متن پیش رو به دلایل اصلی رشد مشاغل دورکاری در استان کرمان نگاهی داشته است. پس از آن هم فرصت‌های شغلی دورکاری در کرمان و مزایا و معایب دورکاری را مورد بررسی قرار داده است.

دلایل اصلی رشد مشاغل دورکاری در استان کرمان چیست؟

در دو سه سال اخیر رشد دورکاری کارمندان در بسیاری از مشاغل در سراسر دنیا افزایش پیدا کرد. همه‌گیری ویروس کرونا و پیشگیری از آن از مهم‌ترین عواملی بود که زمینه دورکاری را در سازمان‌های دولتی و خصوصی فراهم کرد. یک نمونه از دورکاری که بسیاری از خانواده‌ها پس از دوران کرونا با آن روبه‌رو شدند، کلاس‌های غیرحضوری مدارس و مراکز آموزش عالی بود. استان کرمان نیز هم‌زمان با دیگر استان‌های ایران درگیر این مسئله شد و استخدام کرمان نیز در مشاغل غیرحضوری افزایش یافت.

دورکاری چیست؟

دورکاری به این معنا است که شما در فضایی دور از محل کار باشید و وظایف شغلی خود را انجام دهید. بازدهی بسیاری از کارها به صورت دورکاری، مانند فریلنسری از راه دور و نزدیک تفاوت چندانی ندارند؛ اما برخی از مشاغل مانند تدریس درس‌های عملی به‌صورت حضوری و از راه نزدیک نتیجه بهتری خواهند داشت.

دلایل رشد دورکاری در استخدام کرمان

استان کرمان نیز همانند دیگر استان‌های ایران در دو سه سال اخیر پیدایش مشاغل دورکاری را که در آن نیازی به حضور در شرکت، موسسه یا دانشگاه نبود، تجربه کرد. از دلایل رشد دورکاری در کرمان می‌توان به مواردی که در ادامه می‌آیند، اشاره کرد.

همه‌گیری ویروس کرونا

می‌توان گفت پدید آمدن بیماری کرونا مهم‌ترین عامل در بازار کار مشاغل دورکاری و رشد آن‌ها در استان کرمان شد. به‌عنوان نمونه می‌توان به شغل‌های فریلنسری در شبکه های اجتماعی، مشاغل خانگی و تولید محتوا اشاره کرد.

شغل‌های جدید که فضای کاری خاص خود را می‌طلبد

در سال‌های اخیر، استخدام کرمان نیز همانند فرصت‌های استخدام در شهرهای دیگر ایران با نوعی از مشاغلی روبه‌رو شد که نیازی به محل کار ثابت نداشتند. از این نمونه مشاغل می‌توان به شغل نویسنده و تولید محتوای نوشتاری اشاره کرد. ادمین بودن در شبکه‌های اجتماعی هم شغلی است که آن را در هر جایی از دنیا می‌توان انجام داد.

شما می‌توانید برای مشاهده فرصت‌های دورکاری در کرمان این آدرس اینترنتی را چک کنید.

استقبال برخی شرکت‌ها از دورکاری

دورکاری نیاز به فضا را برای بسیاری از شرکت‌ها به کمترین اندازه می‌رساند. این عامل باعث شده تا بسیاری از شرکت‌ها از آن استقبال کنند.

فرصت‌های دورکاری در استخدام کرمان

بسیاری از شغل‌ها مانند آتش‌نشانی، اورژانس، کارهای بیمارستانی و... امکان دورکاری ندارند. برخی از شغل‌ها را می‌توان به هر دو صورت دورکاری و کار در محل انجام داد؛ اما برخی از کارها به صورت دورکاری نتیجه بهتری دارند. از نمونه مشاغل دورکاری در کرمان می‌توان به مشاغلی که در ادامه می‌آیند، اشاره کرد.

نویسندگی

نویسندگی یکی از شغل‌هایی است که هرچه مکان آن خلوت‌تر و بی‌سروصداتر باشد، فرصت تمرکز بیشتری برای نویسنده فراهم می‌کند. نویسندگی برای سایت‌های مختلف و تولید محتوای نوشتاری برای کسب و کارهای گوناگون یکی از شغل‌هایی است که دورکاری آن ثمربخش است.

برنامه‌نویسی

دورکاری برای برنامه‌نویسان هم یکی از بهترین فرصت‌های شغلی را پدید آورده است. می‌توان گفت برنامه‌نویسی از شغل‌های پردرآمدی است که امکان دورکاری در آن بسیار است.

ویراستاری

از دیگر مشاغلی که در دورکاری نتیجه بهتری می‌دهد، ویراستاری است. ویراستاران نیز به‌طور معمول به کار در منزل اشتغال دارند و سفارش‌های خود را از راه دور تحویل گرفته و تحویل می‌دهند.

ادمین و مدیر شبکه های اجتماعی

دنیا در دهه جدید وارد فاز جدیدی از تعاملات شده است. رشد کسب‌وکار در دنیای جدید وابسته به اینترنت و شبکه های اجتماعی است. هر شغلی برای پیشرفت کردن و دیده شدن نیاز به تبلیغ دارد و فرقی نمی‌کند این شغل برای استخدام کرمان باشد، یا استخدام در هر شهر دیگر.

شبکه‌های اجتماعی فرصت تبلیغاتی خوب و همیشگی را برای بسیاری از مشاغل فراهم کرده‌اند. به همین دلیل مدیر یا ادمین شبکه های اجتماعی از شغل‌های پولسازی شده که در سال‌های اخیر با رشد بسیاری همراه بوده است.

کارشناس تولید محتوا

یکی دیگر از فرصت‌های دورکاری در استخدام کرمان تولید محتوای نوشتاری، تصویری و انواع دیگر آن است. همان‌گونه که اشاره شد، بسیاری از مشاغل به این آگاهی رسیده‌اند که برای دیده شدن باید تبلیغاتی موثر داشته باشند. تبلیغات اینترنتی که بهترین آن تولید محتوای نوشتاری است، یکی از پرکاربردترین آن‌ها است

مشاغل دیگر دورکاری استخدام کرمان

مشاغل دیگری مانند پشتیبانی وب‌سایت و بسته بندی از نمونه شغل‌های پولسازی است که دورکاری آن‌ها پربازده‌تر از حالت حضوری آن است.

مزایای دورکاری در استخدام کرمان

از مزایای دورکاری کارمندان می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد که در ادامه هرکدام را نام خواهیم برد.

استفاده بهتر از زمان

فرصت دورکاری استخدام کرمان می‌تواند در زمانی که صرف رفت‌وآمد به محل کار می‌شود، صرفه‌جویی کند. یکی از بهترین دستاوردهای دورکاری کارمندان، دور ماندن از ترافیک، آلودگی هوا و صرف وقت در راه محل کار و بازگشت به خانه است.

سلامت ماندن در دوران همه‌گیری ویروس کرونا

از دیگر مزایای دورکاری، پیشگری از ابتلا به ویروس کرونا است. موثرترین عامل دور ماندن از چنین بیماری‌هایی، فاصله‌گذاری اجتماعی است که کار در منزل شرایط آن را فراهم می‌کند.

مزایای دیگر دورکاری

· کاهش ترافیک

· کاهش نرخ بیکاری در اثر پیدایش مشاغل جدید

·  توجه بیشتر کارفرمایان به بازدهی افراد و نه به حضور آن‌ها در محیط کار

· گسترش جغرافیایی مشاغل مختلف و ارائه خدمات در سطح گسترده‌تر

· امکان استخدام افراد بدون در نظر گرفتن محدودیت جغرافیایی

· ایجاد شغل دوم برای افرادی با نیاز روحی یا مالی به شغلی دیگر

· فراهم کردن زمینه‌های شغلی و ایجاد مشاغل خانگی برای زنان خانه‌دار، کم‌توانان جسمی و افراد دیگر

معایب دورکاری در فرصت استخدام کرمان

دورکاری عیب‌ها و اشکالات مختلفی نیز دارد. از معایب دورکاری به موارد مختلفی می‌توان اشاره کرد که عبارت‌اند از:

· کاهش تعاملات اجتماعی در بین افراد جامعه

· نیاز به رایانه و ابزارهای مختلف دیجیتال، و همچنین نرم‌افزارهای پشتیبان

· نیاز افراد دورکار به سواد رایانه‌ای و زبان انگلیسی

· نیاز به امنیت اطلاعات و داشتن توان لازم برای مقابله با تهدیدات شبکه‌ای

· نبودن نظارت درست بر کار کارکنان

· دشوار شدن ارزیابی کارکنان

· نیاز به سرمایه برای مشابه‌سازی فضای شغلی در خانه

· پدید آمدن هزینه‌های جدید، مانند هزینه تجهیزات رایانه‌ای، سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، اینترنت و...

سخن پایانی

همان‌گونه که اشاره شد، مشاغل دورکاری توسط بسیاری از افراد به‌عنوان شغل اصلی انتخاب می‌شوند و هم امکان کار به‌عنوان شغل دوم در آن‌ها وجود دارد. در استان کرمان فرصت‌های زیادی برای دورکاری به‌عنوان شغل اول یا شغل دوم برای شهروندان کرمانی فراهم است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید