پیش از این که به انواع روش‌های انجام ارتودنسی تیکه ‌ای بپردازیم؛ بهتر است که بدانیم که فرآیند ارتودنسی دندان به طور کلی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شود.

همه چیز درباره ارتودنسی تیکه ای

ارتودنسی تیکه ‌ای یا چند دندان، برای درمان بیمارانی که ناهنجاری‌های دندانشان شدت زیادی ندارد و می‌خواهند فقط چند دندان را ارتودنسی کنند؛ کاربرد دارد. به‌همین دلیل به آن ارتودنسی  چند دندان گفته می‌شود. شاید در مواردی که کج بودن دندان‌ها در ظاهر چندان مشخص نیست، تصور کنید که انجام ارتودنسی تیکه ‌ای ضرورت چندانی ندارد. اما مرتب و صاف کردن دندان‌ها تحت هر شرایطی لازم است. چرا که در وهله اول، مرتب بودن دندان‌ها برای هضم غذا و جویدن آن لازم است. اگر دندان‌های شما کج و نامرتب باشد شما نمی‌توانید غذا را به طور کامل بجوید به این ترتیب غذا به صورت تکه‌ای و قسمت‌های بزرگ وارد معده شما شده و شما را دچار مشکلات گوارشی می‌کند. از دیگر دلایلی که موجب اهمیت انجام ارتودنسی چند دندان می‌شود این است که اگر دندان شما کج باشد به دندان‌های دیگر شما نیز فشار وارد کرده و موجب پوسیدگی آن‌ها می‌شود. بنابراین حتی اگر دندان کج شما در انتهای فک‌تان بوده و چندان مشخص نیست؛ باز هم توصیه ما به شما این است که حتماً برای درمان آن اقدام نمایید. در بهترین حالت اگر دو یا سه دندان کج شما در کنار هم قرار داشته باشند؛ دندانپزشک می‌تواند با  استفاده از روش ارتودنسی تیکه ‌ای و نگهدارنده دندان، دندان‌های شما را مرتب کند.

اثربخشی ارتودنسی تیکه‌ای به چه مسائلی بستگی دارد؟

مناسب بودن و اثربخشی روش ارتودنسی تیکه ‌ای  و مرتب شدن دندان‌ها به شرایط مختلفی بستگی دارد که در ادامه آن‌ها را نام می بریم.

  • سن فرد بیمار.
  • میزان انحراف دندان‌ها.
  • مقدار شیب دندان‌های کج.
  • وضعیت فک.
  • میزان شلوغی دندان‌ها.
  • وضعیت رادیوگرافی فرد بیمار.

پیش از این که به انواع روش‌های انجام ارتودنسی تیکه ‌ای بپردازیم؛ بهتر است که بدانیم که فرآیند ارتودنسی دندان به طور کلی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شود. در ارتودنسی ثابت، بیمار نمی‌تواند دستگاه و سیم‌های ارتودنسی را از دهان خارج کند. در این نوع ارتودنسی اجزا به صورت نگین‌هایی بر روی دندان چسبانده می‌شوند و ثابت می‌ماند که به این نگین‌ها براکت گفته می‌شود. این روش درمان ارتودنسی برخلاف ارتودنسی متحرک وابسته به همکاری بیمار نیست. حال ارتودنسی متحرک نیز به این معنی است که بیمار می‌تواند دستگاه ارتودنسی را در زمان غذا خوردن از دهان خود خارج کرده و سپس آن را سر جای خود بگذارد. در این روش انجام ارتودنسی از آنجایی که بیمار اختیار خارج کردن دستگاه از دهان خود را دارد؛ نتیجه و روند درمان وابستگی بسیاری به همکاری بیمار دارد. از هر دو ارتودنسی، یعنی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک می‌توان هم برای درمان انحراف دندان‌های فک بالا و هم برای درمان انحراف دندان‌های  فک پایین و حتی هر دو  فک بالا و پایین به طور همزمان استفاده کرد.

روند و مراحل درمان دندان‌های کج به روش ارتودنسی تیکه‌ای

 جهت انجام ارتودنسی چند دندان، دکتر متخصص ارتودنسی در مرحله اول وضعیت فک و دندان‌های فرد بیمار را به وسیله عکس‌برداری بررسی می‌کند تا به این نتیجه برسد که انجام این نوع ارتودنسی، روش مناسبی جهت درمان بیمار است یا خیر؟ پس از بررسی شرایط بیمار و میزان کج بودن و انحراف دندان‌ها یکی از روش‌های زیر برای انجام ارتودنسی چند دندان یا ارتودنسی تیکه ‌ای جهت درمان و اصلاح وضعیت دندان کج بیمار انتخاب می‌شود.

ارتودنسی چند دندان به روش معمولی

در این روش، متخصص ارتودنسی دندان براکت‌ها را بر روی دندان‌های کج نصب کرده و در بازه زمانی ارتودنسی کامل که بین یک و نیم تا دو سال است؛ فرآیند درمان انجام می‌شود. جهت انجام ارتودنسی چند دندان تعداد دندان‌هایی که به  ارتودنسی نیاز دارند باید به اندازه‌ای  باشد که طول سیمی که روی آنها قرار خواهد گرفت؛ توانایی وارد کردن فشار لازم جهت جابجایی و اصلاح شرایط دندان‌ها را داشته باشد. برای مثال اگر فقط دندان‌های جلو، کج بوده و به ارتودنسی نیاز داشته باشند؛ می‌شود دندان‌های عقب را آزاد گذاشت تا ارتودنسی به صورت تکه‌ای و روی چند دندان جلویی که کج است  قرار گیرد.

ارتودنسی چند دندان شش ماهه

 در صورتی که دندان‌های فرد انحراف چندان زیادی نداشته باشند و فقط برای مثال دو دندان جلویی کمی کج باشد؛ متخصص ارتودنسی دندان برای  اصلاح وضعیت دندان‌ها از ارتودنسی شش ماهه استفاده می‌کند. نکته لازم توجه در این زمینه این است که این بازه زمانی شش ماهه رقمی تخمینی و میانگین است و ممکن است در برخی بیماران این  زمان کمتر و در برخی بیشتر طول بکشد.

ارتودنسی چند دندان

ارتودنسی تیکه‌ای پشت دندانی

 در صورتی که فرد بیمار نخواهد براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی آن مشخص باشد؛ می‌تواند از گزینه ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال استفاده کند. برای مشخص نبودن براکت‌های ارتودنسی از ارتودنسی نامرئی نیز می‌توان استفاده کرد.

ارتودنسی تیکه‌ای فک بالا

اگر دندان‌های فک پایین بیمار، مرتب باشند و تنها دندان‌های فک بالا نیاز به مرتب شدن داشته باشند؛ متخصص ارتودنسی دندان می‌تواند پس از بررسی شرایط دندان و فک‌ها در صورتی که جهت انجام ارتودنسی تیکه ‌ای در فک بالا نیاز به نیرو گرفتن از دندان‌های فک پایین باشد از ارتودنسی  در فک بالا استفاده کند. اما در شرایطی که نیاز باشد برای اینکه فک بالا و پایین روی هم قرار گیرند از کش جهت هماهنگی استفاده شود؛ نمی‌توان از ارتودنسی تیکه ‌ای بهره برد و در این وضعیت دندان‌های فک بالا و پایین نیاز به براکت دارند.

کلینیک دندانپزشکی در تهران

 ارتودنسی تیکه‌ای فک پایین

 جهت انجام ارتودنسی تیکه ‌ای فک پایین، متخصص ارتودنسی پس از بررسی شرایط فک و دندان‌ها تعیین می‌کند که آیا انجام روش ارتودنسی برای فک پایین بیمار امکان پذیر است یا خیر؟! در این روش باید به این مسئله توجه کرد که هنگام خوردن غذا به دندان‌های فک پایین، ضربه زیادی وارد می‌شود. بنابراین هنگام ارتودنسی دندان‌های فک پایین براکت‌ها باید به نحوی نصب شوند که در معرض ضربه و فشار قرار نگیرند. این روش اصولا جهت اصلاح ایرادات جزئی فک و دندان به کار می‌رود.

ارتودنسی تیکه ‌ای دو دندان جلویی یا همان ارتودنسی خرگوشی

 انجام ارتودنسی چند دندان برای دو دندان جلویی با ارتودنسی ثابت، امکان‌پذیر نیست. چرا که سیم کوتاهی که فقط دو دندان را در بر بگیرد؛ نمی‌تواند دندان‌ها را مرتب کند. پس اگر دو دندان جلویی حالت خرگوشی داشته باشد؛ متخصص ارتودنسی دندان با کمک گرفتن از دندان‌های دیگر و گذاشتن براکت بر روی آن‌ها سعی به مرتب کردن وضعیت دندان خرگوشی بیمار می‌کند.

کلینیک ارتودنسی در تهران

بهترین مکان برای ارتودنسی در تهران؛ کلینیک تخصصی دندانپزشکی

اگر شما نیز از ظاهر دندان‌های خود ناراضی هستید و با دندان‌هایتان دارای انحراف شدید بوده و نیاز به ارتودنسی به ویژه ارتودنسی تیکه ای یا چند دندان دارید؛ بهتر است به یک کلینیک معتبر و دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. چرا که ارتودنسی دندان علاوه بر تاثیری که بر جنبه زیبایی و ظاهری شما دارد؛ تاثیر بسزایی نیز در وضعیت سلامت شما  می‌گذارد. در این صورت توصیه ما به شما، مراجعه به کلینیک دندانپزشکی ایده آل است.  متخصصین دندانپزشکی کلینیک ایده آل، از بهترین دندانپزشکان تهران در حوزه های ارتودنسی، ایمپلنت، کامپوزیت دندان و دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی کودکان هستند. شما میتوانید برای مراجعه به شعب کلینیک ایده آل در غرب و شرق تهران، همه روزه از طریق تماس با شماره تلفن های مربوطه نوبت دریافت کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید