برای یک میان وعده خوشمزه، آش‌های محلی انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. انواع و اقسام آش‌های کرمانشاهی با اسم‌های جالبشان طعمی بی‌نظیر دارند که تجربه آن‌ها خالی از لطف نیست.

لیستی از آش‌های خوشمزه کرمانشاهی

 به گزارش سلام نو، به جرأت می توان گفت که آش عباسعلی یکی از مقوی ترین آش های استان کرمانشاه می باشد و مهمتر از همه نام گرانترین آش محلی نیز می توان روی این آش گذاشت. لوبیا سفید، برنج نیم دانه، نخود، جو، گندم پوست کنده، عدس، پیاز، آب قلم، روغن کرمانشاهی، گوشت مغز ران گوساله، دارچین و نمک و فلفل از جمله مواد تشکیل دهنده این آش پر مغذی هستند.

باید بدانید که این غذای سنتی چندین سال متوالی عنوان مقام اول را در جشنواره های غذا کسب کرده است. کشدار بودن این آش به خاطر وجود آب قلم و گوشت فراوان مشخصه اصلی این غذا می باشد.

لیستی از آش‌های خوشمزه کرمانشاهی

آش دوغ

از آش های اصیل و سنتی کرمانشاه می توان به آش دوغ اشاره کرد. البته ناگفته نماند که در گویش محلی مردم این استان معروف به آش ماست است. چرا که پس از اینکه حسابی جا افتاد دوغ به غلظتی هم اندازه غلظت ماست می رسد به همین خاطر به آن آش ماست میگویند.

این آش در ایام نوروز فصل بهار طرفداران زیادی در بین خانواده های کرمانشاهی به خود اختصاص می دهد و کدبانو های کرمانشاهی آنرا در این فصل با ترکیبی از موادی همچون بلغور گندم، لپه، سیر تازه، سبزی آش، پیاز، نمک و زردچوبه، نعناع تهیه می کنند و در محفل گرم خانواده های خود می کنند.

آش سورانه

گیاهی به نام سورون با فرا رسیدن فصل بهار که شبیه به تره است در منطقه کرمانشاه شروع به رشد می کند که اصلی ترین مواد آش سورانه هم این گیاه بومی می باشد. این آش شباهت بسیار زیادی به یک نوع بورانی دارد و اکثراً در فصل بهار پخته می شود.

کد بانو های کرمانشاهی در تهیه این آش خوشمزه، گیاه سورون را همراه با روغن زیتون، گوشت چرخ کرده، رب انار، شکر و پیاز ترکیب می کنند و در نهایت یک آش خوشمزه محلی درست می کند.

لیستی از آش‌های خوشمزه کرمانشاهی

آش کشک و بادمجان

در فهرست غذاهای محله استان کرمانشاه غذای دیگری به نام آش کشک و بادمجان وجود دارد که از خانواده آش ها می باشد. این آش مقوی را در اکثر مجالس طبخ می کنند و از آن به عنوان یک غذای مجلسی یاد می شود.

آش کشک و بادمجان از ترکیب موادی همچون نخود، لوبیا چیتی، نعنا داغ، بادمجان، کشک، پیاز داغ، عصاره گوشت، فلفل قرمز، فلفل سیاه نمک، عدس، برنج، لوبیا قرمز و نمک بدست می آید. اگر نیم نگاهی به مواد اولیه این غذای مقوی بیندازید متوجه خواهید شد که ارزش غذایی آن چقدر بالا است و مطمئنا نمی توانید از خوردن آن امتناع کنید.

آش ترخینه

اگر قصد دارید یک پیش غذای عالی و خوشمزه برای عزیزانتان بپزید پیشنهاد می کنیم آش ترخینه را امتحان کنید این آش یک غذای مقوی و پر از آنتی بیوتیک می باشد و برای بهبود سرماخوردگی گزینه ی خوبی است. ترخینه از سوپ های معروف کرمانشاه است و از گندم و دوغ درست می شود که به شکل گلوله های خشک شده و آماده می باشد.

آش بلغور

از دیگر غذاهای خوشمزه ی کرمانشاه آش بلغور می باشد که از گوشت چرخ کرده، بلغور گندم، کشک، پیاز وادویه درست می شود وجود کوفته ریزه ها به آش طعم و شکل خاصی می بخشد و چون بلغور در آش استفاده می شود این آش سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها و آنتی اکسیدان و فیبر می باشد.

لیستی از آش‌های خوشمزه کرمانشاهی

شلمین

غذای سنتی و خوشمزه دیگر استان کرمانشاه که به زحمت و زمان پخت زیادی احتیاج دارد شلمین می باشد. شلمین یا شلم دقیقاً همان شلغم میباشد که از سر و برگ آن در این غذا به کار برده می شود.

موادی که داخل این آش خوشمزه به کار برده می شود معمولا از فصل تابستان و بهار ذخیره شده و در فصل زمستان برای پخت آن استفاده می شود. این مواد عبارتند از:نخود، شلغم، آلوچه، عدس، برگ قیسی، کشمش، گردو، روغن و نمک. چنانچه مطالب غذای ترش مزه ای هستید پیشنهاد می کنیم خوردن این آش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 منبع: نمناک

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید