چشمه سبزپوشان محل زندگی ماهیان گونه باربوس، سیاه ماهی و کامبوزیا و گونه‌ های مختلف از نرم تنان و پلانکتون ‌ها است.از ویژگی‌های این چشمه تغییر دمای آب آن در فصول گرم و سرد سال است که می توان همیشه در آن شنا کرد.

آیا به چشمه سبزپوشان برغنی سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، شهرستان حاجی آباد در شمال استان هرمزگان که خرمای پیارم آن شهرتی ملی پیدا کرده با طبیعتی سرسبز و منطقه های بکر و دیدنی، دروازه ای شیرین و جذاب برای خوشامد گویی به هزاران گردشگر و مسافر نوروزی است. چشمه سبزپوشان از مکان ‌های دیدنی و گردشگری زیبای شهرستان حاجی آباد محسوب می ‌شود و در فصل تابستان پذیرای مهمانان از مناطق مختلف کشور و تفرجگاهی برای مردم شهرستان است که روزهای تعطیل خود را در کنار این چشمه زیبا و طبیعت بکر آن می گذرانند. این چشمه زیبا که در بین نخلستان های شهرستان حاجی آباد در روستای برغنی قرار دارد، بیضی شکل است و با نام محلی «گُلم سوز پوشُن» نیز نامیده می شود. از ویژگی‌های این چشمه تغییر دمای آب آن در فصول گرم و سرد سال است که می توان همیشه در آن شنا کرد. کنار این چشمه یک امامزاده وجود دارد که می توانید از آن نیز دیدن کنید.

آیا به چشمه سبزپوشان برغنی سفر کرده‌اید؟

استان هرمزگان هرچند که با شرجی و گرما و باغ‌ های انبه و خرما نامی آشناست، اما مکان‌ هایی در این استان وجود دارد که تنوع طبیعت بکر و زیبا و آب و هوای خنک آن در منطقه ای مانند حاجی آباد، گردشگران را غافلگیر می کند. این شهرستان خوش آب و هوای هرمزگان در کنار محور ترانزیتی بندرعباس–سیرجان دارای طبیعت بکر و جاذبه های تاریخی و گردشگری است که سبب شده هر گردشگری که از سمت شمال به هرمزگان وارد می شود، از این جاذبه ها دیدن کند. چشمه سبز پوشان برغنی نیز در همین منطقه واقع شده و از بزرگترین چشمه های استان هرمزگان است که فضایی بسیار دلنشین در این منطقه خلق کرده است. گردشگرانی که به روستای برغنی سفر می کنند اغلب برای شنا از آن لذت می برند و اوقات خوشی را در کنار دوستان و خانواده در کنار این چشمه می گذرانند. آب این چشمه برای مصارف کشاورزی و آبیاری نخلستان ها و مرکبات و همچنین زمینهای روستای گنج و باغات منطقه حفا، طارم و هاشم آباد را که در مسیر این چشمه هستند، پوشش می ‌دهد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3024/sabzpushan-spring-7.jpg


مشخصات چشمه

میزان آبدهی این چشمه ۳۶۰ لیتر در ثانیه می باشد و مظهر چشمه سبز پوشان بیضی شکل با عرض ۱۵ متر مربع و عمق دو و نیم متر با متوسط درجه حرارت ۲۸ درجه سانتیگراد است. فضای این چشمه محیط مناسبی را برای رشد برخی از گونه جانوری، گیاهی و چشمه محل زندگی ماهیان گونه باربوس، سیاه ماهی و کامبوزیا و گونه‌ های مختلف از نرم تنان و پلانکتون ‌ها است. همچنین از جوامع گیاهی این منطقه می ‌توان به جنس لویی، نسی، بندواش، علف هفت بند، بوریا، مورتی اشاره کرد. در کنار این چشمه زیبا درختان گز و کُنار و خرما به زیبایی در کنار هم قرار گرفته و منظره ای بسیار بکر ایجاد کرده است. چشمه سبزپوشان از بزرگ ترین چشمه های استان هرمزگان است و از ویژگی های این چشمه که بسیاری از مردم را حیرت زده می کند تغییر دمای آب در فصول مختلف است بطوریکه در تابستان سوزان جنوب، آبی خنک و زلال و در زمستان سرد و خشک، آبی ولرم دارد و متناسب با دمای بدن انسان است. به همین دلیل در همه فصول سال می توان در این چشمه شنا کرد.

جالب است بدانید مردم این روستا بر این باور هستند که ماهی های این چشمه متعلق به زیارتگاه بوده و نباید آنها را صید کنند، با صید این ماهی ها بی شک برای شخص مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد و از گردشگران نیز می خواهند هرگز ماهی های چشمه را صید نکنند. در بالای تپه کنار چشمه، بقعه امامزاده نیز دیده می شود. این منطقه در فصل تابستان پذیرای مهمانان از مناطق مختلف کشور و یک تفرجگاه برای مردم خود شهرستان است که روزهای تعطیل خود را در کنار این چشمه زیبا گذرانده و از طبیعت بکر اطراف آن لذت می برند.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3024/sabzpushan-spring-17.jpg

جاذبه‌های گردشگری منطقه

آبشار تزرج (تزرگ) نیز از مناطق خوش آب و هوای حاجی آباد در میان نخلستان های روستای تزرج در جنوب غربی شهر حاجی آباد قرار دارد.

موقعیت مکانی

این چشمه در ۲۵ کیلومتری جنوب شهرستان حاجی آباد در وسط روستای برغنی (از توابع حاجی آباد) در مسیر آبشار تزرج واقع شده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید