طریق شهر بستک است. ابتدا به سمت بستک حرکت کنید و از میدان مولانا عبدالحمید وارد جاده بستک به لار شده و ۳۰ دقیقه رانندگی کنید تا تابلوی روستای فتویه را ببینید.

پس از آن وارد جاده شوسه و خاکی می‌شوید که برای دیدن گنبدهای نمکی بخش ۱ و ۲ که به ترتیب از هم جدا شده‌اند و رنگ‌های هرکدام با دیگری فرق دارد و قطعا ابهت و شاهکار خلقت شما را بهت زده خواهد کرد.

دقت کنید پس اتمام جاده خاکی باید تا رسیدن به گنبدهای نمکی بستک کمی پیاده‌روی کنید. اگر قادر بودید به قسمت‌های بالاتر نیز می‌توانید بروید و مناظر بدیع و فوق‌العاده‌ای ثبت کنید.

زیباترین جاذبه طبیعی بستک هرمزگان را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • M. Cham2 GB ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    این گنبد نمکی استان هرمزگان، شهرستان بستک، روستای پای تاوه هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید