این بنا به دستور خواجه غیاث الدین محمد ابنخواجه تاج الدین بهرام سمنانی از وزرای دوره تیموری بنا گردیده است. این بنا با مساحت تقریبی ۱۰۰۰ متر مربع که در شمال غرب پهنه ساخته شده دارای دوردگاه ورودی زنانه و مردانه می‌باشد .

آیا به موزه گرمابه حضرت سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، حمام پهنه از بناهای قرن نهم هجری قمری است که در سال ۸۵۶ ه. ق به دستور خواجه غیاث الدین محمد ابنخواجه تاج الدین بهرام سمنانی از وزرای دوره تیموری بنا گردیده است. این گرمابه در بخش مرکزی شهر سمنان و در کنار مجموعه مسجد جامع، مسجد امام، تیمچه پهنه و راسته بازار قرار گرفته است.

یکی از قسمتهای جالب توجه این حمام، سر در زیبا و کاشیکاری شده آن است و در بالای در ورودی اشعاری به خط نستعلیق خوانا و استادانه نقش بسته است. اسکلتی که متعلق به مادر و جنینی در شکمش میباشد و مربوط به ۴۵۰۰ سال پیش است، در این مکان نگهداری میشود.
این بنا پس از انجام عملیات مرمت به صورت موزه تغییر کاربری داده و هم اکنون مورد بازدید قرار میگیرد.

حمام پهنه یکی از آثار قدیمی و ارزشمند سمنان است ‌، که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این حمام که در گوشه شمال غربی تکیه پهنه سمنان، بین مسجد جامع، مسجد امام خمینی و امامزاده یحیی قرار گرفته، در سال ۸۵۶ هجری قمری، در زمان سلطنت ابوالقاسم بابرخان، پادشاه تیموری و به دستور وزیر وی، خواجه غیاث‌الدین بهرام سمنانی ساخته شده‌است.

این بنا با مساحت تقریبی ۱۰۰۰ متر مربع که در شمال غرب پهنه ساخته شده دارای دوردگاه ورودی زنانه و مردانه می باشد . در ورودی مردانه دارای دو صفه می باشد که از سه طرف کاشیکاریها زیبا آن را احاطه نموده است و مجموعه کاشی کاریهای سر در آن طبق آنچه در گوشه کار درج شده «عمل زین العابدین سمنانی » می باشد. سقف گرمخانه آن را گنبد زیبایی پوشانده است و نورگیرهای متعدد این محل را زیباتر نموده است. همین صحن به محل عرضه و نمایشگاه دائمی آثار باستان شناسی اختصاص دارد که از تپه حصار دامغان و خطیرکوه و تپه خندق سمنان منطقه خرند و... به دست آمده اند.

در کل، ساختمان حمام از سه قسمت تشکیل یافته است: قسمت اول رختکن یا سربینه است که به وسیلهٔ یک هشتی کوچک به قسمت دوم و سوم  یعنی گرمخانه و خزانه متصل می ‌شود. یکی از قسمت‌ های جالب توجه این حمام سردر زیبا و کاشی‌ کاری شدهٔ‌ آن است. با این که در انجام این کاشی ‌کاری دقت کافی بعمل نیامده است، باز هم از جذابیت قابل توجهی برخوردار است. در طرفین در ورودی که از چوب با گل میخ ‌های آهنی ساخته شده، دو نقش از یک افسر و فرماندهٔ قاجار با شمشیر نقش بسته است.

در بالای در ورودی،  بر هشت قطعه کاشی لاجوردی اشعاری به خط نستعلیق خوانا و استادانه نوشته شده است. این اشعار توسط مرحوم اسدا... منتخب‌السادات، پدر استاد حبیب یغمایی سروده شده است.  

در سال ۱۳۱۲ هجری قمری در زمان سلطنت مظفرالدین شاه و به دستور حاج ملا علی حکیم الهی دانشمند معروف، نسبت به تعمیر و تجدید بنای این حمام اقدام شد. این حمام به علت کم توجهی در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار، ویران و کتیبهٔ آن ربوده شد.

هم اکنون این حمام از موقوفات مسجد جامع بوده و سازمان میراث فرهنگی استان در سال ۱۳۷۳ پس از باز سازی آن را به عنوان موزه مردم شناسی بازگشایی کرد.  موزه گرمابه پهنه علاوه بر اینکه محلی برای نمایش آثار تاریخی است، دارای بخش های دیدنی از جمله هشتی ورودی، سربینه(رختکن)، گرمخانه و خزانه های آب سرد و گرم است.

اثری جالب توجه در حمام پهنه

در حمام پهنه استخوان ‌های مادر و فرزندی که در شکم دارد،  به خوبی معلوم هستند . این اثر متعلق به ۴۵۰۰ سال قبل است. این استخوان ‌ها در موزه سمنان (حمام پهنه) نگهداری می‌ شوند و جالب‌ ترین شیء موزه به حساب می ‌آیند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید