۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
کد خبر: 55382696

این بار نگاهی به جاهای دیدنی و سوغات شیراز داریم، شهری که با شعر، اردیبهشت و عشق شناخته می‌شود.

جاهای دیدنی و سوغات شیراز

سلام نو - سرویس گردشگری: شیراز یکی از کلان شهرهای ایران است که همچنان آوازه زیبایی‌ها و سوغات ناب آن در کل کشور پیچیده است. وجود اماکن تاریخی در شیراز که نشان از تاریخ کهن به همراه باستان دیرینه دارد خود دلیلی بر اهمیت آن به شمار می‌آید که با در نظر گرفتن سوغاتی‌های ناب این شهر، درصد اهمیت آن به مراتب بالاتر می‌رود.

شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری و توریستی ایران مطرح بوده و با جاذبه‌های تاریخی فراوان برای گردشگران داخلی و خارجی شناخته شده‌است. از جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز می‌توان به آتشکدهٔ صمیکان، آرامگاه حافظ، آرامگاه خواجوی کرمانی، آرامگاه سعدی، ارگ کریم‌خان، باغ جهان‌نما، باغ ارم، باغ تخت، باغ چهل‌تن، باغ دلگشا، باغ عفیف‌آباد، باغ نارنجستان قوام، باغ هفت‌تن، خانه صالحی، چاه مرتاض علی، حمام باغ نشاط، عمارت باغ ایلخانی، عمارت باغ نشاط، عمارت دیوانخانه، عمارت کلاه‌فرنگی باغ نظر، مسجد نصیرالملک، قصر ابونصر، قلعهٔ کک‌ها، مدرسهٔ آقاباباخان، مدرسهٔ خان، موزهٔ پارس، موزهٔ هفت‌تنان و نقش برجسته بهرام در برم دلک اشاره کرد.

خلاصه کلام این است که شیراز به عنوان مهد شعر و زبان پارسی ایران‌زمین بهترین مکانی است که می‌توانید برای گردش و تفریح و بازدید از تاریخ کشور انتخاب کنید. البته ناگفته نماند که سوغاتی‌های بی‌نظیر استان فارس نیز می‌توانند علتی دال بر حضور مسافران بی‌شمار باشند. از همین رو می‌خواهیم در ادامه این مطلب به نقد و معرفی جاهای دیدنی و سوغات شیراز این منطقه بپردازیم. البته حواستان باشد بهترین زمان سفر به شیراز را انتخاب کنید تا بهترین مناظر این شهر را ببینید.

لقب شیراز؛ شهر راز

جالب ترین سوال در مورد مرکز استان فارس این است که: شیراز به چه معروف است؟ بهتر است بدانید که در طول تاریخ القاب مختلفی به این شهر دیدنی داده شده است. تیراسیس،‌ سیراسیس، شیرازیس یا سیراجیس، از نخستین نام های این شهر متمدن بوده است. برخی از تاریخ نویسان بر مبنای اشعار شاهنامه این باور را دارند که نام شهر شیراز از فرزند تهمورث گرفته شده است.

جاهای دیدنی و سوغات شیراز

شیراز شهر راز است و نام این دیار در گذشته شهر راز بوده و به مرور زمان به شیراز تبدیل شده است. شهر طرب و ناز، دیگر لقب آن به شمار می‌آید و از قدیم به دارالعلم نیز مشهور بوده است. این شهر زیبا و تاریخی، به دلیل وجود باغ و بوستان های زیبای آن شهرت جهانی یافته و به شهر گل و بلبل و بهار نارنج شهرت پیدا کرد. شیراز نامزد دریافت لقب دومین شهر ادبی جهان از سوی یونسکو بوده است، اما متاسفانه این عنوان به ملبورن در استرالیا رسید.

جاهای دیدنی و سوغات شیراز؛ نگاهی به امکان تاریخی

همان‌طور که گفتیم شیراز از اماکن تاریخی و جاذبه‌های توریستی بی‌شماری بهره برده است که می‌توان به جرئت گفت که هشتاد درصد این بناها در دوره زند و به فرمان وکیل‌الرعایا، کریم‌خان زند ساخته شده‌اند. البته حضور شاعرانی چون سعدی و حافظ در تاریخ شیراز که سبب ساخت آرامگاه‌های این دو بزرگوار شده است نیز می‌تواند علت وجود اماکن تاریخی بسیار در شیراز را توجیه کند. اگر می‌خواهید بدانید در سفر به شیراز کجا بریم بهتر است با ما همراه شوید.

حافظیه

نمی‌توان از جاهای دیدنی و سوغات شیراز حرف زد و از حافظیه حرف نزد. آرامگاه حافظ که به‌ حافظیه شهرت دارد به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر است. این آرامگاه ۶۵ سال پس از درگذشت حافظ، شاعر قرن هشتم ایران در شیراز ساخته شد و در طول سال‌های متوالی بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. به لحاظ سبک معماری حافظیه دارای دو صحن شمالی و جنوبی است و تالاری به طول ۵۶ متر و عرض ۸ متر دارد، که این تالار دو صحن آرامگاه را از یکدیگر جدا کرده است. این تالار باشکوه و زیبا متشکل از ۲۰ ستون سنگی به ارتفاع ۵ متر است.

آرامگاه حافظ یا همان حافظیه از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مکان‌هایی است که مسافران در همه حال بازدید از آن را در اولویت قرار می‌دهند.

جاهای دیدنی و سوغات شیراز

سعدیه

سعدیه به عنوان آرامگاه شاعر بزرگ سعدی، جایی است که سعدی در اواخر عمر خود آن را برای زندگی برگزیده بوده است که پس از مرگ هم در همان جا به خاک سپرده شد. سعدیه شامل یک گنبد فیروزه‌ای است که بر روی ۸ ستون  گوناگون قرارگرفته، دیوارهای این گنبد مرمرین هستند و قبر سعدی در رأس آن قرارگرفته است.

با توجه به اهمیت اشعار سعدی در زبان پارسی و احترامی که مردم ایران برای این شاعر توانمند قائل هستند، سعدیه نیز همچون حافظیه در لیست پربازدیدترین اماکن دیدنی شیراز قرار گرفته است.

جاهای دیدنی و سوغات شیراز

مجموعه وکیل (بازار وکیل، حمام وکیل و مسجد وکیل)

آثار تاریخی وکیل در زمان زندیه به دست وکیل خان زند بنا نهاده شدند که علت نام‌گذاری این سه مکان به نام وکیل‌الرعایا بازمی‌گردد. هر سه مکان تاریخی هستند و از سبک معماری و ساختار فوق‌العاده زیبا و خاصی بهره برده‌اند. برای ساخت مجموعه وکیل ماهرترین معماران و کارگران آن دوره به کار گرفته شده‌اند. جدا از نمای بی‌نظیر این سه مکان، می‌توان به کاربری بازار وکیل به عنوان یک مکان پربازدید در شیراز اشاره کرد که یک مرکز خرید بسیار بزرگ و کامل است که هر کالایی باکیفیت عالی در آن یافت می‌شود.

زیبایی‌ حمام وکیل نیز به همراه ساختار اصولی آن دلیلی بر حیرت بازدیدکنندگان است و همچنین ۴۸ ستون سنگی مارپیچ گونه مسجد وکیل از جمله تماشایی‌ترین قسمت‌های مسجد محسوب می‌شوند. بی‌تردید نام مجموعه وکیل در بین جاهای دیدنی و سوغات شیراز بسیار درخشان است.

جاهای دیدنی و سوغات شیراز

خانه قوام یا نارنجستان قوام، بهشت بهارنارنج شیراز

خانه قوام یا به عبارتی نارنجستان قوام شیراز از جمله زیباترین خانه باغ‌های کشور به شمار می‌آید که بر اساس نام آن، حیاطی زیبا و دل‌نشین با درخت‌های نارنج دارد. این خانه را باید ترکیبی از جاهای دیدنی و سوغات شیراز دانست چون ترکیبی از تاریخ و نارنج است.

خانه قوام جزء املاک خاندان قوام و حاج ابراهیم‌خان کلانتر در دوران قاجار بوده، این خاندان به علت ثروت زیادی که در دوره خود داشتند از نفوذ بالایی در دستگاه شاه برخوردار بودند. به‌طوری‌که از خاندان قوام عمارت‌ها و باغ‌های بسیاری بر جای مانده اما این خانه به علت باغ زیبایی که در جذب بازدیدکنندگان موفق‌تر عمل کرده است. 

آینه‌کاری، معرق‌کاری، گچ‌بری و کاشی‌کاری از جمله شاهکارهای معماری ایوان این بنا هستند. در حال حاضر در طبقه پایین این عمارت یعنی در سرداب موزه‌ای از اشیای پروفسور پوپ ایران‌شناس معروف وجود دارد که به ارزش این بنا می‌افزاید.

جاهای دیدنی و سوغات شیراز

شایان ذکر است که لیست مکان‌های دیدنی شیراز آن‌قدر بلند بالا است که ذکر تمام آن‌ها از توان قلم خارج است اما می‌توان از دیگر جاذبه‌های تاریخی شیراز مثل ارگ کریم‌خانی، مسجد نصیرالملک، باغ عفیف‌آباد، مجتمع تجاری ستاره فارس، پارک ارم، شیراز مال، دروازه قرآن و.. نیز نام برد.

تصاویر دیدنی از قلات بهشت شیراز

جاهای دیدنی و سوغات شیراز؛ سوغاتی شیرین شیراز

مگر می‌شود یک شهر سالانه تعداد زیادی توریست و مسافر را از اقصی نقاط جهان به خود جذب کند و سوغاتی‌های نابی نداشته باشد؟ لذا همان‌طور که انتظار می‌رود سوغاتی‌های شیراز آن‌قدر خوشمزه و مشهور هستند که به تنهایی می‌تواند علتی برای سفر شما به این شهر باشند!

جاهای دیدنی و سوغات شیراز
عرقیجات شیراز هم بسیار مشهور هستند.

مسقطی شیراز

می‌توان از جاهای دیدنی و سوغات شیراز سخن گفت از مسقطی حرفی نزد؟ مسقطی یک نوع شیرینی بسیار خوش طعمی است که انواع متفاوتی در هر شهر دارد. مسقطی با نشاسته، شکر و زعفران درست می‌شود. تفاوت انواع مسقطی شیراز در طعم‌دهنده‌هایی است که برای تزئین آن استفاده می‌شوند. روی بعضی از آن‌ها را با آجیل زینت می‌بخشند که آن را بسیار لذیذ و خوشمزه می‌کند، البته از گلپر و بادام یا پسته هم به همین منظور استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی و سوغات شیراز
مسقطی شیراز

یوخه

یوخه نیز یک نوع شیرینی شیرازی است که از چند لایه خمیر نازک تهیه می‌شود و حالت شکننده دارد و در دهان آب می‌شود. روی یوخه شیرازی را با قند، پودر پسته و یا دارچین تزئین می‌کنند.

جاهای دیدنی و سوغات شیراز
تصویری از یوخه

کلوچه شیرازی

کلوچه شیرازی نوعی نان برنجی است که با کلوچه شمال تفاوت بسیاری دارد. البته نان برنجی شیراز یا همان کلوچه شیرازی با نان برنجی کرمانشاه هم تفاوت‌های بسیاری در طریقه طبخ و طعم دارد. کلوچه شیرازی از جمله محبوب‌ترین سوغاتی‌های شیراز است که طعم بی‌نظیری دارد.

بادام سوخته

بادام سوخته نیز نوعی شیرینی است که سوغات کل استان فارس به شمار می‌آید. مطمئناً تاکنون متوجه علاقه شیرازی‌های مهربان به شیرینی و مهارت‌شان در تهیه شیرینی‌جات شده‌اید. جهت تهیه بادام سوخته، بادام را به همراه آب و شکر می‌جوشانند و این روند تا زمانی که آب بخار و شکر بلوری شود، ادامه پیدا می‌کند. گاهی برای خوش‌طعم‌تر شدن، روی بادام‌ها کنجد هم می‌ریزند.

جاهای دیدنی و سوغات شیراز
بادام سوخته شیرازی

از دیگر سوغات و مهارت‌های محبوب و بی‌نظیر شیراز که بسیار طرفدار دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حلوا شیرازی، فالوده شیرازی، عرق بهارنارنج، عرق بیدمشک، نان فسایی، عرق نسترن، آبلیمو، گلاب، صنایع دستی، خاتم‌کاری، منبت‌کاری، قلم‌زنی و...

تلاش شد جاهای دیدنی و سوغات شیراز به شما معرفی شود تا اگر راهی این شهر شگفت‌انگیز شدید، اطلاعات درستی داشته باشید و بتوانید با حضور در شیراز، لحظاتی به‌یادماندنی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    معرفی شما از شهر شیراز عالی وبی نظیر بود خسته نباشید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید