برخی مردم منطقه دلیل نامگذاری چشمه مرغاب را وجود مرغ‌های کوهی می دانند که در اطراف چشمه هستند. بعضی افراد نیز دلیل نامگذاری آنرا به رویش علف‌های مرغی در حاشیه رودخانه نسبت داده‌اند.

چشمه مرغاب تیران و کرون مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، چشمه مرغاب، منطقه نمونه گردشگری و تفرجگاهی سی هکتاری در استان اصفهان، شهرستان تیران و کَروَن می باشد که در شش ماه نخست سال میزبان گردشگران است.  آب و هوای خوش کوهستانی و قابل شرب بودن آب زلال و خنک چشمه مرغاب، گردشگران فراوانی را بسوی خود می کشاند، این چشمه از  ارتفاعات منطقه می جوشد.

منطقه نمونه گردشگری چشمه مرغاب در شهر عسگران تیران و کرون، با جاذبه های طبیعی بکر و زیبا گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. "چشمه مرغاب" که از معروف‌ ترین چشمه‌ های استان اصفهان است، از دل زمین می ‌جوشد و به دلیل عبور آب از میان سنگ‌ های آهکی آب این چشمه و  رودخانه‌ حاصل از آن بسیار زلال و شفاف است.

مرغاب از چند چشمه تشکیل شده است که در دامنه‌ کوه، در پایین کوه و همچنین بین دو کوه همجوار جاری هستند. هر چند سال یک ‌بار ممکن است جای این چشمه‌ ها تغییر کند و آب از سمت دیگری فوران کند. قدیمی‌ ها معتقد بودند در بهار و هنگام رعد و برق، وقتی آسمان صدا کند آب چشمه‌ ها زیاد می‌ شود، به ‌گونه ‌ای که ‌همه‌ روستاها و مناطق زیر دست را آبیاری خواهد کرد. چشمه مرغاب که آب آن از دل کوه به پایین سرازیر می ‌شود، سرچشمه بزرگ ‌ترین رودخانه‌ استان اصفهان است و به زاینده ‌رود می‌ ریزد.

چشمه مرغاب تیران و کرون مقصدی مناسب برای گردشگری

چشمه مرغاب از بخش کرون سرچشمه گرفته و به سد شهید منتظری (خمیران) می‌ر یزد و تامین کننده آب کشاورزی شهرستان تیران و کرون می باشد. با وجود کاهش میزان آب چشمه مرغاب، همچنان آب بخش کشاورزی شهرستان و آب قنوات دشت را فراهم می کند. این چشمه در دهانه دالانکوه در شهرستان تیران و کرون واقع شده و از برف ‌های دائمی کوه تغذیه می‌ شود. این چشمه در تمام طول سال دارای آب فراوان است. به عبارتی این چشمه تنها جریان آب سطحی است که در این شهرستان قرار دارد و پس از طی مسافتی معادل ۱۰۰ کیلومتر به زاینده رود پیوسته و به نوعی از سرچشمه های آب زاینده رود است.

آب چشمه مرغاب از لابه لای سنگ ‌های آهکی واقع در رشته کوه‌ های زاگرس جاری می شود و در نتیجه آب آن بسیار زلال و گوارا است. برف‌ های موجود در ارتفاعات کوههای اطراف به دل کوه نفوذ کرده و پس از گذر از دل کوه و عبور از سنگهای آهکی توسط طبیعت تصفیه شده و از راه چشمه مرغاب به بیرون جریان می یابد. چشمه مرغاب اصفهان در سنگ‌ های آهکی کرتاسه به وجود آمده است، که در زیر این نواحی نیز طبقات شیست و شیلی قرار دارد،‌ ارتفاعات منطقه نیز مربوط به دوران سوم زمین شناسی بوده و بخشی از کوه‌ های داخلی زاگرس محسوب می شود.

رودخانه و یا چشمه مرغاب علاوه بر تغذیه سفره آب زیر زمینی به ‌دلیل قابلیت نفوذ در بستر خاک تاثیر مستقیمی بر روی قنوات موجود درحریم و حواشی رودخانه دارد و از همین روی رودخانه مذکور شرایط تشکیل پرآب ترین قنوات دشت را فراهم کرده است.  چشمه مرغاب اصفهان یکی از بهترین مکانها برای کسب آرامش و لذت بردن از طبیعت است.

چشمه مرغاب تیران و کرون مقصدی مناسب برای گردشگری

بهترین فصل سفر به چشمه مرغاب

بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به چشمه مرغاب می باشد، به دلیل کوهستانی بودن منطقه زمستان های آن بسیار سرد است ولی سفر در پاییز و زمستان به این منطقه نیز خالی از لطف نیست و زیبایی های خود را دارد.

آیا میتوان شب را در چشمه مرغاب گذراند؟

با توجه به آلاچیق های ساخته شده و سرویس بهداشتی موجود امکان چادر زدن هست. از نظر امنیت مناسب بوده دو روستا نیز در نزدیکی چشمه مرغاب واقع شده اند.

موقعیت مکانی

چشمه مرغاب در شرق رشته ‌کوه «دالانکوه» و ۳۸ کیلومتری شهرستان تیران در استان اصفهان به سمت غرب و پس از روستای «قلعه ناظر» در عسگران قرار دارد. می توانید از طریق بزرگراه تیران-داران  به روستای قلعه ناظر در عسگران دسترسی یافته و سپس مسیر چشمه مرغاب را طی کنید.

چشمه مرغاب تیران و کرون مقصدی مناسب برای گردشگری

مشکلات

آلاچیق ‌های بدون سقف، نبودن سرویس بهداشتی تمیز و کافی در محوطه، نداشتن دکه ‌ای برای تأمین نیازهای اولیه‌ گردشگران و حتی نبودن مکانی مناسب برای پارک ماشین از جمله مشکلات این منطقه است. حدود پنجاه آلاچیق در این منطقه نصب شده که در ماه‌ های نخست، سقف داشتند؛ اما حدود یک‌ سال پیش، باد همه‌ سقف ‌های کاذب این آلاچیق‌ ها را از جا کند و پس از آن هم آلاچیق‌ ها همچنان بدون سقف باقی مانده اند. لازم به ذکر است که «چشمه مرغاب» در اختیار شهرداری شهرستان عسگران است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید