ارگ راین کرمان به ارگ ​​میرزا حسینخانی نیز معروف است، زیرا در زمان زندیه مقر فرماندهی میرزا حسینخانی بوده و پس از آن به پسران و نوادگانش رسیده است.

ارگ راین کرمان؛ شاهکاری شگفت‌انگیز در دل کویر + عکس

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: ارگ راین یکی از جاذبه‌های گردشگری کرمان است. نام این ارگ از شهری است که در آن واقع شده است. برخی از مردم بر این باورند که راین از «راه» و «این» تشکیل شده است. قناتی با شیب ملایم را واژگان راین می‌گویند. نام این ارگ نیز مانند سایر اجزای آن باید از نظر تاریخی حائز اهمیت باشد.

ارگ راین کرمان به ارگ میرزا حسینخانی نیز معروف است، زیرا در زمان زندیه مقر فرماندهی میرزا حسینخانی بوده و پس از آن به پسران و نوادگانش رسیده است. به دلیل شهرت میرزا حسین خان، این قلعه به نام او نیز معروف است.

ارگ راین کرمان؛ شاهکاری شگفت‌انگیز در دل کویر + عکس

تاریخ‌های مختلفی برای ساخت ارگ راین پیشنهاد شده است. به عنوان مثال نام این قلعه برای اولین بار در سال اول هجری در متون تاریخی آمده است، اما اگر کمی تاریخ را ورق بزنیم به عبارات و احادیث گوناگونی دست می‌یابیم. در زمان سلسله ساسانی، قلعه چشمگیر راین سر به فلک کشیده، استحکامی است که شاید ابتدا برای محافظت از شاهراه تجاری راین ساخته شده است. ارگ کرمان هم اکنون به عنوان دومین بنای قدیمی خشتی جهان شناخته می‌شود.

ارگ راین کرمان؛ شاهکاری شگفت‌انگیز در دل کویر + عکس

بر اساس برخی منابع، رود راین در زمان حکومت یزدگرد سوم ساخته شده است. دقیقا در آن زمان، اعراب در داخل مرزهای ما قدم می‌زدند که استحکامات قلعه راین نمونه‌ای باورنکردنی را به مدیر نیروهای مسلح عرب، مشاجع بن مسعود نشان داد. شاید هیچکس به یاد نمی‌آورد که نتیجه نبرد را پس از موفقیت در زمین‌های کوچک و بزرگ، یک شهر شبه نظامی در هسته کوه‌های هزار، تغییر دهد. شانزده برج دیده بانی برای غربالگری و حفاظت از ساختمان راین کرمان طراحی شده است. دوازده برج در چهار طرف حصارهای بیش از ده متری بیرون برج را پوشانده است. چهار برج دیگر در داخل ارگ و اطراف کاخ آن قرار دارند. ساختار ساختمان‌ها به گونه‌ای است که همگی دو طبقه هستند. پله‌ها آنها را به هم متصل می‌کنند.

ارگ راین کرمان؛ شاهکاری شگفت‌انگیز در دل کویر + عکس

دروازه ورودی دو طبقه است. طبقه دوم با دریچه‌های فرود برای کنترل افراد عادی، سربازان و هر حرکت دیگری ساخته شده است. البته در صورت حمله دشمن و شکست مقاومت در حصارها، سربازان حاکم از این دریچه‌ها بر روی دشمنانی که وارد قلعه می‌شوند، سرب مذاب می‌ریزند. به محض ورود به ارگ راین با کارگاه‌های آهنگری مواجه می‌شوید. با وجود اینکه آثار اسلحه و فروشگاه‌های دیگر مانند داس و قفل متعلق به گذشته است، آهنگری و چاقوسازی همچنان در برخی از این کارگاه‌ها انجام می‌شود. ارگ کرمان به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود: مردم، اعیان و حاکم.

بعد از دروازه ورودی بازار را می‌بینید که به میدانی منتهی می‌شود. از این میدان برای اطلاع رسانی به مردم استفاده می‌شد. آلاچیق والی یا حزب حاکم ارگ با ساختار هشت ضلعی زیبای خود در مرکز قلعه خودنمایی می‌کند. از آنجایی که راین یک شهر مجهز است، امکانات زیادی دارد. همه چیز داخل این ساختمان عظیم آجری بود، از اصطبل، انبار و بارانداز گرفته تا آتشکده‌های موقت و دائمی.

در مورد ارگ بم، داستان به حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. بله، درست خواندید. ارگ بم قدمتی طولانی دارد. ارگ بم چند برابر ارگ راین کرمان بزرگتر است. کافی است عکس‌های این استحکامات قبل از زلزله کرمان در سال ۱۳۶۱ را بررسی کنید تا به اهمیت و برتری آن پی ببرید. ارگ راین به عنوان خواهر جوانتر ارگ بم حدود ۱۵۰۰ سال یا بیشتر سن دارد. اما در مقایسه با ارگ بم یکی از قلعه‌های نوساز تاریخ است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید