۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 55405177

گشت‌وگرد بخش مهم و جدایی‌ناپذیر هر سفری است و اگر برای شما نیز سؤال است که در سفر به شیراز کجا بریم، با ما همراه باشید.

مسجد نصیر الملک شیراز

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر شعر و ادب مملو از زیبایی‌های چشم‌نواز و جاذبه‌های گردشگری است، شمار زیادی از مسافران این نقطه از ایران برای دیدن جای جای آن با برنامه‌ای از پیش تعیین شده به شیراز سفر می‌کنند و با این وجود ممکن است در یک سفر چند روزه نیز نتوان تمام جاذبه‌های آن را بازدید کرد و در کوچه‌ها و خیابان‌های بی‌نظیر آن قدم زد. شیراز مهد تمدن و فرهنگ است و دارای اقلیم گرم و خشک، از این رو اکثر گردشگران خارجی و مسافران داخلی فصل بهار و پاییز را برای سفر به آن و گشت‌وگرد انتخاب می‌کنند تا امکان دیدن فضاهای متنوع و زیبای بیشتری را در شرایط آب‌وهوایی بهتری داشته باشند.

جاذبه‌های دیدنی در سفر به شیراز

پاسخ به این پرسش که در سفر به شیراز کجا بریم، برای هر مشتاقی که به این شهر زیبا و دیدنی می‌رود اهمیت دارد چرا که شیراز پر از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است و بازدید از هر کدام آن‌ها تجربه و حسی بی‌بدیل رقم خواهد زد. این شهر جذاب پر از باغ‌ها و عمارت‌های پر نقش و نگار است و آرامگاه‌های آن فضایی اسثنائی برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند علاوه بر این‌ها مسجد و بازار شهر مملو از زیبایی و جریان زندگی است، در ادامه به تعدادی از جاهایی که می‌توان در سفر به شیراز رفت و حسابی حظ برد اشاره می‌کنیم.

دروازه قرآن و خواجوی: برای شروع بازدیدهای خود در شیراز می‌توان به دروازه قرآن و خواجوی رفت و در اصل شهرگردی را از این نقطه آغاز کرد. دروازه قرآن که از سال ۱۳۷۵ ثبت ملی شده است در شمال شهر قرار دارد و از جمله نمادهای جالب شیراز محسوب می‌شود، تنها ده متر از دروازه قرآن فاصله بگیریم به آرامگاه خواجوی کرمانی می‌رسیم آرامگاهی که در فضای باز قرار دارد و در سال ۱۳۱۵ ساخته شده است.

در سفر به شیراز کجا بریم
دروازه قرآن - اردیبهشت شیراز

باغ جهان‌نما: پاسخ در سفر به شیراز کجا بریم را می‌توان با باغ‌ها و عمارت‌های بی‌نظیر موجود در آن‌ها داد، در این میان باغ جهان نما از جمله نقاط دیدنی و جذاب شیراز محسوب می‌شود که بعد از شروع شهرگردی خود و با ۵۰۰ متر پیاده‌روی از دروازه قرآن می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، بدون شک درختان این باغ زیبا در هر فصلی از سال تماشایی و عمارت درون آن شعف‌انگیز خواهد بود.

ارگ کریم‌خان: از بزرگ‌ترین بناهایی که در دوره زندیه ساخته شده، ارگ کریم‌خان است که مساحتی ۱۲۸۰۰ متر مربعی دارد و زیربنای آن به ۴۰۰۰ متر مربع می‌رسد، این بنای بی‌نظیر با نمای بیرونی آجرکاری و بلندی دیوارهای کنگره‌دار خارجی ۱۲ متری خود چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. در شرق بنا یک ورودی ما را به هشتی و بعد به فضای داخلی متصل می‌کند گفتنی است یک حوض بزرگ در میان حیاط مرکزی با کشیدگی شرقی غربی وجود دارد و سه طرف این حیاط، ایوان‌هایی با اتاق‌ها و تالارهای بزرگ ساخته شده است. از دیگر فضاهایی که به شدت دیدن آن را پیشنهاد می‌کنیم، حمام خصوصی در جنوب شرقی ارگ است چرا که تزئینات آهکبری با نقوش اسلامی در دیوارها و سقف آن اجرا، بدنه و سربینه آن از سنگ مرمر ساخته و سقف گرمخانه آن نیز بر روی چهار ستون سنگی پایدار شده است.

در سفر به شیراز کجا بریم
ارگ کریم‌خان شیراز

در سفر به شیراز به خانه، باغ و مسجد بریم

خانه زینت الملک: اگر می‌پرسید در سفر به شیراز کجا بریم، یکی از پیشنهادهای ما خانه بی‌بدیل زینت الملک است، این بنا از آثار به جای مانده از دوره قاجار است که حدود ۱۲ سال ساخت آن توسط علی محمد خان قوام الملک به طول انجامید. گفتنی است که ساکن این خانه با سقف چوبی نقاشی و آراسته شده، دختر قوام الملک چهارم خانم زینت الملک قوامی بوده و در حال حاضر زیر زمین این خانه دیدنی به موزه تبدیل گشته است. این عمارت با شکوه دارای ۲۰ اتاق است که هر کدام با گچ‌بری، نقاشی و آینه کاری نفیس زینت داده شده، کف راهروها از کاشیهای خوش رنگ و نگار پوشیده شده است.

نارنجستان قوام: از دیگر فضاهایی که می‌توان با سفر به شیراز به آن رفت و از آن دیدن کرد، مجموعه ۳۵۰۰ متر مربعی نارنجستان قوام است این مجموعه به باغ قوام نیز شهرت دارد و طی ده سال از ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ هجری شمسی در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و به عنوان محلی برای انجام امور سیاسی و نظامی، دیدار با نمایندگان دولت‌های خارجی و دارالحکومه مورد استفاده قرار گرفته است. ساختمان نارنجستان توسط هنرمندان شیرازی با هنرهایی قبیل نقش پردازی، منبت کاری، آجرکاری، آینه کاری، معرق کاری، گچ‌بری، مقرنس کاری و حجاری مزین شده است.

در سفر به شیراز کجا بریم
نارنجستان قوام - اردیبهشت شیراز

مسجد نصیر الملک: اینکه در سفر به شیراز کجا بریم را می‌توان با مسجد نصیر الملک که در میان گردشگران به مسجد صورتی شهرت دارد پاسخ درخور داد، چرا که این بنای زیبا و ارزنده دارای کاشی‌کاری و مقرنس کاری بی‌نظیری است و شبستان و ایوان‌های آن تماشایی هستند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود در ساعات اولیه روز از این اثر مربوط به دوره قاجار بازدید کنید تا از رنگ‌هایی که درون مسجد به واسطه تابش آفتاب ریخته می‌شود نهایت لذت را ببرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید