توستر دستگاهی است که پس از استفاده بسیار کثیف می‌شود، جایی که خرده‌ها و سایر ذرات غذا در آن گیر کرده و به‌مرورزمان جمع می‌شوند.

چگونه داخل و خارج توستر خود را به‌درستی تمیز کنیم؟

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: هنگام تمیز کردن آشپزخانه باید اصول اولیه مانند پاک کردن کانترها، تمیز کردن قابلمه‌ها و تابه‌های کثیف، تخلیه زباله‌ها و قرار دادن ظروف در ماشین ظرف‌شویی به خاطر سپرده شوند. اما فقط به این دلیل که برخی از وسایل برای تمیز کردن فورا به ذهن نمی‌رسند به این معنی نیست که آن‌ها نیازی به تمیز شدن ندارند. یادگیری نحوه تمیز کردن قهوه ساز، مخلوط‌کن و حتی توستر، بخش مهمی از تمیز نگه‌داشتن آشپزخانه است.

توستر دستگاهی است که پس از استفاده بسیار کثیف می‌شود، جایی که خرده‌ها و سایر ذرات غذا در آن گیر کرده و به‌مرورزمان جمع می‌شوند. این ذرات غذا می‌توانند خطرناک شوند و بر عملکرد دستگاه شما تأثیر بگذارند، مگر اینکه به‌طور منظم تمیز شوند، به همین دلیل است که نگهداری و مراقبت مناسب از توستر ضروری است.

چرا باید توستر را به‌طور مرتب تمیز کنید؟

این مهم است که بدانید چگونه یک توستر را تمیز کنید و چند وقت یک‌بار این کار را انجام دهید تا از انتشار بوی بد در آشپزخانه، آسیب به دستگاه و همچنین پایین آمدن کیفیت غذا جلوگیری شود. توستر شما با خاکستر و خرده‌های نان سوخته جمع می‌شود و طعم ساندویچ‌های برشته‌شده‌تان را به‌مرورزمان بد می‌کند. وقتی غذا در توستر شما باشد، گرم می‌شود و می‌تواند بر عملکرد توستر شما تأثیر بگذارد و از پخت یکنواخت نان تست جلوگیری کند.

علاوه بر این، اگر خرده‌های باقی‌مانده روی المنت گرمایشی گیر کند یا بین شکاف‌ها گیر کند، خطر آتش‌سوزی نیز وجود دارد. اگر مدتی است که توستر خود را هم تمیز نکرده باشید، احتمالا متوجه بوی قوی (مثل چیزی در حال سوختن) خواهید شد و اگر تمیز نکردن توستر به یک عادت تبدیل شود، ممکن است مجبور شوید توستر خود را با یک توستر جدید جایگزین کنید زیرا قطعات به‌مرورزمان بیش‌ازحد آسیب می‌بینند.

هر چند وقت یک‌بار باید توستر را تمیز کنید؟

توسترها عمدتا با انباشته شدن خرده‌نان تست و نان‌شیرینی کثیف می‌شوند، بنابراین اینکه چند بار از توستر خود استفاده می‌کنید، عامل مهمی در تعیین نحوه تمیز کردن توستر برای نگهداری ایده آل آن خواهد بود. هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، خرده‌ها و ذرات غذای قدیمی بیشتر می‌شود و همچنین نیاز به نگهداری و تمیز کردن منظم در هفته خواهید داشت.

سینی خرده‌نان را با هر بار استفاده خالی کنید و هر هفته داخل و بیرون توستر را تمیز کنید تا به بهترین وجه از تجمع کثیفی اضافی و ذرات غذای سوخته جلوگیری کنید. برای تمیز کردن عمیق توستر و پاک کردن کباب‌پزها می‌توانید از محلول جوش‌شیرین برای از بین بردن بوهای بد استفاده کنید و این کار باید ماهی یک‌بار انجام شود.

اما به‌صورت کلی توصیه می‌شود توستر را در پایان هر هفته به‌طور مختصر تمیز کنید و حداقل دو بار در سال دستگاه را کاملا عمیق تمیز کنید. (پس از هر بار استفاده باید خرده‌های نان سوخته را جدا کنید) به این منظور شما می‌توانید وقتی توستر خاموش است از مسواک کوچک دیگری استفاده کنید تا تکه‌های نان سوخته را از توستر جدا کنید.

برای اینکه واقعا مطمئن شوید که این خرده‌ها از بین رفته‌اند، توستر را وارونه نگه دارید و آن را تکان دهید، تا جایی که خرده‌های باقی‌مانده که گیرکرده‌اند بیرون بیفتند. استفاده از یک مسواک خشک و تمیز کردن آن شکاف‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است نیز کمککننده است.

چگونه یک توستر را کامل و به‌درستی تمیز کنیم؟

فراتر از نگهداری و تمیز کردن روزانه سینی خرده‌نان، برای تمیز کردن کامل توستر و قطعات آن، به یک مسواک و محلولی حاوی مخلوط سرکه سفید و آب برای ساخت یک محلول تمیزکننده موثر نیاز دارید که به توستر برق و درخشش می‌بخشد. توستر را از برق بکشید و ابتدا مطمئن شوید که هیچ حرارتی از دستگاه خارج نمی‌شود.

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

  • مسواک
  • پارچه کوچک بدون پرز
  • سرکه سفید
  • مایع ظرف‌شویی

اولین قدم این است که سینی خرده‌نان را پیدا کنید و با مخلوط محلولی از آب و صابون ظرف‌شویی کاملا پاک کنید و خوب آبکشی کنید تا تمام خرده‌ها از بین بروند. پس از اتمام، سینی را بگذارید تا خشک شود.

گام بعدی این است که داخل توستر خود را تمیز کنید، که ممکن است به دلیل قطعات الکتریکی داخل دستگاه دشوار باشد.

سرکه سفید را با آب مخلوط‌کنید تا محلول تمیزکننده‌ای ایجاد شود. پس از مخلوط شدن، مسواک را بردارید، آن را در محلول سرکه سفید و آب فرو کنید و از آن برای تمیز کردن کویلهای حرارتی داخل توستر استفاده کنید. پس از اتمام کار، از پارچه بدون پرز برای پاک کردن اجزای داخلی بزرگ‌تر توستر خود استفاده کنید.

درنهایت، از یک پارچه میکروفیبر و یک پاک‌کننده چندمنظوره عمومی استفاده کنید تا سطح بیرونی توستر خود را کاملا پاک کنید. سعی کنید از مرطوب شدن قطعات گرمایشی نیز جلوگیری کنید. سعی کنید آن‌ها را با یک حوله خشک یا پارچه میکروفیبر به‌جای یک حوله مرطوب پاک کنید.

برای انجام یک تمیزی عمیق و واقعی، می‌توانید از محلول جوش‌شیرین استفاده کنید و نسبت‌های مساوی جوش‌شیرین و صابون ظرف را مخلوط‌کنید. توجه داشته باشید که توسترهای آلومینیومی به مواد شیمیایی موجود در محصولات تمیزکننده حساس هستند. بنابراین قرار گرفتن در معرض این مواد ممکن است باعث آسیب به داخل یک توستر آلومینیومی شود. کمی تحقیق کنید تا بفهمید کدام راه‌حل برای توستر شما مناسب است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید