فرش در دکوراسیون خانه یکی از اصلی‌ترین کالاهاست و یک پوشش مناسب برای کف خانه است.

چگونه بهترین فرش را برای خانه خود انتخاب کنیم

این روزها انتخاب‌های زیادی برای کف وجود دارد؛ از پارکت و سرامیک گرفته تا موکت و فرش. اما فرش به خصوص فرش‌های دستبافت ایرانی در خانه‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارند. آن‌قدر که حتی با وجود موکت و پارکت و کف پوش‌های دیگر هنوز هم فرش‌ها کاربردشان را از دست نداده‌اند. اما فرش خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و برای انتخاب بهترین فرش در دکوراسیون خانه باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در صورتی که قصد خرید فرش ۱۵۰۰ شانه یا فرش ۷۰۰ شانه را دارید یا به خرید فرش کاشان یا فرش‌های ایرانی فکر می‌کنید اما نمی‌دانید چطور باید فرش را در دکوراسیون خانه بگنجانید، در این مقاله به شما کمک می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های مهم فرش که برای انتخاب بهترین فرش در دکوراسیون باید به آن توجه کرد

جنس فرش

اگر قصد خرید فرش ۱۵۰۰ شانه یا فرش ۷۰۰ شانه یا خرید فرش کاشان را دارید باید بدانید که فرش‌ها جنس‌های مختلفی مانند اکریلیک، پلی پروپیلن و پلی استر یا تریکیبی از آن‌ها را داشته که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. از بین این جنس‌ها فرش‌های اکریلیک جز بادوام‌ترین و بهترین فرش‌ها هستند. فرش‌های پلی پروپیلن تنوع رنگی بالایی دارند و پلی استرها هم تنوع طرح و رنگ بالاتری دارند.

در بافت فرش دستبافت از پشم یا ابریشم استفاده می‌شود. از نظر قیمت و ظرافت ابریشم در رده اول است و بعد از پشم قرار دارد. معمولا هر چه جنس فرش بهتر باشد، قیمت بالاتری هم خواهد داشت. فرش ارزان قیمت مسلما کیفیت پایین‌تری هم دارد و بعد از مدتی شکل و فرم خودش را از دست می‌دهد. به همین خاطر است که توصیه می‌شود فرش را با توجه به محیطی که می‌خواهید فرش را پهن کنید و میزان پاخوری که احتمالا فرش داشته باشد، انتخاب کنید.

فرش‌های ظریف و لطیف برای اتاق خواب و جاهایی که رفت و آمد کمتری دارند، مناسب‌تر هستند. برای مناطق پر رفت‌وآمد، مدل‌های ضخیم‌تر و بادوام‌تر ماندگاری بیشتری دارند. برای راهروها و اتاق پذیرایی فرش‌های مقاوم‌تر و برای اتاق خواب فرش‌های ابریشمی را انتخاب کنید.

از طرفی شست‌وشوی فرش هم بر اساس جنس آن تفاوت دارد. فرش‌های آکریلیک را می‌توانید بیشتر بشویید و این فرش‌ها با قرار گرفتن در معرض آب و آفتاب زیبایی و ماندگاری خودشان را از دست نمی‌دهند. به همین دلیل است که انتخاب بهتری برای خانه‌های شلوغ یا خانواده‌های بچه‌دار هستند.

برای اتاق کودک خود فرشی را انتخاب کنید که پرزدهی کمتری داشته باشد. پرزهایی که فرش‌ها در فضا آزاد می‌کنند، ممکن است زمینه‌ساز آلرژی و مشکلات تنفسی در کودکان شما شود.

تاثیر طرح فرش منزل

حین خرید فرش ۱۵۰۰ شانه یا فرش ۷۰۰ شانه متوجه می‌شوید که فرش‌ها طرح‌های مختلفی دارند که ممکن است موقع خرید آن‌ها دچار سردرگمی شوید. بهترین کار این است که فرش‌ها را متناسب با سبک دکوراسیون خانه‌تان انتخاب نمایید.

اگر فضای منزلتان را به سبک مدرن چیده‌اید، در انتخاب فرش به سراغ سبک‌های مدرن بروید. فرش‌های مدرن ساده‌تر از سبک‌های کلاسیک هستند. اگر از دکوراسیون کلاسیک لذت می‌برید، سراغ فرش‌هایی با طرح‌های سنتی و تلفیقی بروید. فرش‌های سنتی گرما و نشاط بیشتری به منزل شما می‌دهند.

اگر مبلمانی را برای منزل انتخاب کرده‌اید که طرح پرنقش‌ونگار و شلوغی دارد، یا کاغذ دیواری با طرح شلوغ را انتخاب کرده‌اید، در انتخاب طرح فرش بهتر است به سراغ طرح‌های ساده‌تر بروید.

اگر فکر خلاقانه‌ای دارید، می‌توانید فرش سبک کلاسیک را با مبلمان مدرن ست کنید و تضاد زیبایی ایجاد نمایید. در هنگام انتخاب طرح فرش باید ابعاد آن را هم مد نظر قرار دهید و با توجه به فضا فرش را انتخاب نمایید. فرش‌هایی که طرح ریز و شلوغی دارند، برای فضاهای کوچک مناسب نیستند. برای اینکه فضای اتاق شما را بزرگ‌تر نشان دهد، از فرش‌هایی استفاده کنید که طرح‌های مرکزی بزرگ دارند. برای اتاق کودک می‌توانید به سراغ طرح‌های شاد و کودکانه بروید. ولی اگر اتاق خواب کودکتان کوچک است، بهتر است طرح‌های شلوغ و چند رنگی را انتخاب نکنید.

تاثیر رنگ در انتخاب فرش

برای انتخاب بهترین فرش برای دکوراسیون خانه‌تان تاثیر رنگ را جدی بگیرید. برای اتاق‌های کوچک از رنگ‌های روشن و خنثی مانند بژ، طوسی، سفید و مانند آن‌ها استفاده کنید. چرا که این رنگ‌ها باعث می‌شوند که اتاق بزرگ‌تر از ابعاد عادی خودش به نظر برسد و ست کردن آن با لوازم دیگر خانه هم ساده‌تر خواهد بود و در صورتی که اتاق بزرگی دارید، باید از رنگ‌های گرم استفاده کنید.

چگونه بهترین فرش را برای خانه خود انتخاب کنیم

معمولا برای نشیمن و آشپزخانه از رنگ‌های گرم استفاده می‌کنند تا حس نشاط و سرزندگی به ساکنین القا شود. برای اتاق ناهارخوری بهتر است از فرش‌هایی با طیف رنگی بیسکوییتی و برای تاق نشیمن از فرش‌هایی با تم خنثی استفاده کنید.

برای انتخاب فرش اتاق خواب سراغ رنگ‌های روشن و خنثی مانند سبز و سفید بروید تا آرامش را تجربه کنید. در موقع انتخاب فرش یا قالی به رنگ کف پوش هم توجه داشته باشد. اگر کف اتاق یا سالن با سرامیک و موکت تیره پوشانده شده است، بهترین انتخاب فرش های رنگ روشن است. اگر فرش در معرض گرد و غبار پهن شده باشد، بهتر است در انتخاب فرش از انواع زمینه‌های گردویی و بادامی و ترمه‌ای استفاده کنید تا گرد و غبار به وضوح نشان داده نشود.

رنگ‌هایی را انتخاب کنید که بعد از مدت کوتاهی دل‌تان را نزند و بتوانید همیشه در طول سال‌ها آن‌ها را در خانه‌تان جای دهید. بهتر است در ان‌ها ترکیبات رنگی دیگری هم وجود داشته باشد تا دل‌زدگی و یکنواختی ایجاد نکند. به طور مثال فیک فرش تمام رنگ قرمز یا خاکستری بعد از مدتی دل شما را می‌زند.

به اندازه فرش دقت کنید

یکی از نکات مهم در انتخاب فرش، اندازه فرش با توجه به چیدمان منزل‌تان است. اندازه فرش اتاق پذیرایی باید به طوری باشد که پایه‌های اول مبل روی فرش قرار بگیرند. یعنی زمانی که روی مبل می‌نشینید، پاها روی فرش قرار بگیرند. قرار دادن فرش با سایز کوچک یا قالیچه زیبایی دکوراسیون را از بین می‌برد. اگر فرش زیر میز غذاخوری قرار می‌گیرد، بهتر است تمام میز و صندلی‌ها روی فرش باشند.

فرش اتاق خواب باید طوری انتخاب شود که وقتی از تخت پایین می‌آیید، پاها روی فرش قرار بگیرند. همچنین می‌توانید از چند قالیچه با اندازه‌های مختلف استفاده کنید اما برای این کار باید به قواعد مختلفی توجه داشته باشید. استفاده از چند قالیچه با طرح و رنگ مختلف در قسمت‌های مختلف اتاق می‌توانید زیبایی بیشتری به خانه شما بدهد اما زمانی که از فرش در یک اتاق استفاده می‌کنید، باید دقت داشته باشید که هر دو فرش سایز یکسانی داشته باشند و به اندازه کافی با هم هارمونی و هماهنگی داشته باشند.

فرش‌های گرد و بیضی هم زیبایی چشمگیری به خانه و فضای اتاق می‌دهند. این نوع فرش‌ها به خصوص برای مبلمان با طرح چیدمان گرد انتخاب بهتری هستند. اندازه فرش هم باید طوری انتخاب شود که تمام اتاق را نپوشاند و بعد از پهن کردن آن در اتاق بین لبه‌های فرش و دیوار فاصله‌ای نباشد. با این فاصله حتی فضای اتاق بزرگ‌تر از اندازه واقعی خودش نشان داده می‌شود.

بهترین زمان برای انتخاب فرش

قبل از انتخاب دیگر اجزای دکوراسیون خانه بهتر است فرش را انتخاب کنید و سپس مبلمان و پرده و سایر وسایل را بر اساس همان فرش انتخاب کنید. بعد از انتخاب فرش با توجه به مدل، رنگ و نوع آن سبک دکوراسیون را مشخص کنید. برای انتخاب فرش باید به جنس آن توجه کنید. مثلا می‌خواهید یک فرش دستبافت داشته باشید یا ابریشمی یا ماشینی و غیره. سپس طرح و رنگ فرش را با توجه به المان‌های دیگر فضا مانند کفپوش در نظر بگیرید. اندازه فرش هم با توجه به میزان فضایی که در اتاق نشیمن، اتاق خواب، یا آشپزخانه دارید، می‌توانید انتخاب نمایید.

انتخاب نوع فرش

انتخاب فرش باید با توجه به بودجه‌ای که برای خرید فرش ۱۵۰۰ شانه یا فرش ۷۰۰ شانه و غیره کنار گذاشته‌اید، انجام شود. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که فرش عضو مهمی در خانه شما است و هزینه‌ای که برای آن در نظر می‌گیرید، هزینه به جا و درستی است. اولین نکته برای انتخاب فرش این است که به جایی که فرش در آن استفاده می‌شود، توجه کنید. فرش اتاق پذیرایی باید فرش محکم‌تری نسبت به اتاق خواب باشد. چرا که پاخور بیشتری دارد. فرش آشپزخانه هم باید در برابر لکه و شست‌وشو مقاوم‌تر باشد چرا که احتمالا بیشتر شسته می‌شود.

چگونه بهترین فرش را برای خانه خود انتخاب کنیم

خرید فرش از سایت ملکشاه

اگر قصد خرید فرش را دارید، می‌توانید انواع فرش‌های دستبافت و ماشینی را در سایت ملکشاه مشاهده کنید. سایت ملکشاه این امکان را فراهم کرده است که بتوانید انواع فرش‌ها را در کاتالوگ‌های مختلف تماشا کرده و از بین آن‌ها فرش مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. این سایت امکان خرید اینترنتی و خرید نقدی و اقساطی را فراهم می‌کند و شما این امکان را دارید که تمام مراحل خرید را به صورت اینترنتی طی کنید. سایت ملکشاه فرش‌ها را به صورت رایگان به آدرس شما ارسال می‌کند و در ازای خرید هر فرش یک گارانتی ۸ ساله به شما می‌دهد. اگر شما هم قصد خرید فرش کاشان در طرح های مختلف را دارید، حتما از محصولات ملکشاه دیدن کنید.

سوالات متداول

در انتخاب فرش مناسب، باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 جنس، رنگ و طرح و اندازه مهم ترین مواردی هستند که توجه به آن‌ها کیفیت انتخاب شما را بالا می‌برد.

چگونه بهترین فرش را برای خانه خود انتخاب کنیم

در انتخاب جنس مناسب فرش باید چه مواردی را در نظر بگیرید؟

پوشش کف اتاق با توجه به کاربردی که اتاق دارد، باید انتخاب شود. زمان انتخاب فرش مناسب برای اتاق باید به میزان رفت‌وآمد آن مکان توجه ویژه‌ای داشته باشید. معمولا در اتاق های پررفت‌وآمد از فرش‌های کلفت و بادوام استفاده می‌شود و در قسمت‌های کم رفت و آمد از فرش های نازک‌تر و تزئینی و احتمالا قیمتی‌تر استفاده می‌شود.

چند نوع جنس برای فرش وجود دارد؟

فرش‌ها اصولا با الیاف طبیعی یا مصنوعی بافته می‌شوند.

رنگ فرش را چطور باید انتخاب کنیم؟

 الیاف طبیعی مقاومت بیشتری دارند اما در مقابل الیاف مصنوعی قیمت‌شان هم بیشتر است.

رنگ فرش را چطور باید انتخاب کنیم؟

رنگ فرش باید با توجه به رنگ مبلمان و پرده انتخاب شود. برای ایجاد یک هارمونی مناسب بین فرش، مبل و پرده بهتر است ابتدا فرش را انتخاب کنید و سپس بر اساس آن مبل و پرده را خریداری نمایید. یا اینکه مبل را انتخاب کرده و براساس آن فرش را بخرید. رنگ‌های گرم برای اتاق نشیمن و آشپزخانه انتخاب بهتری هستند. رنگ‌های سرد مانند ابی و سبز هم مناسب اتاق خواب می‌باشند. رنگ‌های خنثی هم در هر فضایی کاربرد دارند و به سادگی ست می‌شوند.

اندازه فرش باید چطور انتخاب شود؟

 یکی از اصول اولیه در چیدمان فرش انتخاب ابعاد مناسب فرش با توجه به متراژ اتاق است. ابعاد فرش باید طوری انتخاب شود که بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر از دیوارها فاصله داشته باشد . اگر فضای کوچکی دارید، این فاصله را می‌توانید تا ۲۰ سانتی متر هم کاهش دهید.

آیا فقط باید یک فرش برای اتاق نشیمن انتخاب کرد؟

هیچ قانون و محدودیتی وجود ندارد. شما می‌توانید از هر تعداد فرش به انتخاب خودتان استفاده کنید و حتی از فرش‌ها برای تفکیک فضاها بهره ببرید. اگر اتاق پذیرایی کوچک است، یک فرش هم برای شما کفایت می‌کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید